Розробки уроків 6 клас

УРОК 22. УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗА ТЕМОЮ «КРАЇНИ ПЕРЕДНЬОЇ АЗІЇ У ДАВНИНУ»

ВАРІАНТ 1

Мета: повторити, закріпити, поглибити знання з історії Передньої Азії; формувати вміння узагальнювати, порівнювати, робити висновки; розвивати творче мислення; виховувати інтерес до історії. тип уроку: систематизації та узагальнення знань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Клас ділиться на 2 команди, які обирають собі назву та емблему, три питання з історії Передньої Азії.

ІІ. Основна частина

Індивідуальна робота

1. Номери назв міст співвіднесіть із назвою країни:

1) Персія;

а) Бібл;

2) Фінікія;

б) Ніневія;

3) Ізраїль;

в) Сидон;

4) Вавилон;

г) Вавилон;

5) Ассирія

д) Персиполь;

е) Тир;

ж) Ашшур;

з) Єрусалим

2. Яку країну представляють історичні діячі?

а) Хаммурапі;

б) Саул;

в) Соломон;

г) Ашшурбанапал;

д) Навуходоносор;

е) Кір.

3. Поставте у хронологічній послідовності:

а) завоювання Єгипту персами;

б) завоювання персами Вавилону;

в) об’єднання персів у складі однієї держави;

г) смерть Кіра;

д) реформи Дарія І.

Робота в групах

4. Пояснити зміст основних понять

1-а команда: монархія, колонія, релігія.

2-а команда: реформа, закон, культура.

5. Напишіть твір про подорож однією з країн Передньої Азії (Фінікію, Вавилон, Ассирію, Ізраїль, Персію).

6. Розшифруйте імена богів:

а) 53, 32, 13 —

бог 82, 32, 53, 84, 24,84 —

а) 11, 13, 73 —

бог 13, 61, 21, 11 —

б) 44, 11, 82,11, 44 —

бог 53, 23, 13, 24, 84 —

б) 61, 13, 72, 32, 72, 64 —

бог 12, 61, 82, 72, 32 —

в) 32, 44, 63, 11, 43 —

богиня 63, 23, 14, 11, 13, 13, 84 —

в) 61, 13, 62, 32 — бог 31, 23, 51, 22 —

Ключ до криптограми:

Літери визначаємо за допомогою «Ключа до криптограми». Наприклад, число «24». Знаходимо цифру «2» у верхньому рядку криптограми і рухаємось униз до перетину з рядком, який починається з цифри «4». Отримуємо літеру «Ц».

7. Наведені прізвища, відкриття, географічні об’єкти розташуйте відповідно до їх приналежності: Дворіччю (Д), Фінікії (Ф), Ассирії (А), позначивши відповідними буквами:

Абетка

Тир

Залізо

Кіннота

Вітрила

Скло

Гільгамеш

Перша бібліотека

Хаммурапі

Перші письмові закони

Ніневія

Пурпурна фарба

8. Хто це?

Послухайте, які слова наказали викарбувати на камені царі стародавніх держав і дайте відповіді на питання.

1) Як звали кожного із царів?

2) Якими державами вони керували?

3) Якими справами пишалися?

А. Я, досконалий цар, могутньою зброєю, яку мені подарували боги, знищував ворогів на півночі та на півдні. Я господар, який провів воду для населення країни. Я накреслив свої дорогоцінні слова на камені, щоб сильніший не завдавав утисків слабшому, щоб забезпечити справедливість сироті та удові. Якщо будь-хто з людей знищить мої закони, знищить написане на камені моє ім’я та напише своє, — чи цар, чи будь-яка людина — нехай великі боги проклянуть його долю, нашлють на нього голодні роки, темряву та раптову смерть.

Б. Я — цар, великий цар царів, цар цієї землі кажу: «Мені волею бога Агура-Мазди належать 23 країни, серед яких: Персія, Вавилон, Ассирія, Єгипет, Вірменія, Парфія. Все, що я їм наказував, — чи вночі, чи вдень — вони виконували. Коли вавилоняни відмежувалися від мене, то військо моє захопило повстанців і привело їх до мене. Я відрізав їм носи, вуха та язики та посадив на палю. Я маю велику силу в руках і ногах. Я — відмінний вершник, відмінний лучник, відмінно кидаю спис. Цими здібностями нагородив мене великий бог Агура-Мазда».

