Усі уроки до курсу «Філософія». 11 клас

УРОК 47

Держава та її вплив на економіку. Управління економікою

Мета: вивчити функції, які виконує держава в ринковій економіці; показати різні способи впливу держави на економіку і спонукати учнів віднайти власний варіант розв’язання проблеми бездефіцитного державного бюджету; опрацювати економічні терміни, спонукати учнів до раціонального витрачання коштів, вчити спиратися на власні сили.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма проведення: лекція з виконанням практичних завдань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент уроку

II. Актуалізація знань учнів

Перевірка домашнього завдання

Учні зачитують сенкан, складений ними до слова «екологія».

III. Мотивація навчальної діяльності

Робота з фотоджерелом

Учитель. Пропоную вам порівняти дві фотографії (чорно-біла фотографія 30-х років XX ст. і сучасна кольорова). Знайдіть на них спільне та відмінне. Прошу звернути увагу на дату зйомки фотографій, їхню якість і дизайн.

Висновок. Змінилося життя, змінилася економічна система. Була командно-адміністративна система, а стала ринкова.

Тема нашого уроку «Держава та її вплив на економіку».

IV. Вивчення нового матеріалу

Робота зі схемою

На дошці записано слово «держава».

Подумайте і припустіть, які функції за умов ринкової економіки зберігаються за державою. Ваші припущення записуйте до схеми. Під час виконання цього завдання головне правило: не повторюватися! Проаналізуймо разом складену на дошці схему. Подумайте, що ми можемо додати до неї? Що з написаного — зайве?

А тепер порівняйте вашу схему і функції держави, запропоновані А. Смітом у XVIII ст.

Функції держави (А. Сміта)

  • 1. Забезпечення національної оборони.
  • 2. Здійснення правосуддя.
  • 3. Організація громадських робіт, невигідних для приватного підприємництва, але необхідних громадянам.
  • 4. Освіта юнацтва.
  • 5. Збір податків для оплати потреб держави.

Ознайомившись із точкою зору А. Сміта, повернімося до нашої схеми. Чи хочете ви ще щось додати?

Минуло вже більше століття, а деякі функції держави не змінилися.

Запитання

1. Чому саме держава має брати на себе турботу про освіту, судову систему, армію?

2. Як ж держава може правильно розрахувати свої кошти?

3. Чи відоме вам поняття «сімейний бюджет»? Поясніть, що це таке.

Завдання

1. Працюючи в парах, складіть список витрат середньостатистичної сім’ї. Проранжуйте їх, тобто розподіліть за ступенем значення.

2. Подумайте, від чого, на ваш погляд, варто відмовитись родині, оскільки її доходів не вистачає для того, щоб покрити всі витрати. (Виступи учнів.)

Учитель. Діти, цю вправу було вам запропоновано не випадково. Ви повинні розуміти, що треба вчитися грамотно, раціонально витрачати кошти, щоб якомога рідше вдаватися до кредиту. Аналогічна ситуація з розподілом видатків складається і на рівні державного бюджету.

Робота зі схемою

Податки — це обов’язкові платежі, що їх збирають з усіх громадян і підприємств.

Витрати йдуть на оборону держави, погашення державних боргів, утримання органів державного управління, судової системи.

Як можна змінювати державний бюджет?

Висновок. Можна збільшити податки або скоротити витрати.

• Дефіцит

Запитання

— Що слід робити, коли в державі бракує коштів? Пригадайте, як розв’язується подібна проблема у вашій сім’ї.

Висновок. За умов ринкової економіки держава може впливати на неї шляхом регулювання податків. Саме держава повинна пом’якшувати негативні наслідки ринкових реформ.

IV. Підсумок уроку

Пропоную вам обрати до сьогоднішнього уроку епіграф і пояснити свій вибір.

1. Мета держави — це спільне просування до високої якості життя. Арістотель

2. Податки — ціна, яку ми платимо за цивілізоване суспільство. О. Холмз

3. Та держава заможна, в якій заможний народ. І. Т. Посошков

V. Домашнє завдання

1. Опрацювати відповідний матеріал підручника.

2. З’ясувати в батьків, які податки вони сплачують.

3. Поцікавитись у батьків, який спосіб ліквідації дефіциту державного бюджету вони можуть запропонувати.