Розробки уроків. Історія України. 11 клас. Профільний рівень

Тема 8. Наш край у 1939—2010 рр.

УРОКИ №116—121

Тема. Наш край у 1939—2010 рр.

Мета: визначити на карті місцевий регіон, систематизувати та проаналізувати соціально-економічний розвиток краю; розвивати навички називати характерні ознаки суспільно-політичних рухів на території краю, особливості культурного розвитку регіону; розвивати навички науково-дослідної діяльності, висловлювати власне бачення подій; виховувати інтерес до історії рідного краю, патріотизм.

Тип уроку: семінарське заняття або комбінований.

Методичні рекомендації щодо проведення уроку

Учитель за два тижні до проведення уроку добирає літературу, влаштовує виставку, визначає план розгляду теми, вивішує карту регіону та України, герб міста, зроблені учнями фотомонтажі, організовує виставку учнівських рефератів, матеріалів зі шкільного або краєзнавчого музею.

Можливі варіанти форми проведення уроку

1. Урок у краєзнавчому музеї (попередньо замовляється екскурсія в залі цього періоду).

2. Урок у шкільному музеї із залученням краєзнавчого матеріалу у формі семінару чи зустрічі з видатними людьми регіону.

3. Урок-екскурсія по місцях, пов’язаних із подіями 1939—1945 рр.; відвідування новобудов 1960—1980-х рр., пам’яток історії цього періоду (його може провести гід-фахівець або заздалегідь підготовлені учні).

4. Урок-семінар із застосуванням різних краєзнавчих матеріалів.

5. Комбінований урок.

Як приклад пропонується план семінару за темою: «Донбас у 1941—2010 рр.»

1. Події Великої Вітчизняної війни на території Донбасу.

2. Внесок жителів Донбасу у визволення краю від німецько-фашистських окупантів.

3. Донбаська визвольна операція.

4. Повоєнна розбудова краю. Розвиток промисловості й сільського господарства.

5. Донецький регіон у 1960—1980-х рр.: від спроби економічних і соціальних реформ до наростання соціально-економічної кризи.

6. Донбас у роки перебудови (середина 1980-х — початок 1990-х рр.).

7. Соціально-економічні і політичні процеси у Донбасі в сучасних умовах (1991—2010 рр.).

Поради щодо окремих етапів комбінованого типу уроку

На етапі актуалізації опорних знань учителю доцільно провести бесіду-огляд масштабних подій в Україні та регіоні з 1939 по 2010 рр.

Етап вивчення нового матеріалу розпочинається зі вступного слова учителя, в якому підкреслюється важливість вивчення історії рідного краю. Доречно буде заслухати повідомлення, що підготували учні, які працювали з додатковою літературою, а також матеріалами музею, відвідували екскурсії по місту (селу, району). Під час розповіді вчителя або повідомлень учнів можна запропонувати класу заповнити таблицю.

Наш край у 1939—2010 рр.

Період

Загальноукраїнські події

Особливості розвитку нашого краю

Друга світова війна та Велика Вітчизняна війна (1939—1945 рр.)

Повоєнна відбудова (1950—1960-ті рр.)

Наростання соціально-економічної кризи (друга половина 1960-х — перша половина 1980-х рр.)

Особливості розвитку в період перебудови (1985—1991 рр.)

Соціально-економічний, політичний, культурний розвиток на сучасному етапі (1991—2010 рр.)

Етап закріплення вивченого матеріалу може здійснюватися шляхом тестування, опитування.

Підбиваючи підсумки уроку, вчитель аналізує роботу учнів.

Оцінювання результатів роботи здійснюється з урахуванням виявленої самостійності, використання різних джерел під час підготовки, особливостей, чіткості викладу, мовної вправності.

УРОКИ №122—140 — ПОВТОРЮВАЛЬНО-УЗАГАЛЬНЮВАЛЬНІ УРОКИ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ДО ЗОВНІШНЬОГО НЕЗАЛЕЖНОГО ОЦІНЮВАННЯ