Усі уроки до курсу «Філософія». 10 клас

УРОК 14

Філософія Т. Шевченка

Мета: розкрити основні погляди Т. Шевченка; виховувати повагу до поглядів Т. Шевченка; розвивати вміння захищати електронні проекти.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Епіграф

У всякого своя доля

І світ шлях широкий:

Той мурує, той руйнує,

Той неситим оком

За край світа зазирає,

Чи нема країни,

Щоб загарбать і з собою

Взять у домовину.

Тарас Шевченко

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент уроку

II. Актуалізація опорних знань учнів

Учні зачитують філософські думки Григорія Сковороди.

III. Мотивація навчальної діяльності учнів

Бесіда

1. Назвіть відомі твори Т. Шевченка.

2. Як ви розумієте слова «Т. Шевченко створив філософію слова»?

3. Як ви розумієте слова, винесені в епіграф нашого уроку?

IV. Вивчення нового матеріалу

Учитель. Т. Шевченко у своїх творах творив філософію слова. Лише через мову можна виховати національну свідомість. У Шевченкових творах ми не знаходимо ніякої програми перетворення суспільного буття, крім найзагальнішої мрії про «сім’ю велику, сім’ю вольну, нову», про світ, в якому лише «буде син, і буде мати, і будуть люди на землі».

Ідеальне царство Шевченкової мрії є царством творчого людського духу, а не букви, точно «розпланованої», зафіксованої в системі суворо визначених законів. Розум виявляє загальне в діяльності людей, серце ж — основа неповторності й унікальності людської особистості. Тим-то в серці творяться ті явища й події історії, які принципово неможливо вивести із загальних законів. «У серці людини лежить джерело тих явищ, які закарбовані особливостями, що не випливають з жодного загального поняття чи закону».

Звичайно, розум, «голова», керує, планує, диригує, але серце — породжує. «Серце породжує лише ті явища душевного життя, які не можуть бути з’ясовані загальними закономірностями психіки. В ту сферу, що в ній панує загальна закономірність і правильність, серце не втручається. Воно лиш розкриває себе в цій сфері, та й те не разом, а помалу та раз від разу. В глибині серця завше залишається джерело нового життя, нових рухів та стремлінь, які не вміщуються у закінчені обмежені форми життя душі і роблять її придатною для вічності».

Захист електронних проектів учнів за темами:

1. «Особливості філософських поглядів Т. Шевченка».

2. «Філософія слова Т. Шевченка та її місце в філософській школі України».

V. Підсумки уроку

VI. Домашнє завдання

1. Опрацювати матеріал уроку.

2. Виписати улюблені рядки з творів Т. Шевченка.

3. Підготувати електронні проекти за темами:

  • 1) «Філософські погляди М. Костомарова».
  • 2) «Філософські погляди П. Куліша».