9. Запитай суперника.

Команди ставлять питання одна одній та самі оцінюють їх відповіді.

10. Вікторина. (Оцінюється правильність і швидкість відповідей.)

1) Хто назвав Межиріччя «Месопотамія»?

2) Між якими річками воно розташовано?

3) На які частини поділяється Межиріччя за своїми природними умовами?

4) Як і на чому писали стародавні шумери?

5) Який правитель Вавилону створив перші у світі закони?

6) Які пам’ятки Вавилону вважаються чудесами світу?

7) Хто склав таблицю множення?

8) Назвіть місто, в якому археологи знайшли «бібліотеку глиняних книг».

9) Яка слава — добра чи погана — ходила про фінікійців?

10) Від назви якого народу утворилося слово «Палестина»?

11) Як називається ріка, що тече в Палестині?

12) Як називається священна книга іудеїв і християн?

13) Хто такі сатрапи?

14) Назвіть найдавнішу колонію фінікійців.

15) Яке місто називали «Лігвом левів»?

16) Хто розгромив Ассирію?

17) Кого називали «батьком персів»?

18) Як називалася писемність Дворіччя?

19) Хто з царів Ізраїлю уславився своєю мудрістю?

20) Син Кіра, володар Єгипту?

21) Хто заснував Карфаген?

22) Як називається храмова споруда у народів Межиріччя?

23) Хто заснував Перську імперію?

24) Що таке пурпур?

25) Що означає у перекладі слово «Вавилон»?

11. Прочитай прислів’я.

Розташувавши в правильному порядку наведені слова, ви прочитаєте відомі прислів’я та приказки зі Старого Завіту:

а) країна, немає, своєї, пророк, в;

б) обминає, мене, сія, нехай, чаша;

в) меча, загине, хто, від, взяв, меч, і;

г) чаша, випити, дно, до;

д) яма, копає, в, сам, неї, інший, потрапляє, хто.

ІІІ. Висновки та узагальнення

Учитель. Історія країн Передньої Азії має велике значення, тому що тут існували найдавніші цивілізації, які відіграли значну роль у подальшому розвитку людства. Культурне надбання цих народів вплинуло на розвиток наукових знань та мистецтва. І в наш час людство користується таблицею множення, яку винайшли халдеї, математичними дослідженнями, які згодом узагальнив Піфагор, алфавітом, вдосконаленим греками. Ось чому нам завжди у пригоді стануть знання з історії країн Передньої Азії.

IV. Підсумок і виставлення оцінок

V. Домашнє завдання

Повторити матеріал теми, підготуватися до тематичного оцінювання.

ВАРІАНТ 2

Візитна картка

Перша команда

Випливає на кораблі на веслах, розфарбованому так, ніби він побудований із дерева. На борту напис, зроблений за допомогою стилізованих під букви малюнків. Зненацька подув вітер (використовується вентилятор). Мандрівники миттєво забирають весла і напинають вітрило. Раптом один з моряків начебто потрапляє в морську безодню і через мить виринає, тримаючи в руках мушлю, розкривши яку демонструє глядачам, що на його пальці залишилося трохи крапель червоної рідини. Його товариш радісно киває головою і несе приятелю глиняний посуд з водою і клаптик білої тканини. Нирець капає у воду рідину і занурює туди тканину, яка миттєво набуває червоного кольору. Незабаром корабель пристає до берега, і мандрівники дістають і демонструють жителям рулони тканин, прикраси зі скла, посуд.

(Із показаної пантоміми зрозуміло, що команда називається — «Фінікійці». Як варіант, можна запропонувати відгадати назву глядачам.)

Друга команда

Інтер’єр кузні. Ковалі молотом обробляють якийсь метал, виготовляючи знаряддя праці. Входить селянин. Коваль пропонує йому виготовлену кирку: демонструючи міцність виробу, розколює за допомогою декількох ударів великий камінь. Селянин з киркою йде. Лунає цокіт копит, і до кузні входять декілька воїнів. Майстер радісно киває їм головою і вручає металеві тяги. Вершники зі зброєю вирушають до друзів, що очікують їх біля ріки, зв’язують шкіряні мішки (довгі кульки) і майструють пліт. Усе військо переправляється через ріку до воріт замка, що штурмують інші воїни. Вони розгойдують колоди на колесах і б’ють ними у ворота. Наші знайомі приєднуються до них.

