ДПА. Підсумкові контрольні роботи. Біологія. Барна

Варіант 11

Частина І. У завданнях 1-12 виберіть одну правильну, на Вашу думку, відповідь із чотирьох запропонованих і позначте її значком х у комірці, розміщеній поряд.

1. Укажіть, чим є бульбоцибулина у гладіолуса:

  • ◻ А видозміною кореня;
  • ◻ Б видозміною листка;
  • ◻ В видозміною пагона;
  • ◻ Г видозміною стебла.

2. Живитись не лише автотрофно, а й гетеротрофно може:

  • ◻ А опеньок;
  • ◻ Б росичка;
  • ◻ В петрів хрест;
  • ◻ Г сажка.

3. Головним сигналом для початку сезонних перельотів птахам слугує:

  • ◻ А зміна тривалості світлового дня;
  • ◻ Б нестача корму;
  • ◻ В зниження середньодобової температури повітря;
  • ◻ Г висота сонця над горизонтом.

4. «Кров» павукоподібних (гемолімфа):

  • ◻ А має блакитний колір;
  • ◻ Б безбарвна;
  • ◻ В має червоний колір;
  • ◻ Г безбарвна, але на повітрі зеленіє.

5. Укажіть, яку групу крові мають універсальні реципієнти:

  • ◻ А В;
  • ◻ Б A;
  • ◻ B АВ;
  • ◻ Г 0.

6. Людина, яка перехворіла на краснуху, кір чи вітрянку, має:

  • ◻ А штучний пасивний імунітет;
  • ◻ Б природний набутий імунітет;
  • ◻ В штучний активний імунітет;
  • ◻ Г природний вроджений імунітет.

7. Рибосомальна РНК забезпечує...

  • ◻ А синтез білків рибосоми;
  • ◻ Б передачу спадкової інформації у вірусів;
  • ◻ В формування рибосом;
  • ◻ Г просторове розміщення іРНК та тРНК на рибосомі.

8. Ділянка іРНК має структуру ГУЦ-ГАА-УЦЦ-УУА-. Укажіть послідовність нуклеотидів у відповідному ланцюзі ДНК, який слугував матрицею:

  • ◻ А ЦЦА-ГГЦ-АГТ-ААУ;
  • ◻ Б ЦТГ-ЦУУ-АЦЦ-ТТА;
  • ◻ В ЦАГ-ЦТТ-АГГ-ААТ;
  • ◻ Г ЦАГ-ЦТТ-ТЦЦ-ААТ.

9. Укажіть, у якій фазі мейозу хроматиди перетворюються на хромосоми:

  • ◻ А наприкінці телофази, коли цитоплазма ділиться перетяжкою;
  • ◻ Б наприкінці метафази;
  • ◻ В на початку телофази, коли припиняється рух хромосом;
  • ◻ Г на початку анафази, під час переміщення хроматид до протилежних полюсів.

10. У собак чорний колір шерсті домінує над кавовим, а коротка шерсть — над довгою. Укажіть імовірність появи в потомстві чорних короткошерстних цуценят від схрещування двох особин, гетерозиготних за обома генами:

  • ◻ А 6,25 %;
  • ◻ Б 25 %;
  • ◻ В 37,5 %;
  • ◻ Г 56,25 %.

11. Укажіть приклад позитивного симбіозу:

  • ◻ А трутовики й дерева;
  • ◻ Б попелиці на пагонах рослин;
  • ◻ В ящірка прудка й сарана;
  • ◻ Г бактерії в рубці жуйних тварин.

12. У кажіть правильне рівняння реакції повного розщеплення глюкози:

  • ◻ А С6Н12О6 + 2Н3РО4 + АДФ —> 2С3Н6О3 + АТФ + 2Н2О + 20 кДж;
  • ◻ Б С6Н12О6 + 6О2 + 6Н2О —> 6СО2 + 6Н2О + 1520 кДж;
  • ◻ В С6Н12О6 + Н3РО4 + 6О2 + АДФ 6СО2 + 6Н2О + АТФ + 260 кДж;
  • ◻ Г С6Н12О6 + 38Н3РО4 + 38АДФ + 6О2 —> 6СО2 + 44Н2О + 38АТФ + 2800 кДж.

Частина II. У завданнях 13-15 виберіть правильні, на Вашу думку, відповіді із шести запропонованих і позначте їх значком х у комірках, розміщених поряд.

13. Укажіть правильні твердження щодо рослини, зображеної на рисунку:

  • ◻ 1 належить до самозапильних рослин;
  • ◻ 2 спори із сережок розносяться вітром;
  • ◻ 3 плід — горіх;
  • ◻ 4 заплідення подвійне;
  • ◻ 5 належить до покритонасінних рослин;
  • ◻ 6 коренева система мичкувата.

14. Укажіть правильні твердження щодо комах:

  • ◻ 1 мають 6 ніг;
  • ◻ 2 крила є лише у дорослих особин;
  • ◻ 3 яйцеклад у самки коника — видозмінені кінцівки;
  • ◻ 4 комар має колюче-сисний ротовий апарат;
  • ◻ 5 дихають легенями, які відкриваються дихальцями;
  • ◻ 6 органи виділення — зелені залози.

15. Укажіть правильні твердження щодо нервової системи людини:

  • ◻ 1 від спинного мозку відходить 31 пара нервів;
  • ◻ 2 нервові закінчення бувають синаптичні, рухові й чутливі;
  • ◻ 3 барорецептори сприймають зміни температури;
  • ◻ 4 спинний мозок належить до периферичної нервової системи;
  • ◻ 5 павутинна оболонка вкриває мозок ззовні;
  • ◻ 6 від головного мозку відходить 12 пар нервів.

У завданні 16 до кожного з чотирьох рядків інформації, позначених цифрами, виберіть один правильний, на вашу думку, варіант, позначений буквою. Поставте значки х у таблиці праворуч.

16. Установіть відповідність між парою організмів та типом відносин між ними:

  • 1 сосна та маслюк;
  • 2 росомаха та вовк;
  • 3 гусінь і сойка;
  • 4 акула й риба-прилипала;
  • А хижацтво;
  • Б конкуренція;
  • В паразитизм;
  • Г мутуалізм;
  • Д коменсалізм.

У завданні 17 дайте короткі відповіді на запитання.

17. Запишіть три приклади пластид рослинної клітини:

1. ____ .

2. ____ .

3. ____ .

Частина III. Завдання 18 виконують лише учні класів (груп) з поглибленим вивченням біології. У завданні 18 до кожного з трьох пропусків, позначених цифрами, виберіть один правильний, на Вашу думку, пропущений термін, позначений літерою. Поставте значки х у таблиці праворуч.

18. ____, (1) на відміну від інших органел, характеризуються певною автономією функціонування у клітині.

Ці органели містять власну спадкову інформацію — ____, (2) а також здатні синтезувати власні білки.

Вони не виникають з інших структур клітини, а ____ (3).

  • А лізосоми й пероксисоми;
  • Б кільцеву РНК;
  • В хлоропласта та мітохондрії;
  • Г утворюються самокопіюванням;
  • Д кільцеву ДНК;
  • Е розмножуються поділом.

Завдання для Частини IV та Частини V атестаційної роботи вибирає вчитель. Його виконують на окремому аркуші зі штампом школи.

Відповіді можна знайти тут