Серія «Конструктор уроку». «Всесвітня історія». 10 клас

Урок 8. Завершення Першої світової війни

Мета: сформувати в учнів уявлення про події Першої світової війни; створити умови для розуміння учнями причин поразки Центральних країн; проаналізувати основні втрати внаслідок Першої світової війни; навчити учнів визначати вплив подій у Росії на події Першої світової війни; розглянути технічні вдосконалення в роки війни; охарактеризувати видатних діячів Першої світової війни; навчити учнів порівнювати стан держав після Першої світової війни та висловлювати свою думку щодо зміну статусу жінки в суспільстві в період війни.

Обладнання: підручник, атлас, стінні карти світу, Європи, Азії, Америки.

Тип уроку: комбінований.

Основні поняття: Верденська битва, р. Іпр, битва на р. Соммі, Лютнева революція, Жовтнева революція, Тимчасовий уряд, «14 пунктів», Берестейський мир, Комп’єнське перемир’я.

Історичні постаті: Ф. Фош, П. Гінденбург, Е. Людендорф.

Основні дати та події: лютий—грудень 1916 р. — Верденська битва, травень — Ютландська морська битва, червень—жовтень 1916 р. — Брусиловський прорив, липень 1916 р. — наступ на р. Соммі, серпень 1916 р. — вступ Румунії у війну на боці Антанти, березень 1917 р. — Лютнева революція, квітень 1917 р. — вступ у війну США, наступ союзників («бійня генерала Нівеля»), жовтень 1917 р. — поразка італійської армії у Капоретто, листопад 1917 р. — революція в Росії, січень 1918 р. — «14 пунктів» В. Вільсона, березень 1918 р. — Берестейський мир, 11 листопада 1918 р. — підписання Комп’єнського перемир’я.

Очікувані результати: учні навчаться:

І. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

Перевірка творчого домашнього завдання

Учитель пропонує двом-трьом учням презентувати результати роботи.

Фронтальне опитування

  • 1. Поясніть основні причини Першої світової війни.
  • 2. Чому події в Сараєво стали приводом до початку Першої світової війни?
  • 3. Чи виправдалися плани воюючих країн?
  • 4. Чому російська армія зазнала поразки біля Мазурських озер?

III. Вивчення нового матеріалу

План вивчення нового матеріалу

  • 1. Воєнні кампанії та основні битви 1916—1918 рр.
  • 2. Технічні вдосконалення в роки війни. Підводна війна.
  • 3. Вступ у війну США. «14 пунктів» В. Вільсона.
  • 4. Вихід Росії з війни. Завершення війни та її наслідки.

Метод «Ажурна пилка» (робота в групах)

Методика проведения — див. урок № 3.

Використовуючи матеріал підручника, скласти перебіг подій на певному фронті в певний рік. Перша група — Східний фронт, 1916 р., друга група — Східний фронт, 1917—1918 рр., третя група — Західний фронт, 1916 р., четверта група — Західний фронт, 1917 р., п’ята група — Західний фронт, 1918 р., шоста група — основні події на інших фронтах у 1916—1918 рр.

Доповіді учнів

Учні доповідають про технічні винаходи часів Першої світової війни.

Метод «Мозковий штурм»

Методику проведення — див. урок № 1.

Визначити, чому США дотримувалися нейтралітету до 1917 р.

Зразок відповіді

Події Першої світової війни, 1916 р.

Дата

Подія

Західний фронт

21 лютого — 21 грудня

Початок німецького наступу проти Верденського виступу. Верденська оборонно-наступальна операція союзних військ. За 70 діб кривавих боїв німецькі війська просунулися лише на 6—7 км

Березень

Спроба наступу італійських військ на річці Ізонцо

15 травня

Наступ австро-угорських військ проти італійських військ у районі Трентіно

31 травня — 1 червня

Ютландська морська битва головних сил британського та німецького флотів

Липень—листопад

Наступ союзників на річці Соммі

28 серпня

Італія оголосила війну Німеччині

2 вересня

Перехід німецьких військ під Верденом до оборони

24 жовтня — 21 грудня

Наступ французьких військ під Верденом

Східний фронт

18—30 березня

Нароцька операція російських військ

4 червня — вересень

Наступ Південно-Західного фронту під командуванням О. Брусилова (Брусиловський прорив). Австро-німецькі війська втратили понад 1 млн осіб убитими та пораненими, понад 400 тис. осіб полоненими. Російські війська втратили близько 500 тис. осіб

27 серпня

Румунія оголосила війну Австро-Угорщині

28 серпня

Оголошення війни Німеччині

30 серпня

Оголошення війни Туреччині

1 вересня

Оголошення війни Болгарії

2 вересня

Спроба наступу румунсько-російських військ у Трансільванії

26 вересня

Контрнаступ австро-німецьких військ у Трансільванії, знищення румунської армії

6 грудня

Вступ німецьких військ до Бухареста

5 листопада

Створення на території, окупованій німецькими та австро-угорськими військами, Королівства Польського на чолі із Державною радою

Грудень

Утворення Румунського фронту Російської армії

Розповідь учителя

Підбиваючи підсумки, учитель розповідає про зміну обставин і називає події, які підштовхнули США до участі у Першій світовій війні (продовження ведення підводної війни Німеччиною, нота Циммерманна, економічні зв’язки з країнами Антанти, політичні наслідки). 6 квітня 1917 р. Конгрес США проголосував за оголошення війни Німеччині.

