Усі уроки до курсу «Філософія». 10 клас

УРОК 64

Рух і розвиток

Мета: розкрити зміст поняття «розвиток»; розкрити взаємозв’язок між рухом і розвитком; розвивати аналітично-просторові уявлення; розвивати вміння працювати з довідковою літературою; сприяти розумінню учнями класичного бачення світу.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент уроку

II. Мотивація навчальної діяльності

Учитель оголошує тему, зміст, звертає увагу на основні проблеми.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Рух і розвиток

Учитель. Розвиток є універсальною властивістю Всесвіту. Це саморух світу і розмаїття його проявів (природа, суспільство, пізнання тощо), самоперехід до більш високого рівня організації. Саморух і саморозвиток — важливі моменти діалектики як теорії розвитку. Саморозвиток світу постає із саморуху матері. Саморух відображає зміни у світі під дією внутрішніх суперечностей. Самовідтворення як феномен можливе лише тоді, коли йому передує рух, зміна, бо без цього взагалі не може бути самовідтворення, розвитку.

Рух, зміна — це внутрішньо пов’язана єдність буття і небуття, тотожності і відмінності, стабільності і плинності, того, що зникає, з тим, що з’являється. Рух можна осягнути лише в тому разі, коли розглядати його суперечливі сторони.

Якщо взяти до уваги лише якийсь один аспект і проігнорувати інший, рух, зміна стануть незрозумілими. Такий самий результат буде тоді, коли ми станемо розглядати їх не у взаємодії, а окремо. Бо рух — це суперечність, уявлення про те, що тіло може рухатись лише тоді, коли воно перебуває в даному місці та водночас відсутнє в ньому.

Рух, зміна є такою єдністю протилежностей, коли вони взаємно передбачають одне одного, коли нема одного без взаємозв’язку з іншим. Рух, як відомо, є абсолютним, невід’ємним атрибутом усього сутнього. Тому розвиток слід вважати вищою формою руху, зміни, точніше сутністю руху, а рух можна визначити як будь-яку зміну явища чи предмета. Рух — це зміна взагалі.

IV. Підсумки уроку

V. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал уроку.