Серія «Конструктор уроку». «Всесвітня історія». 10 клас
Урок 12. Ліга Націй та проблема репарацій
Мета: сформувати в учнів уявлення про Лігу Націй; створити умови для розуміння учнями причин проблем щодо репарацій; проаналізувати роль Ліги Націй у розбудові світової спільноти; навчити учнів визначати особливості репараційних процесів; розглянути процес створення та дії Ліги Націй; охарактеризувати витоки та природу міжнародних криз і конфліктів 1920-х рр.; навчити порівнювати Лігу Націй та ООН і висловлювати свою думку щодо ролі міжнародних організацій в житті окремої країни.
Обладнання: підручник, атлас, стінні карти світу, Європи, Азії, Америки.
Тип уроку: комбінований.
Основні поняття: Ліга Націй, асамблея, Рурська область, план Дауеса, план Юнга.
Історичні постаті: О. Юнг, Ч. Дауес, Г. Штреземан.
Основні дати та події: 1919 р. — Паризька конференція, 1921 р. — Паризька та Лондонська конференції, 1923 р. — Рурська криза, 1924 р. — Лондонська та Гаазька конференції.
Очікувані результати: учні навчаться:
І. Організаційний момент
Робота за завданнями підручника
II. Актуалізація опорних знань і вмінь
Перевірка творчого домашнього завдання
Учні презентують заповнену таблицю.
Робота з таблицею
Заповнити таблицю, використовуючи наведені назви та дати.
Версальський мирний договір, Австрія, Німеччина, 1920 р., Севрський мирний договір, Болгарія, 1919 р., Угорщина, Тріанонський мирний договір, Нейїський мирний договір, Туреччина, Сен-Жерменський мирний договір, 1919 р., 1919 р., 1920 р.
Зразок відповіді
Назва договору |
Рік підписання |
Країна |
Версальський мирний договір |
1919 |
Німеччина |
Сен-Жерменський мирний договір |
1919 |
Австрія |
Нейїський мирний договір |
1919 |
Болгарія |
Севрський мирний договір |
1920 |
Туреччина |
Тріанонський мирний договір |
1920 |
Угорщина |
III. Вивчення нового матеріалу
План вивчення нового матеріалу
- 1. Ліга Націй.
- 2. Проблема репарацій.
Розповідь учителя
Завершення Першої світової війни поставило перед провідними країнами, крім питань перемоги та відшкодувань, ще й питання створення міжнародної організації для вирішення важливих міждержавних і міжнародних питань. Такою організацією стала Ліга Націй.
Ліга Націй — перша міжнародна міждержавна організація, створена з метою розвитку співробітництва, досягнення миру і безпеки між народами на Паризькій мирній конференції 1919—1920 рр. Згідно зі статутом Ліги Націй її засновниками вважались держави-переможниці у Першій світовій війні, а також новостворені країни Польща, Чехо-Словаччина і Хіджас.
Спочатку членами цієї організації стали 44 країни, пізніше кількість їх збільшилась до 52. Статут Ліги Націй передбачав механізм забезпечення миру, тобто запобігання і вирішення міждержавних конфліктів. У разі конфліктів між членами Ліги Націй ставились питання на розгляд Ради або третейського суду незацікавлених країн. У випадку необхідності всі країни — члени Ліги Націй були зобов’язані розірвати з агресором усі економічні й культурні зв’язки, оголосити йому загальну блокаду. Штаб-квартирою Ліги Націй була обрана Женева (Швейцарія).
Робота в групах
Підготувати за допомогою матеріалу підручника інформацію про діяльність статутних органів Ліги Націй: перша група — Асамблея, друга — Рада Націй (постійні члени); третя — Рада Націй (непостійні члени); четверта — Секретаріат Ліги Націй.
Додаткова інформація
Асамблеї Ліги Націй скликались щорічно. Представники кожної держави мали на засіданнях один голос незалежно від кількості населення і величини території країни. Рішення асамблеї приймались одноголосно, за винятком спеціально обумовлених. Такий підхід приводив до численних безплідних дискусій і компромісів, неефективних рішень і в кінцевому підсумку — до послаблення впливу Ліги Націй на міждержавні відносини і вирішення міжнародних конфліктів.
Висновок учителя
Цій міжнародній організації були притаманні як позитивні, так і негативні риси. І хоча вона виявилася нездатною відвернути Другу світову війну, своєю діяльністю на першому етапі (1920-ті рр.) Ліга Націй сприяла мирному врегулюванню десятків конфліктів.
