Усі уроки до курсу «Правознавство. Практичний курс». 9 клас

ТРЕНІНГ 2

Тема. Як не стати жертвою злочину

Мета: розказати учням, як уникнути небезпеки стати жертвою злочину; пояснити, як діяти у небезпечній ситуації; вчитися аналізувати ситуації та знаходити правильний шлях виходу з них.

Обладнання: перелік правил тренінгу.

ХІД ЗАНЯТТЯ

І. Організаційний момент

Учитель нагадує учням, що заняття проходитиме у формі тренінгу. Звертає увагу учнів на те, що для продуктивності співпраці необхідна плідна робота всіх присутніх на занятті. Всі присутні сідають так, щоб вийшло коло.

Учитель роздає невеликі аркуші, на яких учні записують, чого вони чекають від заняття.

Потім учитель пропонує кожному по черзі прикріпити аркуш на намальоване сонечко на дошці. Першим починає вчитель.

II. Актуалізація знань учнів

Учитель нагадує дітям, що сьогодні їх об’єднує загальна мета. А щоб робота була цікавою та продуктивною, необхідно прийняти правила і всім їх дотримуватися. Учитель пропонує всім по черзі висловлювати свої пропозиції. Заздалегідь підготовлені правила вивішуються на дошці.

Приблизний перелік правил

1. Не перебивати.

2. Не критикувати.

3. Говорити стисло, по суті.

4. Поважати думки інших.

5. Будь-яку відповідь приймати позитивно.

Якщо під час заняття будуть порушення, вчитель звертається до правил.

III. Тренінг

Учитель на дошці записує слово «злочин» і ставить запитання учням:

1. Що означає це слово?

2. Які найбільш типові злочини трапляються у нашому населеному пункті?

Усі відповіді учнів записуються на дошці, які поєднуються стрілками зі словом «злочин» та між собою, якщо вони випливають як наслідок з уже написаних.

Учитель допомагає учням сформулювати визначення.

Злочин — передбачене кримінальним кодексом суспільно небезпечна винна дія або бездіяльність, що чинить замах на суспільний устрій держави, її політичні та економічні системи, власність, особу, політичні, трудові, майнові чи інші права та свободи громадян, на правопорядок.

Учитель підкреслює записані на дошці злочини, що трапляються частіше за інші.

Вправа «Мікрофон»

Існує поняття «жертва злочину».

1. Як би ви визначили риси вдачі такої людини?

2. Яка людина частіше за все може опинитися в ролі «жертви злочину»?

На дошці вчитель складає «портрет жертви».

Статистика свідчить, що 90 % всіх злочинів проти особи (розбій, зґвалтування, побиття) відбувається проти самотньої персони. Психологи вважають, що психічний стан людини відіграє важливу роль у ситуації злочинець — жертва. Злочинець обирає жертву з числа людей у пригніченому стані, невпевнених у своїх силах або агресивних.

Виникає питання: як уникнути пограбувань і насильства?

Робота в малих групах

Учитель об’єднує учнів у групи і пропонує протягом певного часу, використовуючи підказки (самотній, нові знайомства, алкоголь і наркотики, кроки за спиною), скласти поради тим, хто не хоче стати потенційною «жертвою злочину».

По закінченні відведеного для роботи часу презентація результатів роботи однієї із груп. Учитель та решта учасників заняття коригують відповідь.

Передбачувані поради

1. Не ходити поодинці!

Якщо ви пізно повертаєтеся додому, то попросіть знайомих, друзів проводити вас. Плануйте, аби ваш шлях проходив людними та освітленими місцями. Зніміть цінні речі та заховайте їх до сумочки. Не заходьте до під’їзду чи ліфту разом з незнайомими людьми. Не сідайте у незнайому машину. Краще за все не виходити надто пізно на вулицю. Завжди повідомляйте батьків, де ви перебуваєте.

2. Ставтеся уважно до нових знайомств!

Намагайтеся не відвідувати квартири або гуртожитки своїх знайомих поодинці, особливо увечері. Не запрошуйте нових знайомих до себе, якщо ви в них не впевнені. Пам’ятайте: залишатися наодинці з незнайомцями, якими б не були привабливими запрошення — у кіно, кафе, проїхати на машині, навіть заради допомоги людям, — не можна!

3. Не вживайте алкоголь або наркотики!

Ті, хто вживає алкоголь чи наркотики, часто потрапляють у сумнівні компанії та стають жертвами своїх же сумнівних знайомих. Крім того, залежність від алкоголю та наркотиків призводить до залежності від злочинців, а відтак і до скоєння злочину.

4. Кроки за спиною.

Якщо ви почули кроки за спиною або побачили підозрілу людину, яка прямує вам назустріч, — змініть темп, перейдіть кілька разів на іншу сторону вулиці. Якщо хтось вас переслідує, не панікуйте. Дійте спокійно. Перейдіть на біг. Рухайтеся у бік освітленої частини вулиці і людних місць. Починайте кричати дуже голосно: «Пожежа! Горимо!» — на такі крики швидше визирнуть жителі будинків. Можна, врешті-решт, розбити стекло в будинку — це краще, ніж стати жертвою нападу.

5. А якщо ніхто не допоміг?

Якщо злочинець наздогнав вас і нікому допомогти, то в такій ситуації не існує єдиного рецепту. Тримайтеся спокійно. Довіртеся своїм інстинктам. Найголовніше — це збереження вашого життя. Можна спробувати схитрувати. Наприклад, поводитися як божевільний. Якщо злочинець — ґвалтівник, то можна сказати, що ви хворі на венеричне захворювання (сифіліс, гонорея) і завтра вас покладуть до лікарні для лікування. Якщо озброєний грабіжник вимагає гаманець, погрожуючи вбити, спокійно віддайте гаманець. В усіх випадках поводьтеся спокійно. Уважно розгляньте злочинця і, як тільки стане можливим, повідомте про подію до відділку міліції.

Учитель. Злочинці обирають собі у жертву людей, невпевнених у собі, у пригніченому стані. Тому прагніть завжди бути:

  • жвавими;
  • спокійними у будь-яких ситуаціях;
  • будьте тактовними!

Якщо ви стали свідком правопорушення, обов’язково:

  • повідомте про це у відділок міліції — особисто або по телефону 102 (пам’ятайте, якщо ви дізналися про злочин і не повідомили правоохоронні органи, то це — правопорушення);
  • допоможіть тим, хто постраждав (викличте «швидку допомогу», у разі потреби надайте першу невідкладну допомогу: штучне дихання, зупинка кровотечі та ін.);
  • будьте уважні (намагайтеся запам’ятати обставини правопорушення, прикмети порушника, але не слід самому втручатися в ситуацію, це може призвести до ще більших ускладнень і бути небезпечним для вас);

У разі потреби звертайтеся:

  • телефон виклику міліції 102;
  • телефон виклику «швидкої допомоги» 103;
  • телефон чергової частини райвідділу міліції.

IV. Підбиття підсумків заняття

Учитель оцінює роботу кожного учасника заняття та роздає пам’ятки учням «Щоб не стати жертвою злочину, пам’ятай».

V. Релаксація

Усі учасники заняття сідають у коло.

Учитель. На початку нашого заняття, кожний з нас написав на аркуші те, на що він сподівався отримати від тренінгу.

1. Чи оправдалися ваші надії?

2. Чи хочете ви подякувати або побажати щось всім учасникам тренінгу, комусь персонально?

Вчитель починає першим.

VI. Домашнє завдання

Обговоріть отриману інформацію удома з батьками, зі своїми друзями.