Усі уроки до курсу «Економіка». 11 клас. I семестр
УРОК 21
Оцінювання фінансових результатів діяльності підприємства: прибутковість капіталовкладень і рентабельність
Мета уроку: охарактеризувати методики оцінювання фінансових результатів підприємства; навчити учнів розраховувати різні види рентабельності; розвивати вміння аналізувати та робити висновки за виконаними розрахунками.
Основні поняття: фінансові результати, прибуток, витрати, рентабельність.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
На дошці написано статті балансу. Учні мають записати їх у зошит, розподіливши на два стовпчики: актив і пасив.
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Дохід і витрати є узагальненими факторами формування чистого прибутку підприємства. Згадайте, що таке прибуток. Які існують його види?
Водночас із абсолютним показником діяльності підприємства — прибутком, в економічному аналізі поширеним є відносний показник — рентабельність. Цей показник є результатом впливу цілої низки факторів і дозволяє в узагальненому вигляді оцінити ефективність функціонування підприємства.
IV. Вивчення нового матеріалу
Рентабельність, у загальному розумінні, є відношенням результату, одержаного від використання конкретного ресурсу, до вартості цього ресурсу. Тому виокремлюють різні види рентабельності. Розглянемо найбільш поширені.
Назва |
Порядок розрахунку |
Характеристика |
Рентабельність активів |
Відношення чистого прибутку до середньорічної величини активів |
Характеризує ефективність використання всіх активів підприємства |
Рентабельність продукції |
Відношення чистого прибутку від реалізації до собівартості продукції |
Характеризує ефективність реалізації продукції |
Рентабельність продажів |
Відношення чистого прибутку підприємства до чистого доходу від реалізації |
Характеризує ефективність продажів підприємства |
Рентабельність власного капіталу |
Відношення чистого прибутку підприємства до середньорічної вартості власного капіталу |
Характеризує ефективність вкладення коштів в певне підприємство |
Рентабельність основних засобів |
Відношення чистого прибутку до основних засобів |
Характеризує ефективність використання основних засобів підприємства |
Рентабельність основних засобів |
Відношення чистого прибутку до оборотних засобів |
Характеризує ефективність використання оборотних засобів підприємства |
Рентабельність виробництва |
Відношення чистого прибутку до суми основних і оборотних засобів |
Характеризує ефективність використання оборотних і основних засобів підприємства |
Здійснити комплексний аналіз впливу зовнішніх та внутрішніх факторів на розмір прибутку, а також порівняти з іншими підприємствами галузі для виявлення конкурентних позицій можна за допомогою матриці ефективності-прибутковості, запропонованої Р. Дайсоном.
Матриця ефективності-прибутковості
Успіх «Зірок» і «Тих, що сплять» зумовлений низькою конкуренцією або високим попитом на ринку, а для «Зірок» — ще й високоефективним виробництвом. «Собаки» намагаються завойовувати своє положення на ринку лише особистими перевагами. Найнеприємнішим є становище «Невдах»: за високого впливу негативного середовища вони не вирізняються особливою ефективністю управління й виробництва.
Така матриця надає необхідну аналітичну інформацію для виявлення положення підприємства відносно конкурентів та потенціалу його власного розвитку і збільшення прибутку.
V. Закріплення знань і вмінь учнів
1. Використовуючи дані таблиці, обчисліть відомі вам види рентабельності. Зробіть висновки.
Показник |
Значення |
Чистий прибуток |
127 500 |
Розмір активів на початок звітного періоду |
35 020 000 |
Розмір активів на кінець звітного періоду |
39 050 000 |
Собівартість продукції |
289 100 |
Чистий дохід від реалізації |
590 000 |
Вартість власного капіталу на початок звітного періоду |
2 103 500 |
Вартість власного капіталу на кінець звітного періоду |
2 304 000 |
Вартість основних засобів |
1 804 500 |
Вартість оборотних засобів |
160 250 |
• Відповідь
Рентабельність активів |
0,34% |
Рентабельність продукції |
44,10% |
Рентабельність продажів |
21,61% |
Рентабельність власного капіталу |
5,79% |
Рентабельність основних засобів |
7,07% |
Рентабельність оборотних засобів |
79,56% |
Рентабельність виробництва |
6,49% |
2. Використовуючи дані, наведені в таблиці, побудуйте матрицю ефективності-прибутковості для підприємств кондитерської галузі.
Позначення |
Назва підприємства |
Прибуток, тис. грн |
Рентабельність, % |
Розрахункові дані для побудови матриці |
|
прибуток відносно основного конкурента* |
рентабельність відносно основного конкурента** |
||||
А |
«Світ шоколаду» |
150 000 |
27 |
||
В |
«Ласощі» |
270 350 |
31 |
||
С |
«Солодкі мрії» |
41 000 |
54 |
||
Д |
«Шоколадне місто» |
600 150 |
45 |
||
Е |
«Айстра» |
11 000 |
18 |
* Прибуток відносно основного конкурента визначається як відношення показника прибутку підприємства до показника підприємства з максимальним прибутком (у цьому випадку — «Шоколадне місто»).
** Рентабельність відносно основного конкурента визначається як відношення показника рентабельності кожного підприємства до показника рентабельності підприємства з максимальною рентабельністю (у цьому випадку — «Солодкі мрії»).
Розв’язання
Позначення |
Назва підприємства |
Розрахункові дані для побудови матриці |
|
прибуток відносно основного конкурента |
рентабельність відносно основного конкурента |
||
А |
«Світ шоколаду» |
0,25 |
0,50 |
В |
«Ласощі» |
0,45 |
0,57 |
С |
«Солодкі мрії» |
0,07 |
1,00 |
Д |
«Шоколадне місто» |
1,00 |
0,83 |
Е |
«Айстра» |
0,02 |
0,33 |
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
- 1. Опрацювати теоретичний матеріал.
- 2. Розв'язати задачу.
Обсяг реалізації у звітному періоді дорівнює 100 тис. шт. на суму 10 млн грн. Затрати становлять 6 млн грн, з них змінні витрати — 2 млн грн. У плановому періоді за незмінності решти умов підприємство планує реалізувати 120 тис. шт. виробів. Обчисліть:
- 1) прибуток підприємства в плановому періоді;
- 2) як зміниться рентабельність продукції в плановому періоді порівняно зі звітним.
(Відповідь: 1) 5,6 млн грн; 2) збільшиться на 21 %)