ДПА. Підсумкові контрольні роботи. Історія України. Горинський

ВАРІАНТ 13

1. Народ, напрями розселення якого під час Великого переселення народів позначено на картосхемі

  • ◻ А готи
  • ◻ Б гуни
  • ◻ В слов’яни
  • ◻ Г угорці

2. Прочитайте уривок і вкажіть назву цитованого документа.

«Якщо вб’ють огнищанина за образу, то вбивці мусять сплатити 80 гривень, а людям не потрібно; і за збирача княжих податків — 80 гривень. А за княжого тивуна — 80 гривень. А за сільського старосту княжого і хлібороба — 12 гривень. А за рядовичів княжих — 5 гривень. А за смерда і холопа — 5 гривень».

  • ◻ А Київський літопис
  • ◻ Б Літопис Аскольда
  • ◻ В «Руська правда»
  • ◻ Г «Устав земляний»

3. Прочитайте уривок зі «Слова о полку Ігоревім» і вкажіть ім’я та прізвисько князя, про якого йдеться.

«Високо сидиш ти на своїм золотокованім престолі, підперши гори угорські своїми залізними полками, заступивши королю дорогу, зачинивши ворота на Дунаї».

  • ◻ А Василько Теребовельський
  • ◻ Б Володимир Мономах
  • ◻ В Мстислав Великий
  • ◻ Г Ярослав Осмомисл

4. На фото зображена

  • ◻ А Кам’янець-Подільська фортеця
  • ◻ Б Мукачівська фортеця
  • ◻ В фортеця в Судаку
  • ◻ Г Хотинська фортеця

5. Назва книги друкаря І. Федорова, гравюру з якої — «Євангеліст Лука» — наведено

  • ◻ А «Апостол»
  • ◻ Б «Буквар»
  • ◻ В Острозька Біблія
  • ◻ Г «Хронологія»

6. Прочитайте свідчення папського церемоніймейстера й укажіть подію, про підготовку до якої йдеться в наведеній цитаті.

«...Два єпископи прийшли в грецькому одязі, що його носять у їхніх країнах, уклякнувши в просторі поміж лавами, вони, за їхнім звичаєм, поцілували землю, а згодом те саме зробили посередині цього вільного простору, а третій раз перед стопами папи, і їх, наприкінці, з пошаною поцілували; а перший з них, що називався Іпатій, дав папі листи... Тоді... вчинили ісповідь віри, і перший — який знав латину — відчитав її латиною, а другий, Кирило, що не знав латини, вчинив її по-грецьки чи по-руськи, а згодом прочитав її й латиною».

  • ◻ А І рестейська унія
  • ◻ Б Люблінська унія
  • ◻ В с творення Львівського братства
  • ◻ Г створення Пересопницького Євангелія

7. На фото зображений

  • ◻ А Верхній замок у Луцьку
  • ◻ Б замок у Підгірцях (Львівщина)
  • ◻ В Меджибізький замок
  • ◻ Г Острозький замок

8. Прочитайте уривок з листа Богдана Хмельницького польському королеві й укажіть сутність обставин, про які йдеться в тексті.

«Пани, державці та старости на втіху собі нестерпно кривдять нас і тяжко ображають, позбавляючи не тільки вбогого майна, а й свободи, посягаючи на наші хутори, луки, сіножаті, ниви, зорані поля, ставки, млини, бджоляні десятини, хоч усе це й належить до володінь Вашої королівської милості. І що тільки комусь із них у нас, козаків, сподобається, силою відбирають, а нас самих, безневинних, обдирають, б'ють, мордують, до в’язниць кидають, на смерть за наші маєтності вбивають, так що багато кого з нашого товариства поранено й знівечено...»

  • ◻ А значення Національно-визвольної війни
  • ◻ Б наслідки Національно-визвольної війни
  • ◻ В привід до Національно-визвольної війни
  • ◻ Г причини Національно-визвольної війни

9. Сутність і наслідки «Вічного миру»

  • ◻ А договір між Гетьманщиною і Річчю Посполитою, який давав Україні статус Великого князівства Руського
  • ◻ Б договір між Московським царством і Річчю Посполитою, що остаточно затверджував насильницький поділ України між кількома державами
  • ◻ В договір між Османською імперією та Московським царством, який розділяв Україну по Дніпрові
  • ◻ Г договір між Річчю Посполитою й Османською імперією про розмежування сфер впливу в Україні та взаємодопомогу

10. Становище українського суспільства на початку Північної війни

  • ◻ А влада, остерігаючись суспільного вибуху, зменшила утиски козаків, селян і міщан
  • ◻ Б становище не змінилося, оскільки воєнні дії відбувалися далеко від України і козаки у воєнних діях проти шведів не брали участі
  • ◻ В українських козаків гнали на війну та будівництво укріплень, зростали податки і повинності українських селян і міщан
  • ◻ Г українських селян і міщан війна не зачепила, а козацтво страждало від важких походів і воєнних дій проти сильної шведської армії

11. Прочитайте уривок з указу Катерини II та вкажіть подію, про яку йдеться в документі.