Робота з документом

Ознайомитися з «14 пунктами» В. Вільсона і відповісти на запитання.

Робота з підручником

Ознайомитися з матеріалом щодо виходу Росії з війни і скласти конспект.

Розповідь учителя

На початку листопада 1918 р. в Німеччині почалися заворушення на флоті, які згодом охопили всю країну. У результаті Листопадової революції монархія була повалена. Імператор Вільгельм II зрікся престолу. У Берліні був сформований республіканський уряд, на який і покладалося завдання завершити війну. 11 листопада 1918 р. в Комп’єнському лісі, у штабному вагоні французького головнокомандувача маршала Ф. Фоша, німецька делегація підписала перемир’я, умови якого були продиктовані державами Антанти.

За умовами Комп’єнського перемир’я воєнні дії припинялися. Німеччина повинна була вивести війська з усіх окупованих нею територій інших держав, а також із союзних їй країн та Східної Африки. Обумовлювалось і те, що з російських територій війська будуть виводитись поступово, у спеціально встановлений термін, для того щоб не допустити їхнього негайного захоплення Червоною армією. Крім того, перемир’я передбачало евакуацію збройних сил Німеччини з Ельзасу та Лотарингії, а також із територій по лівому березі Рейну.

Робота в групах

Підготувати інформацію щодо наслідків Першої світової війни: перша група — людські втрати; друга — страждання мирного населення; третя — знищення матеріальних цінностей; четверта — політичні наслідки.

IV. Узагальнення й систематизація знань

Бесіда

Обговорення наслідків Першої світової війни.

V. Підсумки уроку

Основні висновки

  • Перша світова війна, яка завершилася укладанням Комп’єнського перемир’я, стала важливим рубежем у розвитку людства.

VI. Домашнє завдання

1. П: ____ .

2. ТЗ: Написати листа від імені солдата з фронту додому, у якому він описує своє фронтове життя.

Роздавальний матеріал

Роздавальний матеріал

Чотирнадцять пунктів президента Вільсона Звернення до Конгресу 8 січня 1918 р.

I. Відкриті засади миру, відверто прийняті та визнані...

II. Абсолютна свобода мореплавання, за межами територіальних вод, як у мирний час так і в воєнний...

III. Зняття, наскільки можливо, всіх економічних перешкод і встановлення рівних торгівельних умов для всіх держав, що погоджуються на мир...

IV. ...[Н]аціональне озброєння слід зменшити до найнижчої точки, сумісної з безпекою суспільства.

V. ...[Н]еупереджене влагодження всіх колоніальних вимог.

VI. Вихід військ з усіх російських земель...

VII. Вихід військ із Бельгії... та її відновлення, без будь-яких спроб обмежити суверенітет, що їй властивий, як і решті вільних націй.

VIII. Вихід військ із усіх французьких земель, окуповані провінції має бути відновлено, а кривду, яку Пруссія завдала Франції в 1871-му щодо Ельзасу-Лотарингії... виправлено...

IX. Кордони Італії слід прокласти по чітко визначуваних державних територіальних межах

X. Народам Австро-Угорщини... слід надати найвільнішу можливість самочинного розвитку.

XI. Вихід військ із Румунії, Сербії та Чорногорії; окуповані землі слід відновити; Сербії надано вільний і безпечний доступ до моря...

XII. Турецьким частинам нинішньої Оттоманської імперії слід забезпечити суверенітет, але решта народностей, що нині перебувають під турецькою владою, мусять безумовно жити в безпеці та безборонно користатися можливістю самочинного розвитку...

XIII. Слід встановити незалежну польську державу, куди ввійдуть землі, заселені беззаперечно польськими жителями, та якій слід надати вільний і безпечний доступ до моря...

XIV. Слід заснувати загальне товариство націй на чітких засадах із метою надати взаємні гарантії політичної незалежносте та територіальної цілісності і великим, і малим державам.

Запитання до документа

  • 1. Кому призначалися «14 пунктів»?
  • 2. Кому було вигідне прийняття цього документа?
  • 3. Які країни і чому згадуються у цьому документі?
  • 4. Чому цей документ був перекладений багатьма мовами і віддрукований накладом 6 млн примірників?