Усі уроки до курсу «Людина і світ». 11 клас

Тема IV. КОНФЛІКТИ

УРОК 5

Поняття «конфлікт». Типи конфліктів. Зародження конфліктів та шляхи їх подолання

Мета: забезпечити засвоєння моделі конфлікту; показати які шляхи виходу з конфліктів існують; розвивати вміння відстоювати та аргументувати свою позицію; працювати в групах; аналізувати документи; публічно виступати; формувати здатність до толерантної поведінки.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Епіграф до уроку: Конфлікти — це норма життя. Якщо у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс. Ч. Ліксон

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент уроку

II. Мотивація навчальної діяльності

Ми живемо у світі, де часто сонячне світло порозуміння заслоняють хмари образ, дме холодний вітер підозр, спалахують блискавки конфліктів. ...Як утримати прекрасну погоду в нашій душі, жити в мирі і радості? Як не «змокнути» під дощем нерозуміння і як допомогти в цьому іншим?

Однією з найбільш актуальних проблем сучасного суспільства є проблема конструктивної співпраці та взаємодії. У зв’язку з цим проблема соціальних конфліктів стала предметом вивчення багатьох наук, таких як філософія, соціологія, політологія, педагогіка, психологія і т. д. У 80-ті роки XX ст. у багатьох країнах світу з’явилися конфліктологічні центри, а 1986 р. в Австралії за ініціативою ООН було створено міжнародний центр розв’язання конфліктів. Останнім часом наука конфліктологія набуває дедалі більше практичного значення. Можливо, невдовзі цей предмет вивчатиметься в школі.

III. Актуалізація опорних знань

Метод «Мозковий штурм»

  • 1. Що ви розумієте під поняттям конфлікт?
  • 2. Чи можна дати однозначне визначення поняттю «конфлікт»?
  • 3. Якими бувають види конфліктів?
  • 4. Яким чином можуть бути розподілені ролі у конфлікті? (Підбурювач, свідок, пособник, посередник)

Висновок. Конфлікт — це зіткнення окремих людей чи соціальних груп, що виражають різні, часом протилежні цілі, інтереси і погляди.

IV. Вивчення нового матеріалу

У конфліктології вироблена певна модель конфлікту.

Робота в групах над завданням

Щоби закріпити модель конфлікту, учні виконують завдання.

Ситуація 1

Між двома співробітниками не склалися стосунки. У приватній розмові один висловився не зовсім коректно. Другий образився, грюкнув дверима і написав скаргу на першого. Вищий керівник викликав кривдника і примусив його вибачитися. «Інцидент вичерпано», — заявив керівник задоволено, маючи на увазі, що конфлікт розв’язано. Чи так це?

1. Зверніться до моделі конфлікту і визначте:

  • а) що є конфліктом;
  • б) конфліктною ситуацією;
  • в) інцидентом.

2. Які наслідки конфлікту?

Ситуація 2. Цікава конфліктологія

Група підлітків зібралася послухати музику. Думки розділилися: одні хотіли слухати поп-музику, а інші були любителями «металу». Зав’язалася суперечка. Пристрасті вирували...

— Якими можуть бути шляхи розв’язання конфлікту?

Кожна група має запропонувати вихід із ситуації, що склалася, і дати відповідь на запитання.

Після виступів груп учитель підводить учнів до розуміння того, що існує три шляхи виходу з конфлікту:

  • 1. Конструктивний (гумор, поступки, компроміс, співробітництво, усвідомлення позиції сторін).
  • 2. Деструктивний (погроза, насильство, брутальність, приниження, перехід на особистості, розрив відносин).
  • 3. Ігнорування (відхід від розв’язання проблеми).

Розв’язуючи конфлікт, люди беруть на озброєння певну стратегію.

Робота в групах над завданням

Кожна група повинна порівняти представлені тексти девізів з назвою стилів у конфлікті й обрати правильну відповідність девізу і стратегії.

Девізи:

  • «Ніхто не виграє у конфлікті, тому я бажаю уникати його». (Уникнення)
  • «Щоб я переміг, ти повинен програти». (Конкуренція)
  • «Щоб ти виграв, я повинен програти». (Пристосування)
  • «Щоб кожен з нас щось виграв, кожен з нас має щось програти». (Компроміс)
  • «Щоб виграв я, ти повинен теж виграти». (Співробітництво)

Запитання

— Як успішно розв’язати конфлікт?

Існує три шляхи розв’язання конфлікту.

  • 1. Переговори — це процес, під час якого сторони намагаються розв’язати конфлікт шляхом безпосереднього обговорення між собою. Сильна сторона переговорного процесу полягає в тому, що все залежить від самих сторін — як процес, так і результат безпосереднього обговорення.
  • 2. Медіація. Під час медіації в процес вступає третя сторона — посередник, мета якої — допомогти першим двом домовитися. Вислуховуючи з боку і допомагаючи їх спілкуванню, медіатори намагаються сприяти пошуку сторонами рішення типу «виграш — виграш». І хоча медіатор бере на себе відповідальність за процес, опоненти все ж контролюють предмет дискусії та її результат.
  • 3. Арбітраж. У випадку арбітражу третя сторона контролює не тільки процес, але й результат. Арбітри вирішують, що саме сторонам необхідно зробити для розв’язання їх конфлікту, і зазвичай наділені владою, здатною примусити сторони виконати відповідне рішення. У суперечках між дітьми арбітрами часто виступають батьки.

Запитання

  • 1. У разі розв’язання конфлікту трьома способами, якими можуть бути наслідки?
  • 2. Як почуватимуться учасники конфлікту в різних випадках? (При конструктивному виході, деструктивному та ігноруванні)
  • 3. Який шлях, на ваш погляд, найбільш оптимальний?

Конфлікт — це і руйнування, і творення водночас, оскільки суперечності, що лежать в його основі, мають бути, усунуті, а замість них мають бути створені нові відносини. Замість того, щоб боятися і прагнути уникнути конфлікту, слід сміливо опановувати його суть, управляти його творчою силою.

Завдання

— Розробіть правила поведінки під час конфлікту.

Учні розробляють правила поведінки під час конфлікту «Кодекс поведінки», записують на ватман і вивішують, відбувається загальне обговорення.

Шість правил, дотримання яких дозволяє подобатися людям (за Дейлом Карнегі)

  • 1. Щиро цікавтесь іншими людьми.
  • 2. Посміхайтеся.
  • 3. Пам’ятайте, що ім’я людини — це найбільш солодкий і важливий для неї звук будь-якою мовою.
  • 4. Будьте гарним слухачем. Заохочуйте інших говорити про самих себе.
  • 5. Говоріть про те, що цікавить вашого співрозмовника.
  • 6. Навіюйте вашому співрозмовнику думку про його значущість і робіть це щиро.

V. Підсумок уроку

Запитання

— Чи змінилася ваша думка про конфлікт?

Психологи пропонують безліч варіантів виходу зі стресу або розслаблення. Один з них — подивитися на палаючу свічку і розслабитися.

Проживаючи життя, ми знову і знову потрапляємо в конфліктогенні зони, але ми не повинні лякатися цих об’єктивних обставин. Нам необхідно розв’язувати конфлікти так, щоб ніхто не бачив, що конфлікти були.

І на останок хочеться вам сказати: використання конструктивних шляхів у розв’язанні конфлікту допоможе вам зберегти друзів і не знайти ворогів.

VI. Домашнє завдання

1. Опрацювати відповідний матеріал підручника.

2. Написати твір-есе, використовуючи епіграф уроку «Конфлікти — це норма життя. Якщо у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс» (Ч. Ліксон).