Серія «Конструктор уроку». «Історія України». 10 клас

Урок 13. Воєнні дії на території України в 1915—1917 рр.

Мета: визначити хронологічну послідовність подій Першої світової війни на українських землях; розкрити причини посилення економічної та політичної кризи в Російській та Австро-Угорській імперіях; охарактеризувати життя українців на фронті і в тилу.

Очікувані результати: ...

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Поняття: контрнаступ німецько-австрійських військ (Горлицький прорив), Брусиловський прорив, «Юнацька спілка», економічна та політична криза.

Дати: 1915 р. — захоплення російськими військами фортеці Перемишль, Горлицький прорив австро-німецьких військ; 1916 р. — Брусиловський прорив; 5 листопада 1916 р. — проголошення Францом-Иосифом автономії Галичини.

Персоналії: О. Брусилов.

І. Організаційна частина

II. Актуалізація опорних знань

• Репродуктивна бесіда

  • 1. Назвіть причини Першої світової війни.
  • 2. Визначте плани воюючих сторін щодо України.
  • 3. Укажіть, які українські політичні сили підтримали у війні Австро-Угорщину, а які — Російську імперію.
  • 4. Коли і за яких умов було створено легіон УСС? Хто був першим його командиром?
  • 5. Коли відбулася Галицька битва? Яким був її результат?
  • 6. Яку політику щодо українського населення здійснювала російська окупаційна влада в Галицько-Буковинському генерал-губернаторстві? Хто був її провідником? Дайте власну оцінку цієї політики.

III. Вивчення нового матеріалу

1. Воєнні дії на території України в 1915—1917 рр. Життя на фронті

• Робота з джерелами

• Творче завдання

Спираючись на розповідь учителя та матеріал підручника, напишіть, яким би міг бути представлений Горлицький прорив у щоденнику одного з російських генералів. Розпочніть спогади зі слів: «Навесні 1915 р. назавжди залишиться в моїй пам’яті Велика трагедія Російської армії — відступ із Галичини...».

• Робота з картою

Воєнні дії 1915—1917 рр. не обійшлися без участі легіону УСС. Простежте на карті (атласу) бойовий шлях цього легіону.

• Аналізуємо інформацію

Із Львівського альманаху «Шлях»

Дим із наших і Московських шрапнелей сховав гору, мов мрякою. Зносився над нею, мов над вулканом. Щохвилі прошибали той дим блискавиці — то тріскали все нові шрапнелі. Не поодиноко, а так, як пащі цілих батарей, плювали ними, по чотири, по шість, по десять. А їм відповідала гора стовпами землі. У стовпах тої маси були столітні поторощені на тріски смереки, від міліонів літ нерушене каміння, а між тим людські руки, голови, ноги — людське м’ясо...

  • 1) Що ви дізналися із джерела про битву за гору Маківку?
  • 2) Чому саме цю битву вважають «бойовим хрещенням» легіону УСС?

• Робота з підручником

Випишіть до зошита інші битви, у яких брали участь січові стрільці.

Заслуховуються повідомлення учнів про діяльність керівників УСС — Д. Вітовського та Г. Коссака.

• Робота з джерелом

2. Посилення економічної та політичної кризи в Російській та Австро-Угорській імперіях. Життя в тилу

• Робота зі схемою

Використовуючи матеріал підручника, випишіть прояви економічної та політичної кризи в Російській та Австро-Угорській імперіях.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

• Проблемне завдання

  • 1. На прикладі битви за гору Маківку доведіть або спростуйте твердження про те, що Перша світова війна для українців була братовбивчою.
  • 2. Визначте, як Перша світова війна та криза, викликана нею, позначилися на житті людей в тилу.

V. Домашнє завдання

П: Випишіть у зошити результати і наслідки Першої світової війни для українських земель.

ІВЗ: Підготувати повідомлення на тему «Життя і діяльність голови УЦР М. Грушевського».

До уваги вчителя!

Воєнні дії на території України в роки Першої світової війни

Дата

Подія

18 серпня — 21 вересня 1914 р.

Галицька битва: Російські війська захопили Східну Галичину, Північну Буковину (разом зі Львовом та Чернівцями). На захоплених територіях було створено Галицько-Буковинське генерал-губернаторство на чолі з графом О. Бобринським

1915 р.

Капітуляція австро-угорського гарнізону фортеці Перемишль.

Горлицький прорив австро-угорських військ: розпочався загальний відступ російських частин. Восени вони залишили Східну Галичину, Буковину, частину Волині та інші території

22 травня — початок червня 1916 р.

Брусиловський прорив: наступальна операція російських військ Південно-Західного фронту під командуванням генерала О. Брусилова, у результаті якої знову було захоплено Східну Галичину (без м. Львова), Північну Буковину, частину Західної Волині

Червень 1917 р.

