Усі уроки до курсу «Правознавство. Практичний курс». 9 клас

ПРАВОВІ ТРЕНІНГИ

ТРЕНІНГ 1

Тема. Учитель — учень: як уникнути конфліктної ситуації

Мета: ознайомити учнів з поняттям «конфлікт», видами конфліктів; допомогти учням набути досвіду аналізу та розв’язування конфліктних ситуацій у школі; визначати власну позицію, досягати згоди у конфліктній ситуації; виховувати пошану до прав інших людей; пам’ятки «Вирішення конфліктних ситуацій».

Обладнання: схема «Можливі способи виходу з конфліктних ситуацій», «Конфлікт»; анкета для учнів «Моя поведінка у конфліктній ситуації», класна кімната прикрашена плакатами, на яких написані висловлювання відомих людей щодо конфлікту.

ХІД ЗАНЯТТЯ

I. Вступ

Учитель нагадує учням, що заняття проходитиме у формі тренінгу. Знайомить з темою і метою заняття. Визначає актуальність теми. Звертає увагу учнів на те, що для продуктивності співпраці необхідна плідна робота всіх присутніх на занятті. Всі присутні сідають так, щоб вийшло коло.

Знайомство

Учитель. На початку заняття пропоную познайомитися. Не дивуйтеся з моєї пропозиції. Адже сьогодні у нас незвичайне заняття, воно пройде у вигляді тренінгу. Хоча ми вже знайомі одне з одним, але сьогоднішнє знайомство дозволить дізнатися про кожного трохи більше. Ви отримаєте невеликий аркуш паперу, на якому напишете ім’я, яким вас називають ваші друзі або близькі вам люди.

Потім учитель пропонує кожному по черзі назвати своє домашнє ім’я, пояснюючи, чому воно йому приємне, і прикріпити аркуш на намальоване сонечко на дошці. Починає першим учитель.

Ухвалення правил

Учитель нагадує дітям, що сьогодні їх об’єднує спільна мета. А щоб робота була цікавою та продуктивною, необхідно прийняти правила і всім їх дотримуватися. Вчитель пропонує всім по черзі висловлювати свої пропозиции. Всі запропоновані правила записуються на дошці.

Приблизний перелік правил:

1. Не перебивати.

2. Не критикувати.

3. Говорити стисло, по суті.

4. Поважати думки інших.

5. Будь-яку відповідь приймати позитивно.

Якщо під час заняття будуть порушення, вчитель звертається до написаних правил.

II. Основна частина уроку

Вправа «Павутина»

Учитель на дошці записує слово «конфлікт» і ставить запитання учням:

1. Що означає це слово?

2. Які асоціації воно у вас викликає?

Всі відповіді учнів записуються на дошці, які з’єднуються стрілками зі словом «конфлікт» і між собою, якщо вони є наслідком з уже написаних.

Наприкінці творчої роботи вчитель ставить запитання, яке узагальнює висловлені щодо конфлікту думки:

  • Яке визначення можна дати конфлікту?

Учитель допомагає учням сформулювати визначення «конфлікту» — зіткнення протилежних інтересів, серйозні розбіжності у поглядах, які можуть призвести до ворожнечі, бійки, принижень та взаємної образи.

Запитання учням

1. Що викликає конфлікти між учнем і вчителем?

2. Чи були ви учасником конфліктів у школі?

3. Як закінчуються ці ситуації?

Учитель. Час не стоїть на місці, конфлікти минають. Скажіть, що ви відчуваєте, коли згадуєте про конфлікт: вам неприємно про це згадувати, ви б хотіли про це забути, вам байдуже?

Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю у світі. Спілкування між людьми — це складний процес. Ми вчимося спілкуватися одне з одним протягом всього життя, часто набуваючи досвіду ціною помилок і розчарувань. Дуже шкода, але ми дуже часто потрапляємо у конфліктні ситуації. Яку роль відіграють конфлікти у нашому житті? Як їх розпізнати, як попередити, як розв’язати?

Проблема ця дуже серйозна, існує навіть наука, яка безпосередньо цим займається, — конфліктологія.

Вправа «Мікрофон»

Учитель. Існує термін «конфліктна людина». Яку людину можна назвати конфліктною?

Учитель узагальнює відповіді учнів: конфліктній людині притаманні прагнення домінувати за будь-яких обставин, псевдопринциповість, прямолінійність у думках, дратівливість, несправедлива оцінка вчинків та дій інших.