(Назва команди — «Ассирійці».)

Історична естафета

1. Які ще назви мало Межиріччя? (Двуріччя, Месопотамія)

2. У якій частині світу розташоване Межиріччя? (В Азії)

3. Де бере початок Євфрат? (Південніше від Кавказьких гір)

4. Куди впадає Тигр? (У Перську затоку)

5. Що розташовано північніше — Єгипет чи Межиріччя? (Межиріччя)

6. У яку пору року в Межиріччі йдуть зливи? (Узимку)

7. Яких властивостей набував ґрунт під час розливу Тигру та Євфрату? (Стававродючим і м’яким.)

8. З чого будувалися перші споруди у Південному Межиріччі ? (З очерету і глини)

9. Чому в будинках жителів Межиріччя не було вікон? (Щоб зберегти прохолоду, захиститися від вітрів пустелі)

10. Запаси якого матеріалу були в Межиріччі невичерпними? (Глини)

11. Кого готували в школах Межиріччя? (Писарів)

12. Як називали в Межиріччі учнів? («Діти школи»)

13. На чому писали школярі? (На табличках з вологої глини)

14. Як довго тривали заняття в школах? (Від сходу до заходу сонця)

15. Чому в школах училися тільки діти багатих? (Навчання коштувало дорого й тривало довго.)

16. Які головні джерела рабства вам відомі? (Полонені і через борги)

17. Кого в Межиріччі називали «великою людиною»? (Царя)

18. Які матеріали використовували вавілоняни для будівництва плавальних засобів? (Очерет, шкіру, природні смоли)

19. Скільки букв було у фінікійському алфавіті? (22)

20. Яке з семи чудес світу знаходилося у Вавилоні ? (Висячі сади Семіраміди)

Конкурс капітанів «один на один»

1. Чому фінікійську пальму шумери називали «деревом життя»? (Фінікійська пальма була єдиним плодовим деревом, що вирощували шумери. Вони знали 360 способів її використання.)

2. У якій країні народилася легенда про те, що людину Бог зліпив із глини? (У Месопотамії, де не було лісів, а було багато глини, з якої зводили будинки, робили посуд, меблі, навіть писали листи, вкладаючи їх у глиняні конверти.)

3. Чим знаменитий в історії цар Ашшурбанапал? (Під час розкопок Ніневії було винайдено бібліотеку цього царя, що нараховує 30 тисяч глиняних табличок.)

4. Що в давньому Шумері називали «будинками табличок»? (Школи, де замість зошитів діти писали на глиняних табличках.)

5. Чому, на думку шумерів, змія щорічно скидає шкіру? (Тому, що змія украла й об’їла чарівну квітку безсмертя, добуту з дна моря Гільгамешем (шумерська «Поема про Гільгамеша»), і тепер щороку оновлюється її шкіра.)

6. Яке місто і чому називали «Брамою Бога»? (Вавилон, або «Бабі-Ілі», знаходився на перехресті річкових і караванних шляхів, завдяки чому став процвітаючим містом.)

7. Чому Мертве море так називається? (Вода в ньому настільки солона, що там не водиться нічого живого.)

8. Кого в давнину називали «зарічними людьми»? (Древніх євреїв, що переселилися в Палестину через ріку Євфрат.)

9. Яку ріку єгиптяни називали «та, що тече навпаки» чи «великою переверненою рікою»? (Євфрат, тому що він, на відміну від Нілу, тече з півночі на південь.)

10. Як фінікійці навчилися фарбувати тканини в пурпурний колір? (Нирці з дна моря діставали маленькі мушлі з равликами. Із мушлі можна було витягти декілька крапель червоної рідини.)

11. У давньому переказі розповідається, що фінікійці винайшли скло. Як це сталося? (Фінікійський корабель, який перевозив соду, пристав до піщаного берега. Не знайшовши каменів для багаття, купці поклали під казан шматки соди. Від сильного вогню сода розплавилася, змішалася з піском і потекла прозора рідина. Це і було скло.)

12. Яке місто у давнину називали «Лігвом левів»? (Столицю войовничої держави Ассирії Ніневію, царі якої завоювали усе Межиріччя, Сирію, Фінікію.)

