Серія «Конструктор уроку». «Всесвітня історія». 10 клас

Урок 5. Країни Латинської Америки

Мета: сформувати в учнів уявлення про країни Латинської Америки на початку XX ст.; створити умови для розуміння учнями причин національних революцій та визвольних рухів на початку століття в країнах Латинської Америки; проаналізувати роль США в житті країн Латинської Америки на початку XX ст.; навчити учнів визначати особливості національного руху в Латинській Америці; розглянути особливості розвитку країн Латинської Америки; охарактеризувати національні рухи в Мексиці та Нікарагуа; навчити учнів порівнювати економічне та політичне становище країн Латинської Америки та висловлювати свою думку щодо засобів у світовій політиці на прикладі Панамського каналу.

Обладнання: підручник, атлас, стінні карти світу, Європи, Азії, Америки.

Тип уроку: комбінований.

Основні поняття: диктатура, латифундія, Мексиканська революція, хунта.

Історичні постаті: П. Діас, Ф. Мадеро, Е. Сапата, Ф. Вілья.

Основні дати та події: 1903 р. — проголошення незалежності Панами, 1904—1914 рр. — будівництво Панамського каналу, 1910—1917 рр. — Мексиканська революція, 1910 р. — захоплення влади в Нікарагуа військовою хунтою.

Очікувані результати: учні навчаться:

І. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

Перевірка творчого домашнього завдання

Учитель пропонує двом-трьом учням відтворити на дошці результати роботи.

Робота з таблицею

Заповніть таблицю, указавши у відповідному стовпчику порядковий номер поняття.

1) Віце-король, 2) група Генро, 3) касти, 4) імперія Цінь, 5) маньчжури, 6) доба Мейдзі, 7) «Боксерське» повстання, 8) Індійський національний конгрес, 9) дзайбацу, 10) «Міцубісі», 11) Сінхайська революція, 12) Гоміндан, 13) «свадеші», 14) «Міцуї», 15) синтоїзм, 16) «сварадж», 17) товариство «Іхетуань».

Зразок відповіді

Китай

Індія

Японія

4, 5, 7, 11, 12, 17

1, 3, 8, 13, 16

2, 6, 9, 10, 14, 15

Тестове завдання

Установіть хронологічну послідовність подій.

  • А Проголошення Китайської республіки.
  • Б «Боксерське» повстання.
  • В Поширення гасла «сварадж».
  • Г Створення Гоміндану.
  • Д Початок російсько-японської війни.
  • Е Прийняття Закону про законодавчі ради в Індії.
  • Є Анексія Кореї Японією.
  • Ж Початок руху «свадеші».

Зразок відповіді: 1Б 2Д 3В 4Ж 5Е 6Є 7А 8Г.

III. Вивчення нового матеріалу

План вивчення нового матеріалу

  • 1. Країни Латинської Америки на початку XX ст.
  • 2. Особливості та закономірності політичного і соціально-економічного розвитку держав Латинської Америки.

Розповідь учителя

На початку XIX ст. почався третій період розвитку країн Латинської Америки — війна за незалежність іспанських колоній (1810—1826 рр.) та проголошення незалежності Бразилією (1822 р.) поклали край колоніальному пануванню Іспанії та Португалії в регіоні (крім Куби та Пуерто-Ріко). Усі країни, крім Бразилії, невдовзі були проголошені республіками. У 1889 р. була скинута монархія і в Бразилії. До 18 латиноамериканських республік на початку XX ст. приєдналися Куба (1902 р.) та Панама (1903 р.). Із 20 держав регіону 18 були іспаномовними, у Бразилії затвердилася португальська мова, а в Гаїті — французька.

Метод «Тези доповіді» (робота в групах)

Використовуючи матеріал підручника та роздавальний матеріал, підготувати тези доповіді щодо однієї з країн Латинської Америки — Аргентини, Бразилії, Парагваю, Уругваю, Венесуели тощо (учитель самостійно визначає кількість країн).

Метод «Мозковий штурм»

Методика проведення — див. урок № 1.

Визначити особливості розвитку країн Латинської Америки.

IV. Узагальнення й систематизація знань

Експрес-контроль

Виконати тест 4 посібника.

Фронтальне опитування

  • 1. Як іноземний капітал впливав на внутрішнє життя латиноамериканських держав? Наведіть приклади.
  • 2. До чого привів моноекономічний розвиток латиноамериканських країн?
  • 3. Як США втілювали доктрину Монро в Латинській Америці?
  • 4. Чому на початку XX ст. збільшилися еміграційні потоки з Європи до латиноамериканських країн?
  • 5. Чому США не змогли політично об’єднати латиноамериканські держави?
  • 6. Чому в більшості латиноамериканських республік відбувалася часта зміна влади, державні перевороти?

V. Підсумки уроку

Основні висновки

  • На початку XX ст. економіка країн Латинської Америки була підпорядкована впливу іноземного капіталу.

VI. Домашнє завдання

1. П: ____ .

2. ТЗ: Написати репортаж із Мексики.