Учитель зазначає, що одним із пунктів Версальського мирного договору була виплата Німеччиною репарацій.
Словничок
Репарації — повне або часткове відшкодування (за мирним договором або іншими міжнародними актами) державою, що розв’язала агресивну війну, збитків, заподіяних державі, що зазнала нападу.
Метод «Знайди своїх» (робота в групах)
Учитель видає кожному учню картку з інформацією і пропонує об’єднатися в групи відповідно до спроб вирішення питання сплати репарацій Німеччиною.
Учні в групах обговорюють матеріал, потім представники груп представляють інформацію у хронологічному порядку (див. с. 39).
Зразок відповіді
Вирішення сплати репарацій Німеччиною
Назва договору, дата |
Основні умови |
Паризька конференція (Париж, 1919 р. — Версальський договір) |
• Створення репараційної комісії. • Визначення загальних принципів репараційних виплат. • Визначення авансового платежу репарацій у 20 млрд золотих марок до 1 травня 1921 р. • Визначення загального терміну виплати репарацій — 30 років. • Загальна сума репарацій не була визначена. |
Конференція у Сан-Ремо (квітень 1920 р.), узяли участь Франція, Англія, Італія та Японія |
• Обговорювалися питання Близького Сходу та Німеччини. • Німеччині направлена Декларація, в якій зазначено про затримування репарацій |
Конференція у Спа (Бельгія, 1920 р.). Скликана на вимогу Верховної Ради Антанти |
• Розгляд виконання умов Версальського договору. • Визначення долі участі країн-переможниць в отриманні репараційних виплат • Репараційні виплати: Франція — 52 % , Англія — 22 % , Італія — 10 % , Японія — 0,75 % , Греція — 6,5 % , Королівство сербів, хорватів, словенців — 6,5 %, Румунія — 6,5 %, Португалія — 0,75 %, Бельгія — 8 % |
Паризька конференція (січень 1921 р.) |
• Визначення суми виплат (266 млрд золотих марок). • Визначення схеми і часу на виплату репарацій — 42 роки |
Лондонська конференція (лютий—березень та квітень—травень 1921 р.). |
• Ультиматум Великої Британії та Франції Німеччині про виплату репарацій. • Визначення суми репарацій — 132 млрд золотих марок |
Рурська криза 1923 р. |
• Репараційна комісія визнала невиконання Німеччиною Версальських угод і оголосила дефолт Німеччини (грудень 1922 р.). • Окупація франко-бельгійськими військами Рура • Велика Британія і США підписали окремі договори про надання Німеччині кредитів (грудень 1923 р.) |
Лондонська конференція (липень 1924 р.) |
• Прийняття плану Дауеса — створення контрольного механізму для проведення стабілізаційних заходів у фінансовій системі Німеччини. • Надання Німеччині міжнародної позики (800 млн марок). Визначення джерел репараційних виплат. • Зміна порядку репараційних платежів (без зміни загальної суми) |
Гаазька конференція (серпень 1929 р.) |
• Прийняття плану Юнга — скорочення загальної суми репараційних виплат до 113,9 млрд марок. • Зниження суми щорічних виплат. • Ліквідація механізмів міжнародного контролю над фінансовою системою Німеччини. • Визначення терміну виплат протягом 55 років |
Мораторій президента США Г. Гувера (1931 р.) |
• Тимчасове припинення репараційних виплат (на 1931—1932 рр.). • Лозаннська конференція (листопад 1922 р. — липень 1923 р.). • Припинення стягнення репараційних платежів. • Визначення остаточної суми (3 млрд марок за 15 років) — сума не була виплачена |
IV. Узагальнення й систематизація знань
Дискусія
- 1. Ліга Націй: «так» чи «ні» у світовій політиці?
- 2. Репарації — шлях до війни?
Експрес-контроль
Виконати тест 8 посібника.
Бліцопитування
- 1. Коли відбулася Паризька мирна конференція?
- 2. Що таке репарації?
- 3. Що таке «лінія Керзона»?
- 4. Назвіть головний керівний орган Ліги Націй.
- 5. Яка кількість німецької армії встановлювалася Версальським договором?
- 6. Що таке план Дауеса?
V. Підсумки уроку
Основні висновки
- Створення Ліги Націй стало підґрунтям формування нових міжнародних відносин у післявоєнному світі.
VI. Домашнє завдання
1. П: ____ .
2. ТЗ: написати міні-твір-роздум за темою «ООН — це продовження Ліги Націй чи ні? »
Для нотаток