Серія «Конструктор уроку». «Всесвітня історія». 10 клас

Урок 7. Перша світова війна

Мета: сформувати в учнів уявлення про світ напередодні Першої світової війни; створити умови для розуміння учнями причин створення військово-політичних блоків; проаналізувати роль процесів мілітаризації на життя держав; навчити учнів визначати особливості шовіністичної пропаганди; розглянути процес гонки озброєнь; охарактеризувати витоки та природу міжнародних криз і конфліктів на початку XX ст.; навчити учнів порівнювати економічне та політичне становище держав напередодні Першої світової війни та висловлювати свою думку щодо ролі пропаганди в житті суспільства напередодні війни.

Обладнання: підручник, атлас, стінні карти світу, Європи, Азії, Америки.

Тип уроку: комбінований.

Основні поняття: план Шліффена, бліцкриг, «лінія Мажино», битва на річці Марні, «Біг до моря», битва під Танненбергом, Галицька битва, «сидяча», або «окопна» війна, Августівська битва, «необмежена підводна війна», «Лузітанія».

Історичні постаті: А. Шліффен, О. Самсонов, О. Брусилов, П. Ранненкампф.

Основні дати та події: 28 червня 1914 р. — убивство ерцгерцога Франца Фердинанда, 1 серпня 1914 р. — початок Першої світової війни, вересень 1914 р. — битва на Марні, серпень—вересень 1914 р. — битва під Танненбергом, Галицька битва, грудень 1914 р. — Сарикамишська битва, лютий 1915 р. — зимова битва в Мазурії, початок «необмеженої підводної війни» Німеччини, 22 квітня 1915 р. — використання Німеччиною під Іпром отруйних газів, травень—червень 1915 р. — наступ німецької армії на Східному фронті, травень 1915 р. — вступ у війну Італії на боці Антанти, жовтень 1915 р. — вступ у війну Болгарії.

Очікувані результати: учні навчаться:

І. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

Перевірка творчого домашнього завдання

Учитель пропонує двом-трьом учням озвучити підібрані приклади, організовує обговорення.

Робота з таблицею

Заповніть таблицю, указавши у відповідному стовпчику порядковий номер назв та прізвищ.

1) Париж, 2) Берлін, 3) Микола II, 4) Вільгельм II, 5) Лондон, 6) Відень, 7) Петербург, 8) Австро-Угорщина, 9) Франція, 10) Георг V, 11) Р. Пуанкаре, 12) Франц Иосиф, 13) Німеччина, 14) Росія, 15) Велика Британія, 16) Італія, 17) Рим.

Зразок відповіді

Антанта

Троїстий союз

1, 3, 5, 7, 9, 10, 11, 14, 15

2, 4, 6, 8, 12, 13, 16, 17

III. Вивчення нового матеріалу

План вивчення нового матеріалу

  • 1. Причини, привід та початок Першої світової війни.
  • 2. Стратегічні плани супротивників. Основні та другорядні театри воєнних дій.
  • 3. Воєнні кампанії та основні битви 1914—1915 рр.

Робота в групах

Використовуючи матеріал підручника, визначити причини, які підштовхнули країни кожного блоку до війни: перша група — Антанта, друга — Троїстий союз.

Зразок відповіді

  • Антанта — Російська імперія: претендувала на вільний прохід свого флоту в Середземному морі, наполягала на ослабленні або перегляді на свою користь режиму контролю над протокою Дарданелли; протидіяла австрійському і німецькому проникненню на Балкани та в Азію; наполягала на винятковому праві протекторату над усіма слов’янськими народами; підтримувала на Балканах антиавстрійсько і антитурецько настроєних сербів і болгар. Намагалася приєднати Галичину та Східну Пруссію.
  • Франція: прагнула узяти реванш за поразку у франко-прусській війні 1870 р.; мала намір повернути Ельзас і Лотарингію, відокремлені від Франції в 1871 р.; зазнавала збитків на своїх традиційних ринках збуту в конкуренції з німецькими товарами.
  • Велика Британія: не могла пробачити Німеччині підтримку бурів в англо-бурській війні 1899—1902 рр.; не мала наміру відчужено спостерігати за проникненням Німеччини в райони, які вважала «своїми»: Східну і Південно-Західну Африку; вела проти Німеччини неоголошену економічну і торгову війну; вела активні військово-морські приготування на випадок агресивних дій із боку Німеччини; через потенційну німецьку загрозу відмовилася від традиційної для країни політики «блискучої ізоляції» і перейшла до політики утворення антинімецького блоку держав.

Троїстий союз

  • Німеччина: прагнула до військового, економічного і політичного лідерства на континенті; претендувала на рівні права в колоніальних володіннях Великої Британії, Франції, Бельгії, Нідерландів і Португалії; виявляла особливу активність в отриманні ринків; кваліфікувала Антанту як угоду, що мала на меті підірвати могутність Німеччини.
  • Австро-Угорщина: вирішення внутрішніх проблем; прагнула утримати захоплені нею в 1908 році Боснію і Герцеговину. Протидіяла Росії, що взяла на себе роль захисника всіх слов’ян на Балканах, і Сербії, яка претендувала на роль об’єднувального центру південних слов’ян імперії; прагнула захоплення частини балканських територій (Сербії та інших).
  • Італія: встановлення контролю над східним узбережжям Адріатичного моря (Далмація, Албанія тощо); приєднання Тіроля; повернення Савої та Ніци, що входили до Франції; загарбання Туніса та Східної Африки (Сомалі, Ефіопія, Кенія).

