Серія «Конструктор уроку». «Всесвітня історія». 10 клас

Урок 13. Світ в 20-х рр. XX ст. Міжнародна система безпеки

Мета: сформувати в учнів уявлення про міжнародну політику 1920-х рр.; створити умови для розуміння учнями причин та наслідків Вашингтонської конференції; проаналізувати роль Ліги Націй в розбудові світової спільноти; навчити учнів визначати особливості міжнародних конференцій 20-х рр. XX ст.; розглянути процес створення міжнародної системи колективної безпеки; охарактеризувати діяльність провідних країн у сфері міжнародної політики; навчити учнів порівнювати зовнішньополітичну діяльність провідних країн світу та висловлювати свою думку щодо шляхів досягнення мети.

Обладнання: підручник, атлас, стінні карти світу, Європи, Азії, Америки.

Тип уроку: комбінований.

Основні поняття: Генуезька, Гаазька, Лозаннська та Локарнська конференції, Рапалльський договір, Паризький пакт, пакт Бріана—Келлога.

Історичні постаті: Дж. Чемберлен, Г. Штреземан, П. Джилберт, Г. Чичерін, Д. Керзон, К. Вірт, В. Ратенау, Ж. Барту, К. Баррер, М. Литвинов, Б. Муссоліні, О. Чемберлен, Е. Бенеш, О. Скшиньський, А. Бріан, Ф. Келлог.

Основні дати та події: листопад 1921 р. — лютий 1922 р. — Вашингтонська конференція, 1922 р. — Генуезька конференція, Рапалльський договір, Гаазька конференція, 1923 р. — Лозаннська конференція, 1925 р. — Локарнська конференція, 27 серпня 1928 р. — підписання Пакту в Парижі (пакт Бріана—Келлога).

Очікувані результати: учні навчаться:

І. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

Робота за завданнями підручника

Робота з таблицею

Заповніть таблицю, указавши у відповідному стовпчику порядковий номер положень, що стосуються плану Дауеса та плану Юнга.

1) Створення Банку міжнародних розрахунків для отримання й розподілу репарацій від Німеччини; 2) прийнятий у 1924 р.; 3) надання Німеччині позик від США в сумі 800 мільйонів золотих марок для відновлення німецької економіки; 4) зменшення щорічних виплат Німеччини до 2 млрд марок на рік; 5) перенесення зовнішньоекономічної діяльності німецьких підприємств до Східної Європи; 6) прийнятий у 1929 р.; 7) ліквідація всіх видів контролю за господарством і фінансами Німеччини; 8) виплата Німеччиною щорічно певної суми репарацій із поступовим її збільшенням від 1 до 2,5 млрд марок; 9) схвалений Гаазькою мирною конференцією; 10) запровадження високих непрямих податків на товари широкого вжитку та прибутки німецьких промислових підприємств і залізниць; И) затверджений Лондонською міжнародною конференцією.

Зразок відповіді

План Дауеса

План Юнга

2, 3, 5, 8, 10, 11

1, 4, 6, 7, 9

III. Вивчення нового матеріалу

План вивчення нового матеріалу

  • 1. Вашингтонська конференція. Версальсько-Вашингтонська система.
  • 2. Перегляд повоєнних угод у 1920-ті рр.
  • 3. Зміни в системі цінностей людини.

Розповідь учителя

Якщо післявоєнні договори з переможеними країнами заклали основи майбутніх відносин у Європі, то суперечки, які виникли між провідними країнами щодо розмежування сфер впливу в Тихоокеанському басейні та на Далекому Сході, мали вирішитися на конференції у Вашингтоні (див. с. 43).

Словничок

Вашингтонська конференція 1921—1922 р. — конференція щодо обмеження озброєнь та вирішення проблем Далекого Сходу та басейну Тихого океану, що склались після Першої світової війни.

Робота в групах

Опрацювати за підручником матеріали Вашингтонської конференції: перша група — «Договір чотирьох держав», друга група — «Договір п’яти держав», третя група — «Договір дев’яти держав». Результати роботи учні узагальнюють у вигляді схеми, яку потім презентують.

Робота за варіантами

Опрацювати матеріал підручника про суперечності Версальсько-Вашингтонської системи: перший варіант — позитивне значення, другий варіант — негативне. (Результати роботи узагальнюються на дошці; див. таблицю)

Метод «Прес-конференція» (робота в групах)

Методика проведення — див. урок № 2.

Підготувати репортаж із певної конференції і представити на розгляд класу.

