Усі уроки до курсу «Правознавство». 10 клас

УРОК 23

Адміністративне право

Мета: ознайомити учнів з поняттям «адміністративне право», видами адміністративних правопорушень та стягненнями, які застосовуються за їх скоєння, визначити особливості адміністративної відповідальності неповнолітніх.

Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.

Основні поняття: адміністративне право, джерела адміністративного права, адміністративне правопорушення, адміністративне стягнення: попередження, штраф, оплатне вилучення предмета правопорушення, конфіскація, позбавлення спеціального права, виправні роботи, адміністративний арешт, видворення з України, адміністративна відповідальність неповнолітніх.

ХІД УРОКУ

I. Організаційна частина уроку

II. Вивчення нового матеріалу

Поняття та джерела адміністративного права

Адміністративне право — сукупність норм права, які регулюють відносини в галузі державного управління.

Розповідь вчителя з елементами бесіди

1. Які ви знаєте органи державної влади?

2. Які функції вони виконують?

Види відносин, які регулюються нормами адміністративного права:

  • 1. Відносини між державними органами, підпорядкованими один одному.
  • 2. Відносини між державними органами, які не мають безпосереднього підпорядкування один одному.
  • 3. Відносини між державними органами та установами, організаціями, які їм підпорядковані.
  • 4. Відносини між державними органами та іншими установами, підприємствами, громадськими організаціями, громадянами.

Запитання учням

  • Наведіть приклади різних видів адміністративних відносин.

Учитель коригує їх відповіді або (у разі потреби) допомагає учням навідними запитаннями.

Особливості адміністративних відносин:

1. Можливість застосування примусу.

2. Нерівність сторін в окремих випадках.

Поняття та види адміністративних правопорушень

Запитання учням

Що спільного у цих ситуаціях?

1. Юнак не придбав квиток в електричці або автобусі.

2. Дівчина перейшла вулицю на червоне світло світлофора.

3. Група підлітків брутально поводилася на вулиці.

4. Чоловік перебуває з мисливською рушницею в заповіднику.

Коментар вчителя. Усі дії є правопорушенням; в усіх випадках мали місце адміністративні правопорушення.

Адміністративні стягнення. Порядок притягнення до адміністративної відповідальності

Розповідь вчителя

1. Вік притягнення до адміністративної відповідальності (16 років).

2. Відповідальність батьків за виховання учнів, за правопорушення особами, які не досягли 16 років.

3. Види адміністративних стягнень (штраф, попередження, позбавлення спеціального права, конфіскація, оплатне вилучення, виправні роботи, адміністративний арешт).

4. Особи, які мають право накладати адміністративні стягнення (співробітники ДАІ, контролери в транспорті, суд, адміністративні комісії, посадові особи різних контролюючих органів).

5. Особливості адміністративної відповідальності стягнень щодо неповнолітніх.

Запитання

  • Які стягнення, на вашу думку, повинен накласти виключно суд? Свою думку обґрунтуйте.

Коментар вчителя. Тільки суд може призначити арешт та виправні роботи, які найбільше обмежують права людини, тому потрібен найбільш ретельний розгляд та забезпечення можливостей захисту; виключно судовий порядок конфіскації встановлений Конституцією.

III. Закріплення вивченого матеріалу

Робота в малих групах (аналіз ситуацій)

Проаналізуйте запропоновану ситуацію і визначте, чи скоєно адміністративне правопорушення і кого може бути притягнуто до відповідальності.

  • 1. Батьки з сином (9 років), прямуючи до театру, пізно увечері перейшли вулицю у невстановленому місті, неподалік від підземного пішохідного переходу. Коли їх зупинили співробітники міліції, вони пояснили, що пішли вони через дорогу у місці, де немає переходу, тому що поблизу не було машин і взагалі рух вночі майже припиняється. (Наявне правопорушення — порушення правил дорожнього руху, до відповідальності можуть бути притягнуті обидва дорослих пішоходи, дитина відповідальності не несе. Відсутність автомашин не впливає на оцінку дій порушників.)
  • 2. Група підлітків, гуляючи вулицею, гучно співала пісні, лаялася, на зауваження перехожих не реагувала або реагувала лайкою. Після затримання їх нарядом міліції виявилося, що двом із затриманих 14 років, одному — 15, а двом — 17 років. (Мало місце правопорушення — дрібне хуліганство, але до відповідальності можуть притягнути лише двох підлітків, які досягли 16 років. Також можуть притягнути до відповідальності батьків інших підлітків за неналежне виконання обов’язків щодо виховання дітей.)
  • 3. Десятикласник, якому виповнилося 16 років, протягом півроку відмовлявся отримувати паспорт громадянина України. При цьому він посилався на відсутність потреби в отриманні документа та бажання отримати громадянство іншої держави (хоча він не може пояснити, на громадянство якої держави він має право). (Підліток порушує вимоги законодавства, має місце правопорушення — проживання без паспорта, хлопець може бути притягнутий до відповідальності.)

IV. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний матеріал підручника.