«Для повного і правильного отримання казенних прибутків у намісництвах Київському, Чернігівському та Новгород-Сіверському, щоб запобігти всяким утечам і обтяженню поміщиків та інших сільських жителів, кожному з поселян залишитися на своєму місці і при своєму званні, де він записаний нинішньою останньою ревізією, за винятком тих, які відлучилися до оголошення цього нашого указу. У разі втеч після оголошення цього указу діяти за загальними державними постановами».

  • ◻ А ліквідація гетьманства в Лівобережній Україні
  • ◻ Б остаточне закріпачення селян Лівобережної та Слобідської України
  • ◻ В придушення селянського повстання Коліївщина
  • ◻ Г приєднання Правобережної України до Російської імперії.

12. Шлях, яким члени Кирило-Методіївського (Мефодіївського) братства передбачали реалізувати свою програмну мету

  • ◻ А змовницька діяльність невеликої групи, яка повалить царське самодержавство
  • ◻ Б організація населення на всенародне збройне повстання
  • ◻ В провокування війни з Росією західноєвропейських держав
  • ◻ Г тривала та наполеглива просвітницька діяльність і утвердження християнської етики

13. Прочитайте уривок і вкажіть рік, коли відбулася описана подія, а також назву твору.

«Батьком ” нової української літератури вважається Іван Котляревський, який сміливо ввів у літературу народну мову й створив на її основі неперевершені на той час за художніми якостями твори. Першим з них стала поема ... Рік її часткового надрукування став роком народження нової української літератури».

  • ◻ А 1798 р., «Енеїда»
  • ◻ Б 1799 р., «Іліада»
  • ◻ В 1801 р., «Кобзар»
  • ◻ Г 1805 р., «Одіссея»

14. Визначний діяч Південно-Західного відділу Російського географічного товариства, фольклорист, автор вірша «Ще не вмерла Україна»

  • ◻ А Володимир Антонович
  • ◻ Б Борис Грінченко
  • ◻ В Михайло Драгоманов
  • ◻ Г Павло Чубинський

15. Укажіть сутність явища, про яке йдеться в поданій вирізці з газети.

  • ◻ А кооперація
  • ◻ Б народне віче
  • ◻ В «нова ера»
  • ◻ Г трудова міграція

16. Історичний діяч, якому 1888 р. в Києві встановлено зображений на фото пам’ятник (скульптор М. Микешин)

  • ◻ А Петро Дорошенко
  • ◻ Б Іван Мазепа
  • ◻ В Кирило Розумовський
  • ◻ Г Богдан Хмельницький

17. Установіть відповідність між цифрами на карті та слов’янськими союзами племен.

  • А древляни
  • Б поляни
  • В сіверяни
  • Г тиверці
  • Д уличі

18. Установіть відповідність.

  • 1 магдебурзьке право
  • 2 магістрат
  • 3 цех
  • 4 шляхта
  • А керівний орган міста, об’єднував раду і лаву
  • Б основний вид торгівлі, що проводився кілька разів на рік
  • В право міст на самоуправління
  • Г привілейований феодальний стан
  • Д союз вільних міських ремісників близьких професій

19. Установіть послідовність правління гетьманів.

  • А Іван Брюховецький
  • Б Іван Виговський
  • В Богдан Хмельницький
  • Г Юрій Хмельницький

20. Установіть послідовність виникнення університетів.

  • А Київський університет
  • Б Львівський університет
  • В Харківський університет
  • Г Чернівецький університет

21. Укажіть риси політичного становища Запорізької Січі в 2-й пол. XVI ст.

  • 1 козацький уряд (Кіш) призначався кошовим отаманом
  • 2 кошовий отаман відкривав Січову раду, головував на раді військової старшини та здійснював дипломатичні зносини з іноземними державами
  • 3 кошовому отаманові належала найвища військово-адміністративна та судова влада
  • 4 на Січі існувало 38 куренів — військових і господарських одиниць Січі, до яких приписувався кожен козак
  • 5 символами влади кошового отамана були корогва і військова печатка
  • 6 Січ була монархічною козацькою державою
  • 7 уся повнота влади належала кошовому отаманові (гетьману) та козацькій старшині

22. Укажіть ідеї, які містив маніфест Головної руської ради (1848 р.).

  • 1 адміністративний поділ Галичини й об’єднання всіх українських земель Австрійської імперії в окрему провінцію
  • 2 зрівняння в правах греко-католицького та римо-католицького духовенства
  • 3 перехід земель, заселених українцями, до складу Російської імперії
  • 4 підтримка вимоги забезпечення усім народам Австрійської імперії їхніх національних прав
  • 5 підтримка ідеї усунення від влади в Австрійській імперії династії Габсбургів і перетворення цієї держави на республіку
  • 6 русини-галичани є частиною 15-мільйонного українського народу
  • 7 створення у складі Австрійської імперії автономної Української республіки