Розповідь учителя

Улітку 1914 р. протистояння між Троїстим союзом і Антантою загострилися до краю. «Пороховою бочкою Європи» став Балканський півострів. За підтримки Німеччини Австро-Угорщина почала відкрито готуватися до війни проти Сербії. 28 червня 1914 р. наступник австро-угорського престолу Франц Фердинанд прибув для участі у військових маневрах, що мали відбутися поблизу сербського кордону. Цей день у сербів був днем національного трауру — вшанування загиблих на Косовому полі. Патріотичні кола Сербії розцінили приїзд ерцгерцога до Сараєво як виклик. 28 червня 1914 р. Франц Фердинанд був убитий членом сербської націоналістичної організації «Млада Босна» Г. Принципом. Заручившись підтримкою Берліна, австро-угорський уряд 23 липня пред’явив Сербії ультиматум. Незважаючи на те що Сербія погодилася майже з усіма вимогами ультиматуму, 28 липня Австро-Угорщина оголосила їй війну.

Словничок

Бліцкриг (у перекладі «блискавична війна») — теорія ведення агресивної війни, розрахована на капітуляцію противника в найкоротші строки внаслідок раптового нападу на нього й швидкого просування в глиб країни.

Геноцид — повне або часткове знищення окремих груп населення за расовими, національними чи релігійними ознаками, що вважається одним із найтяжчих злочинів проти людства.

Блокада — військова, політична або економічна ізоляція чи оточення держави або її частини, групи держав, їхніх збройних сил, насильницьке порушення їхніх зовнішніх зв’язків із метою примусити виконати вимоги організаторів блокади.

Метод «Навчаючи — учусь» (робота в парах)

Використовуючи матеріал підручника, скласти перебіг подій Першої світової війни: один учень із пари готує матеріал про події початку війни та бойові дії 1914 р., а другий — 1915 р. Після закінчення роботи учні доповідають один одному, заповнюючи хронологічну таблицю (див. с. 22).

IV. Узагальнення й систематизація знань

Експрес-контроль

Виконати тест 6 посібника.

Робота з картою (робота в парах)

Учні по черзі ставлять один одному запитання за картою.

  • 1. Покажіть одну з країн Антанти.
  • 2. Покажіть Німеччину та Австро-Угорщину.
  • 3. Покажіть лінію Східного фронту.
  • 4. Покажіть лінію Західного фронту.
  • 5. Покажіть місце першого використання отруйних газів.

V. Підсумки уроку

Основні висновки

  • Перша світова війна мала загарбницький характер із боку всіх держав-учасниць, крім Бельгії та Сербії.

VI. Домашнє завдання

1. П: ____ .

2. ТЗ: Підготувати доповідь про одну з технічних новинок, яку було використано в роки Першої світової війни.

Зразок відповіді

Події Першої світової війни

Дата

Подія

28 липня 1914 р.

Австро-Угорщина оголосила війну Сербії

1 серпня 1914 р.

Німеччина оголосила війну Франції

3 серпня 1914 р.

Німеччина оголосила війну Франції (початок реалізації плану Шліффена)

4 серпня 1914 р.

Велика Британія оголосила війну Німеччині

6 серпня 1914 р.

Австро-Угорщина оголосила війну Росії, у відповідь Велика Британія і Франція оголосили війну Австро-Угорщині

15 серпня 1914 р.

Японія оголосила війну Німеччині

Серпень, вересень 1914 р.

Наступ австрійців на Сербію

Вересень 1914 р.

Битва на р. Марні

Жовтень—листопад 1914 р.

«Біг до моря»

Серпень—вересень 1914 р.

Галицька операція

Серпень—вересень 1914 р.

Наступ російських військ у Східній Пруссії та їхня поразка

Вересень—листопад 1914 р.

Варшавсько-Івангородська операція

Грудень 1914 р. — січень 1915 р.

Сарикамишська битва

7—26 лютого 1915 р.

Східний фронт. Зимова битва в Мазурії

18 лютого 1915 р.

Західний фронт. Німеччина оголосила про початок «необмеженої підводної війни»

19 лютого 1915 р. — 9 січня 1916 р.

Балкани. Дарданелльська операція союзних військ із метою захопити Дарданелли, Босфор і Стамбул

20 лютого — 30 березня 1915 р.

Східний фронт. Німецькі війська відкинуті до кордонів Східної Пруссії

22 березня 1915 р.

Східний фронт. Капітуляція гарнізону Перемишля (австро-угорські війська)

22 квітня 1915 р.

Західний фронт. Німецькі війська вперше застосували під Іпром хімічну зброю — хлор. Було отруєно 15 тис. осіб

25 квітня 1915 р.

Балкани. Галіпольська операція — десант союзних військ у Туреччині

2—5 травня 1915 р.

Східний фронт. Горлицький прорив німецько-австрійських військ на Південно-Західному фронті. Російські війська залишили Галичину

3 червня 1915 р.

Німецько-австрійські війська захопили Перемишль

22 червня 1915 р.

Захоплення Львова, російські війська втратили 500 тис. полоненими

7 травня 1915 р.

Німецький підводний човен затопив пасажирський лайнер «Лузітанія»

Травень 1915 р.

Східний фронт. Успішний наступ німецьких військ у Прибалтиці.

23 травня 1915 р.

Західний фронт. Італія приєдналася до Антанти й оголосила війну Австро-Угорщині

17 липня 1915 р.

Східний фронт. Російські війська залишили Польщу

7 жовтня 1915 р.

Балкани. Наступ австро-німецьких та болгарських військ на Сербію. Сербська армія після двомісячних боїв відступила до Албанії. Окупація Сербії Центральними державами

14 жовтня 1915 р.

Балкани. Вступ Болгарії у війну на боці Німеччини