ДПА. Підсумкові контрольні роботи. Географія. Кузишин
Пояснювальна записка
Посібник «Підсумкові контрольні роботи ДПА з географії. 9 клас» відповідає оновленій програмі з географії, затвердженій Міністерством освіти і науки України, відповідним положенням «Концепції Нової української школи» (2016 р.). Він покликаний на належному рівні організувати проведення підсумкових контрольних робіт та отримати достатньо об’єктивну інформацію про стан загальноосвітньої підготовки старшокласників з географії. Сформульовані завдання контрольних робіт охоплюють програмовий матеріал курсу географії для закладів загальної середньої освіти відповідно до чинної програми: «Географія. Загальна географія» (6 клас), «Географія. Материки і океани» (7 клас), «Україна у світі: природа, населення» (8 клас) та «Україна і світове господарство» (9 клас). Мета кожного із запропонованих варіантів — оцінка учнівських компетентностей, набутих у процесі вивчення зазначених дисциплін та реалізації відповідних змістових ліній, що стосуються, зокрема, розуміння єдності та гармонії між природним середовищем, розвитком матеріального виробництва та рівнем зростання соціальних стандартів населення в умовах сталого розвитку; принципів і механізмів функціонування суспільства; збереження та захисту довкілля й усвідомлення сталого розвитку; прогнозування впливу географії на розвиток технологій, нових напрямів підприємництва.
Кожен варіант передбачає тестові завдання різних типів і рівнів складності, зокрема:
• завдання вибору однієї правильної відповіді з чотирьох запропонованих використовують для оцінювання знань географічних понять, термінів;
• завдання на визначення відповідності передбачають вибір взаємопов’язаних понять, явищ, процесів і встановлення між ними логічних зв’язків;
• завдання множинного вибору з короткою відповіддю, у якому пропонується 7 варіантів відповіді, серед яких лише три правильні;
• завдання відкритого типу, що передбачають розгорнуту відповідь на поставлені запитання;
• завдання відкритої форми з короткою відповіддю, які передбачають виконання певних математичних розрахунків для отримання правильної відповіді та запису числового результату в тих одиницях вимірювання, які вказані в умові;
• завдання для роботи з контурною картою.
Варіативність посібника дає змогу вчителеві за потреби визначати необхідну кількість завдань, їх складність, зважаючи на загальний рівень підготовленості учнів. Загалом усі пропоновані варіанти є рівноцінними за характером завдань, їх складністю, вибором тематики запитань. Зміст кожної контрольної роботи відповідає вивченому матеріалові за весь шкільний курс географії. У відсотковому відношенні 19 % завдань належать до розділу «Географія. Загальна географія», 14 % — до розділу «Географія. Материки і океани», 31 % завдань охоплює тематику, що стосується розділу «Україна у світі: природа, населення» і 36 % — запитання з розділу «Україна і світове господарство».
Для оцінювання виконаних завдань пропонуємо такий алгоритм:
• завдання від 1 до 20 — завдання з вибором однієї правильно відповіді: кожне правильно виконане завдання оцінюють 1 балом (максимальна кількість балів за цей блок — 20);
• завдання 21-25 — завдання на визначення відповідності: кожне правильне поєднання комбінації цифр та букв оцінюють 1 балом (максимальна кількість балів за цей блок — 20);
• завдання 26-29 — завдання множинного вибору, коли із пропонованих семи варіантів потрібно правильно вибрати три: за умови правильного вибору одним балом оцінюють кожну правильну відповідь у запитанні (максимальна кількість балів за блок — 12);
• завдання 30-32 — завдання відкритого типу, які оцінюють за критеріями точності, вичерпності та досконалості володіння конкретним поняттям, географічним явищем, умінням проводити узагальнення, виділяти основне: кожне завдання оцінюють у 6 балів (максимальна кількість балів за блок — 18);
• завдання 33-35 — завдання відкритої форми з короткою відповіддю, що передбачають правильне розв’язання задач географічного змісту: за умов правильного їх виконання нараховують по 3 бали за кожне завдання (максимальна кількість балів за блок — 18);
• завдання 36 — робота з контурною картою, яка передбачає відтворення інформації на контурній карті. Правильну та в повному обсязі подану відповідь оцінюють у 10 балів (максимальна кількість балів за блок — 10).
У сумі за всі правильні відповіді можна отримати 100 балів. Отримані в результаті виконання контрольної роботи бали пропонуємо переводити в оцінки за такою шкалою:
Оцінка |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Бали |
1-9 |
10-18 |
19-27 |
28-35 |
36-43 |
44-51 |
52-59 |
60-67 |
68-75 |
76-83 |
84-91 |
92-100 |
Посібник розрахований на допомогу вчителеві для підготовки до відповідного типу контролю, а також для самопідготовки випускників закладів загальної середньої освіти.
Примітка. Учитель на свій розсуд може зменшити кількість завдань у варіантах, відповідно змінивши критерії оцінювання.
Цей контент створено завдяки Міністерству освіти і науки України