Творчий конкурс «Дозвольте вам представити»

Перша команда

1. Головні заняття жителів цієї держави — землеробство і скотарство.

2. Жили родами, які очолювали патріархи.

3. Держава знаходилася на узбережжі Середземного моря.

4. Його землі називали «райським садом».

5. Жителі країни вважали себе «богообраним народом».

6. Закони держави написані на глиняних табличках-скрижалях.

7. На території цієї країни в IX в. до н. е. існували два відомих царства.

8. Ця держава була підкорена вавилонським царем Навуходоносором.

9. Назва цієї держави походить від одного з племен філістимлян.

10. У цій країні вперше з’явилися релігійні пісні-псалми, що увійшли до Біблії.

(Палестина)

Друга команда

1. Країна розташована на р. Євфрат.

2. Основне заняття її населення — землеробство.

3. Жителі цієї країни представляли землю плоскою плитою, що плаває в океані.

4. У цій країні будували зрошувальні канали.

5. Столицю держави називали «Вратами Бога».

6. Верховним Богом тут вважався Бел-Мардук.

7. Про найвідомішого царя країни нам розповів напис на базальтовій брилі.

8. У столиці цієї держави знаходилося одне з семи чудес світу, назване на честь відомої цариці.

9. У цій країні складений календар з розподілом на рік, місяці, тижні, добу.

10. Держава була завойована персами в VI ст. до н. е. через зраду жерців і вельмож.

(Халдея)

Фінальний конкурс «Історичний театр»

Перша команда

Після школи ми з друзями звичайно йдемо гуляти. Дмитрик із Сергієм заходили за дівчатами і йшли на улюблену затишну галявинку біля невеликого гаю. Того дня Марині мама доручила набрати землі для кімнатних квітів, і хлопчики вирішили їй допомогти. Але не встиг Дмитрик копнути, як лопата наткнулася на щось тверде. «Якась глиняна паличка,— повідомив він і, уважно придивившись, додав,— напевно, стара, на ній щось видряпане». «Дай подивлюся»,— попросив Сергій. Дмитрик простягнув другу знахідку, але раптом вона вислизнула і впала, розбившись. І в ту ж мить невидима сила підняла нас у повітря і кудись понесла. «Хлопці, вона, напевне, чарівна?» — злякано скрикнула Ганна.

Ми опинилися на площі серед великого натовпу народу. «Де ми?» — поцікавилися ми у людини, що стояла поруч. «У Вавилоні»,— пошепки відповів той. «А що тут відбувається?» — спитали ми. «Судять винного,— ледь чутно відповів незнайомець. — Це мій родич, а я нічим не можу йому допомогти».

Незабаром ошатно одягнена людина вигукнула ім’я худорлявого чоловіка у бідному вбранні — родича нашого сусіда. Похмурі стражники з кийками виштовхали нещасного в центр площі, і, хвилюючись, він почав свою розповідь.

«Навесні в нашому селі ріки затопили всі поля. Вода стояла так довго, що все посіяне зерно загинуло. Як жити бідному селянину, у якого восьмеро дітей? Пішов я до багатого сусіда позичити трохи зерна. Але й це не допомогло. Я тільки втратив двох старших синів. З горя пішов геть з дому. Ішов довго, аж поки не потрапив на зелений луг, на якому паслися воли. Їхні боки вилискували на сонці, деякі були вкриті красивими попонами, розшитими коштовним камінням. Пастуха поблизу не було, і я не утримався від спокуси украсти одного вола, щоб обміняти його на їжу для моєї бідної родини. Я навіть не здогадувався, що воли належать царю, але раптом з’явилися охоронці, скрутили мені руки і притягли сюди. Змилуйтеся, шановні судді, я не злодій, у мене родина помирає з голоду»,— ледь не плачучи, благав бідняк. Але судді були невблаганні: «Ти — злодій, і будеш покараний за нашим законами».

«От звірі»,— не витримав Дмитрик, із силою стискаючи в руці залишок глиняної палички. Паличка знову хруснула, і в ту ж мить ми опинилися на улюбленій галявинці, так і не довідавшись, який вирок винесли судді бідняку.

