Серія «Конструктор уроку». «Всесвітня історія». 10 клас

Урок 9. Узагальнення знань учнів за темами «Світ на початку XX ст.» та «Перша світова війна 1914—1918 рр.»

Мета: повторити й узагальнити уявлення учнів про світ на початку XX ст., основні тенденції його розвитку, причини та перебіг бойових дій Першої світової війни; формувати вміння порівнювати події та явища; висловлювати свою думку та поважати думку інших.

Обладнання: карти світу, Америки, Азії та Європи.

Тип уроку: узагальнюючий.

Очікувані результати: учні навчаться:

І. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Бесіда

  • 1. Що таке прогрес?
  • 2. Розкрийте основні досягнення прогресу на початку XX ст.
  • 3. Визначте вплив прогресу на світ.

III. Повторення й узагальнення знань

Навчальна гра «Подорож по станціях»

Об’єднати учнів у групи (2—4 учні) і запропонувати їм «пройти по станціях», на яких потрібно відповісти на запитання (кожному учню ставиться окреме запитання, правильна відповідь — 1 бал).

Кількість станцій визначається залежно від кількості учнів. Запитання вчитель може підібрати самостійно або запропонувати це зробити учням, які будуть «завідувати» станціями.

Запитання учням

1. Визначити, про кого йдеться.

  • 1) 28-й Президент США (1913—1921 рр.). Відомий також як історик і політолог. Будучи кандидатом від Демократичної партії, він був обраний губернатором штату Нью-Джерсі в 1910 р., а в 1912 р. — президентом США, був переобраний у 1916 р. Другий термін його президентства відзначився вступом США в Першу світову війну (березень 1917 р.) і активними дипломатичними зусиллями президента з мирного врегулювання, вираженими в «14 пунктах». Став першим президентом США, що відвідав з офіційним візитом Європу, беручи участь у роботі Паризької мирної конференції. (В. Вільсон)
  • 2) 26-й президент США, 25-й віце-президент США, лідер Республіканської та Прогресивної партій. Продовжив курс на відмову від політики ізоляціонізму і становлення Америки як світової імперіалістичної держави. Йому належать висловлювання «політика великого кийка» і «світовий поліцейський». При ньому почалось будівництво Панамського каналу. (Т. Рузвельт)
  • 3) Походив із династії Гогенцоллернів, онук Вільгельма І, син Фрідріха III. Від 1888 до 1918 р. був останнім кайзером Німеччини та королем Пруссії. У 1890 р., проголосивши «новий курс», активізував зовнішню політику Німеччини, спрямовану на боротьбу за переділ світу. Разом з іншими правителями європейських держав сприяв розв’язанню Першої світової війни. (Вільгельм II)
  • 4) Російський державний діяч, реформатор, прем’єр-міністр (1906—1911 рр.). Відзначався крайніми шовіністичними поглядами, активний захисник самодержавства. Походив із старовинного дворянського роду. Під час революції 1905—1907 рр. жорстоко розправлявся з селянськими виступами. У квітні 1906 р. призначений міністром внутрішніх справ, а в липні 1906 р. — головою Ради Міністрів. Він підготував і провів аграрну реформу, яка мала вирішити земельне питання в Російській імперії. Більша частина реформаторських заходів не була завершена. Його діяльність викликала незадоволення крайніх правих сил, які в 1911 р. поставили питання про його відставку. У вересні 1911 р. був убитий у Київському оперному театрі. (П. Столипін)
  • 5) Герой мексиканської війни і президент Мексики (пізніше вважався диктатором), управляв Мексикою від 1876 до 1911 р. (за винятком чотирирічного періоду). Повстання проти нього стало початком Мексиканської революції. У 1911 р. втік до Франції. (П. Діас)
  • 6) Капітан Генерального штабу Франції, єврей за походженням. У 1894 р. військовий суд у Парижі визнав його винним у видачі воєнних секретів Німеччині і засудив на довічне ув’язнення. Незважаючи на сумнівні докази він відбув на каторгу на Диявольський острів у Французькій Гайані. Лише через два роки було знайдено справжніх винуватців втрати секретних даних, і виявилось, що слідство та суд були сфабриковані. У 1899 р. був помилуваний, а в 1906 р. — повністю реабілітований. Його справа стала відомою кампанією з антисемітизму. (А. Дрейфус)

2. Визначити, коли відбулися події.

  • 1) Війна між Росією та Японією завершилася поразкою Росії і втратою Південного Сахаліну (1904—1905 рр.)
  • 2) Повстанням проти диктатора П. Діаса розпочалася Мексиканська революція (1910 р.)
  • 3) Австро-Угорщина оголосила війну Сербії, що стало початком Першої світової війни. (28 липня 1914 р.)
  • 4) Під час битви на Марні п’ять німецьких армій зазнали поразки від п’яти французьких армій і англійського експедиційного корпусу й відступили. (Початок жовтня 1914 р.)
  • 5) Першу серйозну спробу атакувати німці здійснили в районі р. Іпр, уперше застосувавши отруйні гази. (Травень 1915 р.)
  • 6) Спроба німецького флоту під командуванням адмірала Шпеє прорвати британську морську блокаду біля півострова Ютланд зазнала поразки. (Травень 1916 р.)
  • 7) В. Вільсон оприлюднив у Конгресі США «14 пунктів», що заклали підвалини післявоєнного миру. (Січень 1918 р.)
  • 8) У Комп’єнському лісі біля залізничної станції Ротонд об 11-й годині було підписано перемир’я. (11 листопада 1918 р.)

3. Навести визначення понять.

Сварадж — це ______

Диктатура — це ______

Латифундія — це ______

Реванш — це ______

Агресія — це ______

Військово-політичний блок — це ______

Гонка озброєнь — це ______

Мілітаризм — це ______

Шовінізм — це ______

Анексія — це ______

Історичний диктант

Методика проведення — див. урок № 3.

  • 1. У 1914 р. в стані війни опинилися всі члени Антанти та Троїстого союзу, крім Італії, яка проголосила нейтралітет. (Так)
  • 2. У роки Першої світової війни Іспанія зберігала нейтралітет. (Так)
  • 3. У цілому воєнні дії 1914 р. завершилися на користь країн — членів Антанти. (Так)
  • 4. Британський прем’єр-міністр У. Черчілль підтримував німецькі плани загарбання території Центральної та Східної Європи. (Ні)
  • 5. 6 квітня 1917 р. США оголосили війну Німеччині, приводом до чого стала необмежена підводна війна проти нейтральних цивільних суден. (Так)
  • 6. Армія США вторглася в 1914 р. в Мексику і придушила революцію. (Ні)
  • 7. Справа Бейліса в Російській імперії мала антисемітський характер. (Так)
  • 8. До складу Антанти на початку Першої світової війни входили Росія, Франція та США. (Ні)
  • 9. У Другій Балканській війні Болгарія зазнала поразки. (Так)

IV. Підсумки уроку

Учитель окремо підраховує кількість балів, які отримав кожний учень і команда. Оцінки за урок учитель виставляє, виходячи із самостійно розроблених критеріїв.

V. Домашнє завдання

Підготуватися до тематичного оцінювання з тем «Світ на початку XX ст.» та «Перша світова війна 1914—1918 рр.».