Додаткова інформація

Кульмінацією «пацифістської» міжнародної політики став договір про відмову від війни як засіб національної політики, що отримав назву Пакт Бріана—Келлога (Паризький пакт). Був підписаний 27 серпня 1928 р. у Парижі представниками 15 країн. Згодом до пакту приєдналися майже європейські країни. Пакт став одним із правових підстав для Нюрнберзького процесу, на якому керівникам нацистської Німеччини було пред’явлено звинувачення в його порушенні.

Робота з документом

Опрацювати витяг із Пакта Бріана-Келлога і відповісти на запитання.

Зразок відповіді

Позитивне значення

Негативне значення

Завершення Першої світової війни; сприяння розрядці післявоєнної напруженості; закладення основ міжнародної стабільності; установлення цивілізованих засад міжнародного права; створення Ліги Націй; гарантія цілісності Китаю; утворення нових країн — Польщі, Чехо-Словаччини, Угорщини та інших; розпад імперій

За результати війни відповідали демократичні уряди переможених країн; породження реваншизму в Німеччині; несправедливі репарації; ігнорування радянської Росії; зруйнована традиційна економічна система; боротьба за ринки; нестабільність не усунута; територіальні зміни заклали основи для конфліктів

Опорна схема: Вашингтонська конференція (1921—1922 рр.)

IV. Узагальнення й систематизація знань

Бесіда

Що змінилося в міжнародній політиці після Першої світової війни?

V. Підсумки уроку

Основні висновки

  • Вашингтонська конференція мала сприяти розв’язанню проблем, що існували на Далекому Сході й у Тихому океані.

VI. Домашнє завдання

П: ____ .

Роздавальний матеріал

Роздавальний матеріал

Витяги з Договору п'яти держав, укладеного на Вашингтонській конференції

Стаття 1. Держави, що домовляються, погоджуються обмежити свої озброєння на морі відповідно до обумовленого в цьому договорі...

Стаття 4. Загальний тоннаж лінійних суден як такий, що може підлягати заміні, не повинен перевищувати для Сполучених Штатів — 525 000 тонн, для Британської імперії — 525 000 тонн, для Франції — 175 000 тонн, для Італії — 175 000 тонн, для Японії — 315 000 тонн.

Стаття 5. Жодна з держав, що домовляються, не буде намагатися придбати, або збудувати, або доручити будувати й дозволяти в межах своєї території будівництво лінійних суден, що становлять більше ніж 35 000 тонн водотоннажності...

Стаття 6. Жодне лінійне судно будь-якої з держав, що домовляються, не буде озброєне гарматами калібру більшого ніж 16 дюймів (406 міліметрів)...

Стаття 12. За винятком лінійних суден, жоден військовий корабель держав, що домовляються, не матиме гармат калібру більшого ніж 8 дюймів (203 міліметри)...

Витяги з Договору дев'яти держав, укладеного на Вашингтонській конференції

Стаття 1. Інші, окрім Китаю, держави, що домовляються, згодні: 1) Поважати суверенітет, незалежність, територіальну та адміністративну недоторканність Китаю...

Стаття 3. З метою найдієвішого застосування принципу «відкритих дверей», тобто «рівних можливостей», у Китаї для торгівлі й промисловості всіх націй, інші, окрім Китаю, держави, що домовляються, погодилися в тому, що вони не шукатимуть, а також не підтримуватимуть своїх громадян у пошуках:

А угод, що могли б сприяти встановленню на їхню користь будь-якої зверхності в правах щодо торговельного чи економічного розвитку в будь-якому певному районі Китаю;

Б таких монополій або переваг, що могли б позбавити громадян будь-якої іншої держави права здійснювати в Китаї законну торгівлю чи промисел або можливості брати участь спільно з китайським урядом чи з будь-якою іншою місцевою владою в громадських підприємствах...

Договір про заборону війни як засобу національної політики (Пакт Бріана—Келлога)

(витяг)

Стаття І. Високі Договірні Сторони урочисто заявляють від імені народів за належністю, що вони засуджують застосування війни як засобу урегулювання міжнародних спорів і відмовляються у своїх взаємних відносинах від такого як знаряддя національної політики.

Стаття II. Високі Договірні Сторони визнають, що врегулювання або вирішення всіх спорів чи конфліктів, які можуть виникнути між ними, хоч би якого характеру чи походження вони були, має завжди здійснюватися тільки мирними засобами.

Запитання до документа

  • 1) Якими були передумови виникнення пакту?
  • 2) До чого він закликає?
  • 3) Чи втілилися в життя його ідеї?