Питання для суперників

1. Що за подряпини були нанесені на глиняній паличці? (Клинописний текст)

2. Хто був автором законів, за якими судили бідняка? Який вони винесли вирок? (За законами царя Хаммурапі, людину, що вкрала майно храму чи царя, повинні убити.)

3. Чому бідняк сказав, що, зайнявши в сусіда зерно, він утратив двох синів? (Не повернувши вчасно борг, селянин мав віддати в рабство синів.)

Друга команда

На міському майдані зранку зібралося багато народу: сьогодні тут буде проведений публічний розгляд справ. Готуються виконувати свої обов’язки начальник варти і воїни, одягається в біле вбрання суддя. Тільки-но в гавані розвантажився іноземний корабель, і зацікавлений тим, що відбувається, купець разом з моряками пішов на майдан. У гущавині народу їм зустрілася дивна процесія: гордий, поважний громадянин ішов у супроводі трьох обшарпаних рабів. Один розштовхував своїми плечима юрбу, щоб ті не зачепили пана, другий його обмахував, немов віялом, великим листом пальми, а третій тягнув на собі величезний важкий мішок. Раптом носій спіткнувся, мішок ледь не випав з його рук, і в ту ж хвилину на нещасного обрушився удар батогом і прокльони пана: «Нікчемний раб! Не можеш донести невеликий мішок, ти вартий лише того, щоб віддати тебе на поживу левам. Ну, нічого, ти ще отримаєш своє, ціпок вже давно по тобі плаче. Сиди тут, і спробуй тільки зрушити з місця».

Коли за паном зімкнулася юрба, купець не витримав і заговорив з нещасним: «За що тебе так не любить хазяїн? Ти, напевне, дуже ледачий?»

— Що ви, я майже не відпочиваю, працюю від сходу до заходу сонця. Але я його раб, тому пан робить зі мною, що захоче. От і зараз він надумав обміняти мене на собаку, говорить, що від нього більше користі. А якщо угоду не укладуть, обіцяв засікти ціпками до смерті. Допоможи мені, незнайомець.

Від цих слів серце в купця стислося. «Я — купець,— вимовив він. — Приїхав сюди з далекої багатої країни зі своїми товарами. Мій корабель стоїть у гавані. Але дорогою у нас трапилося нещастя. Під час шторму в морі потонули декілька моряків, так що люди мені потрібні. Але з тобою, боюся, нічого не вийде. Ти ж не знаєш нашої мови і не зможеш виконувати команди капітана».

— Що ви, вельмишановний пане, на батьківщині я був чиновником, знаю кілька мов, умію писати, рахувати.

— О, це удача,— зрадів купець. — Що ж, допоможу тобі вибратися звідси. Біжимо скоріше на корабель, і, якщо усе вийде і ми благополучно допливемо до моєї країни, клянуся богинею Маат, я дам тобі волю.

Кинувши мішок, раб разом з купцем пустилися навтьоки, до того ж вчасно. Через декілька хвилин повернувся пан, і, не побачивши раба, здійняв лемент: «Вкрали! Мого раба вкрали! Гей, варта, тримай злодія!» Стражники розбіглися по майдану, але утікачів вже й сліду не було. Щоб утішити знатного пана, суддя звернувся до присутніх на площі: «Тихо всі! Слухайте мене уважно! Я прочитаю вам закони, що зможуть допомогти цьому шановному пану. Світоч мудрості, найперший цар наш, вождь, поставлений богами, наказує: якщо будь-хто украде чужого раба, то буде підданий смерті! Як тільки-но хтось із вас побачить швидкого раба і негідника, що викрав його, негайно повідомте мені. Ви зрозуміли?»

— Так, вельмишановний пане,— покірно захитала головами юрба.

— Ну, так шукайте ж,— грізно промовив суддя.

Майдан миттєво знелюднів, і з узвишшя стало видно на лінії обрію вітрила самотнього чужоземного корабля.

Питання для суперників

1. Де відбувалися події і що за закон зачитав присутнім суддя? (У давньому Вавилоні; один із законів царя Хаммурапі)

2. На якому матеріалі і за допомогою яких символів були записані закони, прочитані суддею? (Закони були написані клинописом на глиняних табличках за допомогою клинців.)

3. З якої країни походив купець? (З Єгипту, тому що він згадує ім’я богині істини Маат.)