Розробки уроків. Історія України. 10 клас. Профільний рівень

УРОКИ №126—127

Тема. Наш край у 1920—1930-ті рр.

Мета: схарактеризувати особливості соціально-економічного, політичного й духовного життя населення краю в 1920—1930-ті рр. на основі дослідно-пошукової діяльності учнів; розвивати їхнє вміння порівнювати історичні явища, аналізуючи процеси, що відбувалися на території краю та інших регіонів України в цей період; виховний аспект уроку реалізується на підставі формування в учнів поваги до минулого своєї «малої Батьківщини».

Тип уроку: вивчення нового матеріалу на основі аналізу власної дослідно-пошукової роботи.

Обладнання: підручник, стінні карти, атлас, ілюстративний і дидактичний матеріал.

Методичні рекомендації щодо проведення уроку наведені на с. 453.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель оголошує учням тему уроку, його завдання та інформує про заплановані форми роботи.

II. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Матеріал уроку подається за такими основними блоками:

1. Перебування у складі Польщі, Чехо-Словаччини, Румунії та УСРР (СРСР).

• Запитання та завдання

1) Покажіть на карті населений пункт, у якому ви проживаєте. На території якого району, області він розташований?

2) На території якого історико-етнографічного регіону він розташований?

3) Схарактеризуйте особливості адміністративно-територіального устрою цього регіону.

4) Які населені пункти існували на той час у вашому регіоні? Порівняйте їх із тими, що існують сьогодні. Чи зазнали змін їхні назви, розміри?

5) Чи є у вашому краї населені пункти, які виникли у цей період? Назвіть їх і поясніть походження їхніх назв.

6) Яким був етнічний і соціальний склад населення вашого краю?

2. Зміни в господарському, соціальному житті українських земель.

• Запитання та завдання

1) Що ви знаєте про особливості розвитку сільського господарства краю в ті часи?

2) Які сільськогосподарські культури переважно вирощувалися тоді у вашому регіоні?

3) Яким був стан промисловості й торгівлі?

4) Визначте спільне й відмінне в господарському житті краю порівняно з іншими регіонами України цього періоду.

5) Що вам відомо про соціальне становище краю й соціальні виступи населення?

6) Відвідайте місцевий краєзнавчий (історичний) музей і підготуйте за його експозицією повідомлення про побут і повсякденне життя населення краю в 1920—1930-ті рр.

3. Формування нових явищ у культурному та духовному житті населення українських земель.

• Запитання та завдання

1) Що ви знаєте про вірування, звичаї та традиції населення вашого краю?

2) Які події, пов’язані з українським національним життям, відбувалися на території краю?

3) Назвіть діячів української культури цього періоду, що походили або проживали в краї. Яким був їхній внесок у розвиток культури?

4) Які пам’ятки культури цієї доби є у вашому регіоні? Підготуйте розповідь про одну з них.

5) Визначте спільне й відмінне в духовному та культурному житті населення краю порівняно з іншими регіонами України цього періоду.

6) У яких творах української літератури розповідається про тогочасну історію вашого краю або регіону? Яку інформацію про тогочасні події і життя населення можна отримати з них?