Історія України. 8 клас: розробки уроків до підручника О. В. Гісема та О. О. Мартинюка

Урок № 34 (59*). Практичне заняття «Руїна: причини і наслідки»

Мета: сформувати уявлення про добу Руїни в Українській козацькій державі, її причини та наслідки; розвивати вміння готувати есе, виступати з ним перед класом і працювати у складі малих груп; розвивати вміння аналізувати історичні джерела й формулювати свою думку, спираючись на їх зміст; сприяти формуванню толерантного ставлення до думок інших і вміння шукати з ними порозуміння.

Тип уроку: застосування набутих знань.

Обладнання: підручник, матеріали, підготовлені вчителем і учнями до практичного заняття.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда

1. Що називають Руїною?

2. Коли почалася Руїна Української козацької держави?

III. ПРОВЕДЕННЯ ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ

Аналіз есе «Період Руїни в історії козацької України»

Учні об’єднуються в малі групи, обговорюють підготовлені есе та презентують класу висновки, яких вони дійшли.

Завдання

1. Українські історики мають різні думки щодо періодизації доби Руїни. Яка з них вам здається найбільш доречною й чому?

1) Період від смерті Б. Хмельницького в 1657 р. до початку гетьманування І. Мазепи в 1687 р.

2) Період від придушення повстання Пушкаря й Барабаша в 1658 р. до складання булави гетьманом П. Дорошенком у 1676 р.

3) Період від розколу Гетьманщини на Правобережну й Лівобережну в 1663 р. до остаточного розподілу території Гетьманщини між Річчю Посполитою та Московською державою в 1686 р.

2. Складіть хронологічний ланцюжок ключових подій Руїни.

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

Робота з таблицею

Заповніть у зошиті узагальнюючу таблицю «Руїна: причини і наслідки».

ПЛАН

ХАРАКТЕРИСТИКА

Передумови

 

Причини

 

Особливості

 

Наслідки

 

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

Запропонувати учнямзробити висновки відповідно до мети практичного заняття.