Серія «Конструктор уроку». «Всесвітня історія». 10 клас

Урок 26. Німеччина

Мета: сформувати в учнів уявлення про Веймарську республіку в Німеччині; створити умови для розуміння причин та наслідків прийняття Веймарської конституції; проаналізувати внутрішню політику Веймарської республіки; описати становлення Веймарської республіки в Німеччині; розглянути зовнішнє політичне положення Німеччини; охарактеризувати проблему репарацій; навчити учнів порівнювати дії правих та лівих політичних сил і висловлювати свою думку щодо впливу становлення тоталітарних ідей.

Обладнання: підручник, атлас, стінні карти світу, Європи, Азії, Америки.

Тип уроку: комбінований.

Основні поняття: рентна марка, НСДАП, НННП, Соціал-демократична партія, «Сталевий шолом», «Чорний рейхсвер».

Історичні постаті: В. Ратенау, Ф. Еберт, А. Гітлер, Е. Рем, Е. Тельман, П. Гінденбург, К. Ейснер, Г. Штреземан.

Основні дати та події: січень 1919 р. — вибори до Національних зборів, серпень 1919 р. — прийняття Веймарської конституції, березень 1919 р. — окупація Руру французькими та бельгійськими військами, травень 1920 р. — Каппівський путч, повстання в Рурі, квітнень 1922 р. — договір у Рапалло, листопад 1923 р. — мюнхенський («пивний») путч, початок виходу з кризи.

Очікувані результати: учні навчаться:

І. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

Перевірка творчого домашнього завдання

Учитель пропонує двом-трьом учням презентувати складені кросворди.

Експрес-контроль

Виконати тест 15 посібника.

Фронтальне опитування

  • 1. Чому фашисти мали велику популярність в Італії?
  • 2. Що таке «справа Маттеоті»?
  • 3. Як фашисти прийшли до влади?
  • 4. Що таке корпоративна система?
  • 5. Як будувалися взаємовідносини між католицькою церквою і фашистами в Італії?

III. Вивчення нового матеріалу

План вивчення нового матеріалу

  • 1. Веймарська конституція.
  • 2. Кризові роки.
  • 3. Золоті двадцяті.
  • 4. Занепад Веймарської республіки.

Слово вчителя

Учитель нагадує учням про події, які привели до революції в Німеччині та про перебіг революції.

Метод «Ажурна пилка» (робота в групах)

Методика проведення — див. урок № 3.

Матеріал для роботи груп можна отримати з підручника, карток (готуються заздалегідь), додаткової літератури (підготовлюється напередодні), Інтернету (якщо є комп’ютер із виходом у мережу), мультимедійних енциклопедій (енциклопедій, тематичних баз даних та іншого).

Теми для робот груп

  • 1. Веймарська конституція.
  • 2. Кризові роки.
  • 3. Золоті двадцяті.
  • 4. Занепад Веймарської республіки.
  • 5. Становлення НСДАП.

Робота з документом

Опрацювати витяг із Веймарської конституції і відповісти на запитання.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Обговорення результатів роботи

Тестове завдання

Установити хронологічну послідовність подій.

  • А Каппівський путч.
  • Б Вибори до Національних зборів.
  • В Прийняття Веймарської конституції.
  • Г Вибори президентом Німеччини Гінденбурга.
  • Д Мюнхенський («пивний») путч.
  • Е Договір у Рапалло.

Зразок відповіді: 1B 2В 3А 4Е 5Д 6Г.

V. Підсумки уроку

Аналіз роботи груп

Основні висновки

  • Середина 1920-х рр. ознаменувалася стрімким економічним розвитком Веймарської республіки.

VI. Домашнє завдання.

1. П: ____ .

2. ТЗ: Написати репортаж із залу засідань рейхстагу.

Роздавальний матеріал

Роздавальний матеріал

Конституція Веймарської республіки

  • Прийнята в серпні 1919 р. у м. Веймарі.
  • Німеччина проголошувалася республікою.
  • Німеччина — федерація 17 земель із власними урядами.
  • Два державні прапори: імперський і республіканський.
  • Президент: прямі вибори (виборці голосують за президента окремо); обирали на сім років; «гарант республіки і конституції»; затверджував уряд; призначав канцлера; головнокомандувач; право вето на будь-який законопроект; має право: в кризовий час проголошувати надзвичайний стан, приймати одноособові рішення, фактично скасовуючи окремі статті конституції, усувати уряд, розпускати рейхстаг;
  • Вибори до рейхстагу проходили один раз на чотири роки за пропорційною виборчою системою.
  • Рейхстаг здійснював законодавчу діяльність, приймав бюджет і вирішував питання війни та миру.
  • Уряд формував канцлер, кандидатуру якого подавав президент.
  • Рейхстаг міг змістити уряд, висловивши йому вотум недовіри.
  • Гарантування дотримання основних демократичних прав громадян. Особисті та політичні права. Соціальні права (право та обов’язок працювати на благо суспільства, гарантувалася допомога малозабезпеченим, похилим, інвалідам і безробітним тощо).
  • Запроваджувалися опитування населення і референдуми. Рішення референдумів мали силу закону, який не можна було скасувати.
  • Припускалася можливість націоналізації окремих галузей промисловості.
  • Зміни до конституції вносилися шляхом голосування у парламенті (звичайною більшістю)

Роздавальний матеріал

Витяги з Веймарської конституції

Стаття 20. Рейхстаг складається з депутатів німецького народу.

Стаття 21. Депутати є представниками всього народу. Вони підкоряються тільки своїй совісті та не зв’язані мандатами.

Стаття 22. Депутати обираються загальною, рівною, прямою й таємною подачею голосів на засадах пропорційного представництва, чоловіками і жінками, які досягли 20-річного віку.

Стаття 23. Рейхстаг обирається на чотири роки.

Стаття 41. Президент імперії обирається всім німецьким народом. Може бути обраний кожний німець, якому виповнилося 35 років.

Стаття 43. Президент імперії обирається на сім років.

Стаття 109. Усі німці рівні перед законом. Чоловіки і жінки мають у принципі однакові права і несуть однакові обов’язки. Публічно-правові привілеї та обмеження, зумовлені народженням або станом, підлягають скасуванню.

Стаття 114. Свобода особистості є недоторканною.

Стаття 115. Житло кожного німця є його вільним сховищем. Воно недоторканне.

Стаття 118. Кожен німець має право в межах загальних законів висловлювати свої думки... цензура не допускається.

Стаття 123. Усі німці мають право збиратися мирно та без зброї, не роблячи попередньої заяви й не питаючи особливого дозволу.

Стаття 124. Усі німці мають право утворювати союзи або спілки в цілях, що не суперечать кримінальним законам...

Стаття 125. Гарантується свобода слова й таємниця виборів.

Стаття 153. Власність забезпечується конституцією.

Запитання до документа

  • 1) Як за Веймарською конституцією формувався рейхстаг?
  • 2) Які права й свободи надавалися громадянам?
  • 3) Чи можна стверджувати, що Веймарська конституція мала демократичний характер? Обґрунтуйте свою точку зору.