Новий наступ російських військ на Східному фронті, організований Тимчасовим урядом, який закінчився провалом і втратою Росією Галичини та Буковини. Після цієї події війна набула позиційного характеру

Роздавальний матеріал

Р. Е. Дюпюї та Т. Н. Дюпюї про взяття фортеці Перемишль

...Здобуття Перемишля стало значною перемогою росіян, яка суттєво змінила ситуацію. Перш за все вдалося взяти в полон 120-тисячний гарнізон, що завдало відчутних утрат противнику...

Зі «Спогадів» О. Брусилова

...Ця битва під Перемишлем, що без перерви тривала більше місяця, була останньою, про яку я міг би сказати, що в ній брала участь регулярна навчена армія, підготовлена в мирний час. За три з половиною місяці кадровий склад офіцерів та солдатів зазнав значних утрат... кадри поповнювались за рахунок прибулих із запасних полків, офіцерський склад поповнювався за рахунок тільки-но призначених прапорщиків, освітній рівень яких був невисоким...

Зі спогадів А. І. Денікіна

Пригадую битву під Перемишлем у середині травня. Одинадцять днів жорстоких боїв 4-ї стрілецької дивізії... одинадцять днів страшного гулу німецької важкої артилерії, яка буквально зривала цілі ряди шанців разом із їхніми захисниками. Ми майже не відповідали — нічим. Полки, виснажені до останнього ступеня, відбивали одну атаку за іншою,— штиками або стрільбою в упор, лилася кров, ряди рідшали, росли могильні пагорби... два полки майже знищені одним вогнем.

• Запитання та завдання

  • 1) Що ви дізналися із джерел про здобуття російськими військами фортеці Перемишль? Яким був її результат для обох воюючих сторін?
  • 2) Поміркуйте, якими були причини значних втрат російської армії в 1915 р.
  • 3) Із якими проблемами зіткнулася російська армія в ході та після битви під Перемишлем? Чим вони були викликані?
  • 4) Як наведені джерела відображають життя на фронті?

Для нотаток

Зі спогадів О. Брусилова про прорив російської армії 1916 р.

Якби ми мали справжнього верховного вождя, і всі головнокомандувачі діяли за його наказом, то мої армії, не зустрічаючи достатньо сильної протидії, настільки висунулися б уперед, і стратегічний стан ворога був би таким тяжким, що навіть без бою йому довелося б відходити до своїх кордонів, і перебіг війни набув би зовсім іншого обороту, а її кінець значно б прискорився. Тепер же доводилося боротися самому із супротивником, який поступово зміцнювався. Мені потроху посилали підкріплення з бездіяльних фронтів, але й супротивник не барився, і оскільки він користувався можливістю швидшого перекидання військ, то кількість їхня зростала в значно більшій прогресії, ніж у мене, і кількістю своєю, незважаючи на величезні втрати полоненими, убитими та пораненими, супротивник став значно перевищувати сили мого фронту... Загалом, від 22 травня до 30 липня дорученими мені арміями було взято лише 8255 офіцерів, 370 153 солдати, 496 одиниць зброї, 144 кулемети і 367 бомбометів і мінометів, близько 400 зарядних ящиків, близько 100 прожекторів і велику кількість гвинтівок, патронів, снарядів і різної іншої військової здобичі. До того часу завершила операція армій Південно-Західного фронту з володіння зимовою, надзвичайно укріпленою ворожою позицією, яка вважалася нашими ворогами безумовно неприступною. На півночі фронту нами було повернено значну частину нашої території, а центром і лівим флангом знову завойовано частину Східної Галичини й усю Буковину. Безпосереднім результатом цих удалих дій був вихід Румунії з нейтрального становища та приєднання її до нас.

• Запитання та завдання

  • 1) Коли відбулася військова операція, яка дістала назву «Брусиловський прорив»? Покажіть її на карті. Намалюйте схему цієї операції.
  • 2) Що ви дізналися про результат та наслідки Брусиловського прориву з тексту джерела?
  • 3) Чому військовий успіх О. Брусилова не привів до остаточного розгрому Австро-Угорщини? Як це пояснює сам головнокомандувач Південно-Західного фронту?

Додаткова література до уроку

1. Гісем О. В., Мартинюк О. О. Історія України: Комплексний довідник. — X.: Вид-во «Ранок», 2009.

2. Земерова Т. Ю., Скирда І. М. Історія України у визначеннях, таблицях і схемах. 10—11 класи. — X.: Вид-во «Ранок», 2009.

3. Історія України. 10 клас: Атлас / Авт.-упоряд. О. В. Гісем, О. О. Мартинюк. — X.: Вид-во «Ранок», 2009.

4. Історія України. Документи. Матеріали / Упоряд. І. М. Скирда. — X.: Вид-во «Ранок», 2009.

5. Скирда І. М. Історія України. 10 клас: Експрес-контроль. — X.: Вид-во «Ранок», 2009.