Запитання учням

1. Чи подобається вам спілкуватися з конфліктною людиною?

2. А чи конфліктуєте ви у школі?

3. Через яку причину може виникнути конфлікт між учителем та учнем?

Після відповідей учнів бажано накреслити схему.

Іноді не праві учні, іноді — вчитель. Конфлікт зростає, непорозуміння та амбіції породжують образу, яка зводить між учителем та учнем стіну відчужності. До конфлікту втягуються батьки, адміністрація школи, інші вчителі, учні. Іноді конфлікт може негативно позначитися на житті всієї школи.

Анкета для учнів «Моя поведінка у конфліктній ситуації»

Учитель роздає анкети і просить учнів відповісти на питання.

1. Ти — конфліктна людина?

2. Чи легко тобі з’ясовувати стосунки з ким-небудь?

3. Як почуваєшся після того, як з’ясував з кимось стосунки?

4. Чи стаєш ти більш розсудливим після виходу з конфлікту?

5. З ким частіше за все конфліктуєш?

6. Що може стати причиною конфлікту?

7. Хто першим намагається розв’язати конфлікт — ти або інша сторона?

8. Що ти зазвичай відстоюєш у конфлікті?

9. Чи змінюється твоє ставлення до людей, з якими конфліктуєш?

10. Чи потрібно людям вчитися розв’язувати конфліктні ситуації?

Учитель. Можна навчитися уникати конфліктних ситуацій або виходити з них з якнайменшими втратами. Давайте розглянемо схему розв’язання конфлікту.

Учитель вивішує плакат зі схемою на дошці (див. схему на С. 209).

Існує декілька варіантів виходу з конфліктної ситуації:

  • втеча — передбачати конфліктну ситуацію та уникнути її;

Схема «Розв’язання конфлікту»

  • згладжування — не порушувати проблемних питань;
  • переслідувати мету обов'язкового виграшу в конфлікті за рахунок програшу партнера;
  • компроміс — взаємні поступки;
  • виграш-виграш — вихід з конфлікту зі взаємними вигодами.

Колективна робота

Учитель пропонує навести учням приклади зі свого життєвого досвіду, які ілюстрували б варіанти схеми.

Робота в групах

Учитель пропонує учням об’єднатися в групи і скласти поради учням, у яких виник конфлікт з учителем.

Заслуховує доповідач однієї з груп. Решта учнів доповнюють відповідь свого однокласника.

Очікувані поради:

  • заспокойся, спочатку міркуй, а потім дій;
  • проаналізуй ситуацію, з’ясуй, у чому полягають твоя вина і помилки, а в чому винний учитель;
  • підійди до вчителя і спробуй спокійно розібратися в ситуації, чітко сформулюй та аргументуй свої претензії або незгоду з рішенням учителя (зроби це після уроку, а не під час його проведення), вислухай аргументи вчителя;
  • порівняй свої аргументи та аргументи вчителя;
  • якщо конфлікт розв’язати не вдалося, звернися по допомогу до батьків, класного керівника, адміністрації школи, шкільного психолога;
  • вичерпавши всі можливості і не розв’язавши конфлікту, звертайтеся разом з батьками до міського або районного відділу освіти.

Пам’ятайте: безвихідних ситуацій не буває. У будь-якому випадку необхідно шукати вихід.

«Мозковий штурм»

Під час конфлікту людина перебуває у стані емоційного збудження. Які емоції супроводжують конфлікт? Негативні: злість, гнів, роздратування. Ці емоції знищують захисні сили організму, скорочують життя людини. Учитель пропонує закінчити речення: «Щоб не потрапляти у конфліктні ситуації, пам’ятай...

(Не намагайся змінити або перевиховати інших, корисно займатися самовихованням. Кожна людина — яскрава й неповторна особистість, приймай людей такими, якими вони є. Умій бачити у людині позитивні риси та у стосунках з ним прагни спиратися саме на них. Не ображайся на критику, а шукай у ній відправні пункти для самовдосконалення.)

Всі думки записуються на дошці.

III. Підбиття підсумків заняття

Учитель роздає пам’ятки «Розв’язання конфліктних ситуацій» кожному учаснику заняття.

IV. Домашнє завдання

Обговоріть отриману інформацію вдома з батьками, поділіться отриманими знаннями зі своїми друзями.