Усі уроки до курсу «Філософія». 10 клас

УРОКИ 55-56

Людина і Космос. Всесвіт і Земля

Мета: ознайомити учнів з поняттями теми; узагальнити знання учнів про Всесвіт, Сонячну систему та планету Земля; розвивати звичку позитивно мислити, інтерес до пізнання навколишнього світу; виховувати усвідомлення причетності людства до світу.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма проведення: лекція з опорою на структурно-логічні схеми.

Основні поняття: «Космос», «мікрокосм», «макрокосм», «Галактика», «Сонячна система», «Земля», «планети», «зорі», «сузір’я».

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент уроку

II. Вивчення нового матеріалу

Космос, Сонячна система, планета Земля як складові Всесвіту

Бесіда

1. Які ви знаєте тіла природи? (Тіла природи можуть бути живими та неживими.)

2. Чим відрізняються тіла живої природи від тіл неживої природи? (Тіла живої природи мають ознаки життя, вони дихають, живляться, розмножуються, рухаються.)

3. Назвіть декілька тіл неживої природи. (Річка, гори, парта, дошка)

4. Чи є тілами природи Сонце, Земля, Місяць, зорі? (Так, це також тіла природи.)

5. До якої частини природи вони належать? Чому? (Вони є тілами неживої природи, бо не мають ознак життя, не дихають, не живляться, не розмножуються тощо.)

6. Зорі, Сонце, Місяць — ці тіла називають небесними тілами, чому? (Ці тіла переважно знаходяться далеко на небі.)

7. А що ж таке небо? (Небо — частина Всесвіту.)

8. Що ж таке Всесвіт? (Всесвіт — це безмежний космічний простір з небесними тілами, газом і пилом.)

Учитель. У Всесвіті всі небесні тіла перебувають у певному порядку. Ще в давнину люди назвали його космосом. Слово «космос» у перекладі з грецької мови означає «порядок».

Нині вчені досліджують небесні тіла і космічні явища на спеціальних наукових станціях — обсерваторіях. Найдавнішою вважають обсерваторію кам’яного віку Стоунгендж, приладами для якої були кам’яні плити. Однією з найбільших обсерваторій світу сьогодні є обсерваторія Мауна-Кеа, введена в дію в 1990 р. Вона розташована на вершині давньої вулканічної гори Мауна-Кеа на о. Гавайї. Сьогодні вона оголошена науковим заповідником через свій унікальний астроклімат.

Розглянемо детальніше деякі небесні тіла. У небесних тіл є одна спільна особливість — усі вони рухаються. У Всесвіті взагалі немає тіл, які б не рухалися. До небесних тіл належать: планети, зорі, комети, астероїди, метеори, метеорити, боліди тощо.

Планети — небесні тіла, що обертаються навколо зірок і не випромінюють власного світла. Цю назву великим небесним тілам дав у XIV ст. польський астроном Миколай Копернік. Планети, які рухаються навколо Сонця, разом з ним утворюють Сонячну систему. Планетами Сонячної системи є: Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун, Плутон. Саме в такій послідовності вони розташовані відносно Сонця. Ці планети названо на честь римських богів: Меркурій — бог торгівлі; Венера — богиня кохання й краси; Марс — бог війни; Юпітер — бог громовержець; Сатурн — бог землі й родючості; Уран — бог неба; Нептун — бог моря й судноплавства; Плутон — бог підземного царства мертвих. Планети, які розташовані близько біля Сонця, мають високі температури.

Зорі — розжарені небесні тіла, що випромінюють світло. Від інших небесних тіл вони відрізняються тим, що самі випромінюють світло і мають велику температуру поверхні. Зірки відрізняються між собою за кольором, температурою, розмірами, відстанню від Землі.

Якщо уважно подивитись на зоряне небо, можна помітити, що зорі розміщуються на небі групами — сузір’ями.

Сузір’я — ділянка зоряного неба, виділена для зручності орієнтування на небесній сфері і визначення зірок; інакше — групи розташованих поряд зірок. Давні астрономи поєднували зорі лініями й отримували певні фігури. Малюнки сузір’їв, перенесені на папір, є першими зоряними картами. Найбільш відомими сузір’ями є Велика і Мала Ведмедиця (наші пращури називали їх Великий і Малий Віз). Назви сузір’їв пов’язані з давніми легендами і міфами. Так, наприклад, у давніх греків існувала легенда, що всемогутній бог Зевс вирішив взяти собі за дружину прекрасну німфу Калісто, одну із служниць богині Афродіти, всупереч бажанню богині. Щоб захистити Калісто від переслідувань богині, Зевс перетворив німфу на ведмедицю і переніс на небо. Малу Ведмедицю давні греки вважали улюбленим собакою Калісто, перетвореним на ведмедицю разом із господинею.

Запитання

1. Які ви знаєте астрономічні особливості планети Земля?

2. Назвіть особливості атмосфери Землі.

Подальша розповідь вчителя базується на схемі.

III. Закріплення вивченого матеріалу

Бесіда

1. Поясніть походження поняття «Всесвіт».

2. Поясніть різницю між міфологічним, релігійним та науковим уявленням про світ.

3. Скільки зірок у Сонячній системі?

4. Наведіть характеристику сфер планети Земля.

IV. Підсумки уроку

Учитель оцінює роботу учнів, аналізує та коментує її.

V. Домашнє завдання

1. Опрацювати матеріал уроку.

2. Скласти словничок понять до теми.