Відповіді на екзаменаційці питання з дисципліни - Історія Україна

72. Винниченко «Сон.маш». утопія, образи

Першим в літературі 20-х років XX ст. створив соціально-утопічний і фантастичний роман з елементами пригодницького і детективного жанру. Цьому твору не бракує вад і хиб, але він став новим і оригінальним явищем світової літератури. У "Сонячній машині" автор порушує суспільно-політичні, філософські, морально-етичні проблеми; уміло поєднує проблеми особи і колективу, класової боротьби, соціальних груп "прекрасної будущини", моралі і біологічних інстинктів. Новаторство письменника знаходить своє втілення в незвичайних поворотах людського характеру, думок і вчинків героїв, у сюжеті, що постійно інтригує читача, тримає в стані високої емоційної напруги, естетичної втіхи. Цей твір В. Винниченко присвятив своїй сонячній Україні.

Всі герої в романі протиставлені один одному. Запальна, бойова Труда - тихій, спокійній, розумній принцесі Елізі, але Труда та Макс, Еліза та д-р Рудольф утворюють пару схожих характерів. Також у романі створюється трикутник князь Георг - Еліза - Рудольф, Труда - Макс - Сюзанна, Душнер - Труда - Макс, Марта-Пожежа - Еліза - Мертенс, що вказує на неврівноваженість людських стосунків. Герої переживають певний душевний катарсис тими випробуваннями, якими вони пройшли, олні страхом (Мертенс), інші - любовю (Еліза, Труда, Макс, Рудольф). Автор ставить їх на чолі оновленого світу. Новий світ характеризується творчим розумом, організаційною енергією людства, силою кохання, що надихає на нові звершення. Етичні проблеми повязані із жіночими образами.Еліза- горда, гострого розуму, сильної волі, неприступна, камяна жінка з чулим і гарячим серцем.Вона - втілення краси, енергії, активності, волі до перемоги, її філософія ясна і проста : "життя - це боротьба". Труді ненависні компроміси, фальм, моральні етичні закони, які заважають жити людині, соіальна нерівність. Вона прагне чесності, правди, гуманності. Вона не лише пусто говорить, а дійсно шукаю правди. Образ Мертенса динамічний - він перетворюється з власного, багатого, розумного, сильного магната на людину, яка повністю перемінила бачення на світ. Він загубив силу, владу, гроші, пройшовши очищення на ниві кохання, та повністю змінив погляди на цінності. Цікаво, що учасників ІНАРАКу Винниченко змальовує карикатурно та іронічно. Хоча вони і присягли забути все задля Інараку, але хтось все ж таки думаю про коханку, як врятувати батьків, інший ховає грощі.Ми бачимо реакцыю на останній лист Сюзанни Макса та Руді. Рудольф довго сидів, задумавшись, тарабанячи пальцями по столу, а Макс хотів перестріляти своїх однодумців, бо побачив їх пацюками, згадалася, раптом, батькова наука про сутність людини. Але Ганс Штор, на жаль, не бачить справжньої суті старої аристократії, яка теперь у лиці графа Георга бажає лише терором відновити старий лад у Німеччині, а противників вішати.Щось подібне чуємо від відвідників "богемського салону" Сюзанни. Сонячна машина вбила в людях активність, але там де немає боротьби, активності, не має і життя.

У Винниченковому романі зявляються нові персонажі. Він виходить з вузького кола своїх тем, узявшись до соц проблеми перебудови людства. Нові образи, нові засоби подання

Образи-символи

Символічним є час у романі. Як і в будь-якій утопії - час умовний, абстрактний. Життя зупинилося в ритмостоянні. Застій - як крах життя. Цікаво, що всі хороші справи відбуваються при дуже яскравому сонячному світлі, вдень. А все погане - вночі. Архетип темряви втілюється в образі сажі:

"Густа, чорна, як сажа, тьма шелестить дощиком по кущах.."

Німеччина - не просто країна окрема у романі, а символ всього світу. Образ Берліна - наскрізний, і набуває іншого змісту :

"Гуде, скрегоче, дзвякає, труситься, як у пропасниці, Берлін"

, як "величезне залізобетонове черево велетня". Берлін

"...весь..як вода у сильноструснутому відрі, хвилюється, піниться"

.

Коли застигла вся земля, коли люди покинула місця роботи місто стало наче "пустеля, порожня..темна, мовчазна". "Мертва пустка", новий образ землі - просторове вирішення застиглості.

Оскільки мотив сонця є провідним, то просторовий фон для сонця слугує небо, - яке відзеркалює подїї на землі. Коли Сонячна машина свторила нову жахливу еру бездіяльності, то небо "брудне, сіре", наче павутина нависло над Берліном.

Зимовий час - символ застою, помертвіння будь-якої сили, руху людини, бажання чи прагнення до рішучих дій. Все живе наче завмерло, заснуло, щоб з новими силами віджити , прокинутись з природою - восени. Сонце та місяць (взагалі світло) - символи нового в утопістів. Сонце розсіює морок, приносить нове у світ. Процес відродження починається саме з пробудження і виходу сонця.

Символ Сонячної машини - як символ нового, надії на майбутнє, що осяює їхні душі та пробуджує нові почуття. Це символ нового світу, де немає місця жорстоксті, темряві. Символічним є шлях хдобуття хліба - треба крутнути ручку (сила), використати крапельку поту.

Символічним стає колір сонця і трави, який потім зявляється на прапорах - жовто-зелений.Символічні кольори утопії яскраві, різнобарвні та веселі, а колькори антиутопії навпаки - похмурі, темні, сірі. Образи мороку, темряви - безвихідь, відчай.

Символи заліза, бетону - символи Німеччини, Берліну:

"Сучасна Німеччина - це залізобетоновий дім божевільних, моральнооголених, хижожорстоких і моторошнонещасних істот"

Залізобетонова цивілізація сприймається як негативна нищівна сила.

Символ коронки Зігфріда - як те, до чого прагне людство, - щастя. І її зникнення иеж символічне. Шукають його, і ніхто не зможе його віднайти.