Ваша електронна бібліотека

По історії України та всесвітній історії

«Підготовка до ЗНО» з всесвітньої історії

Тема 10. Столітня війна. Гуситські війни. Освіта і Культура в Європі в XIXV ст.

I. Завдання цієї форми складаються зі вступного запитання та чотирьох варіантів відповідей, серед яких потрібно вибрати один правильний.

1. Живопис на вогкій штукатурці розведеними на воді фарбами називається:

а розпис;

Б барельєф;

В рельєф;

Г фреска.

2. Ліричні поети у Південній Франції, які оспівували рицарське кохання, називалися:

а трувери;

Б трубадури;

В провансі;

Г мінезингери.

3. Спадкоємець престолу у Франції, старший син короля називався:

а дофін;

Б ерц-герцог;

В дож;

Г барон.

4. Чотири навчальні предмети: арифметика, геометрія, музика та астрономія, з яких складався вищий ступінь навчання в середньовічній школі, називається:

а петравіум;

Б квадривіум;

В тривіум;

Г пентавіум.

5. Коли розпочалася Столітня війна?

а 1037 р.;

Б 1137 р.;

В 1237 р.;

Г 1337 р.

6. Назвіть хронологічні межі Гуситських воєн:

а 14111418 рр.;

Б 14191434 рр.;

В 14351439 рр.;

Г 14391447 рр.

7. Битва під Азенкуром відбулася в:

а 1415 р.;

Б 1395 р.;

В 1380 р.;

Г 1371 р.

8. Який рік вважається датою винайдення книгодрукування?

а 1454 р.;

Б 1445 р.;

В 1345 р.;

Г 1354 р.

9. Поблизу якого міста були розгромлені таборити?

а Брно;

Б Табор;

В Ліпани;

Г Прага.

10. Назвіть місто на південному заході Франції, яке ще до початку Столітньої війни було володінням англійського короля:

а Труа;

Б Ліон;

В Бордо;

Г Монпельє.

11. Яке місто англійці називали «морські ворота Франції»?

а Кале;

Б Брест;

В Нант;

Г Руан.

12. На якій річці знаходилася фортеця Орлеан у Франції?

а Сена;

Б Луара;

В Рона;

Г Гаронна.

13. Назвіть французького короля, який мав можливість, проте не звільнив Жанну Д’Арк з полону:

а Карл VIІ;

Б Філіпп VI;

В Іоанн ІІ;

Г Карл V.

14. Хто був засновником живопису італійського Відродження?

а Донателло;

Б Мазаччо;

В Боттічеллі;

Г Боккаччо.

15. Хто здійснив першу спробу друку набірним шрифтом у 1445 р.?

а Чосер;

Б Аліґ’єрі;

В Гутенберг;

Г Петрарка.

16. Інтерес до природничих наук одним із перших виявив у ХІІІ ст. професор Оксфордського університету:

а Абеляр;

Б Альберт Великий;

В Фома Аквінський;

Г Роджер Бекон.

17. Яка подія відбулася 1346 р. у ході Столітньої війни?

а Переправа англійських військ через пролив Па-де-Кале;

Б битва при Кресі;

В падіння міста Кале;

Г битва при Пуатьє.

18. Назвіть художній стиль, який завершив розвиток середньовічного мистецтва в Західній, Центральній і частково Східній Європі:

а готика;

Б бароко;

В романський;

Г Ренесанс.

19. Назвіть ім’я імператора Священної Римської імперії, з яким пов’язується розквіт Чехії наприкінці ХІV ст.:

а Карл Великий;

Б Карл ІV;

В Карл Мартелл;

Г Карл ХІІ.

20. Які країни виступали на боці Англії в період Столітньої війни?

а Священна Римська імперія, Фландрія, Шотландія та Арагон;

Б Священна Римська імперія, Арагон, Кастилія іта Шотландія;

В Священна Римська імперія, Фландрія, Арагон і Португалія;

Г Священна Римська імперія, Португалія, Шотландія і Папська держава.

21. Наслідком німецького засилля і феодального гноблення чехів стала(-и):

а Грюнвальдська битва;

Б Кальмарська унія;

В Гуситські війни;

Г Столітня війна.

22. Наслідком централізації Франції після Столітньої війни було(-а):

а втрата знатними можновладцями колишньої незалежності;

Б посилення влади місцевих феодалів;

В прийняття власного законодавства у Провансі та Бретані;

Г зменшення кількості королівських чиновників.

23. Результатом проповідницької діяльності Яна Гуса став:

а катарський рух;

Б альбігойський рух;

В лоллардський рух;

Г рух чашників.

24. Суперництво Англії та Франції за контроль над Фландрією стало причиною:

а Столітньої війни;

Б повстання Уота Тайлера;

В повстання Жакерія;

Г наукової революції.

II. Завдання цієї форми складаються зі спільного вступного запитання та чотирьох завдань, позначених буквами, до кожного з яких потрібно підібрати один варіант відповіді, позначений цифрою.

25. Установіть відповідність між подіями і датами:

а

битва при Кресі

1

1356 р.;

Б

засудження Яна Гуса

2

1453 р.;

В

кінець Гуситських воєн

3

1415 р.;

Г

взяття французами міста Бордо

4

1346 р.;

 

 

5

1434 р.

26. Установіть відповідність між поняттями та їх значеннями:

а

єресь

1

церковний суд;

Б

капела

2

релігійне вчення, яке заперечувало організаційні догмати панівної церкви;

В

індульгенція

3

документ про прощення гріхів;

Г

інтердикт

4

невелика, окремо розташована будівля або приміщення в церкві для молитов однієї сім’ї.

Д

інквізиція

 

 

27. Установіть відповідність між термінами та їх значеннями:

а

алхімія

1

світогляд, в основу якого покладено те, що людина є вищою цінністю;

Б

гуманізм

2

метод навчання та наукового пошуку, який у середньовіччі служив пізнанню світу і Бога;

В

томізм

3

наука у середньовіччі, що займалася пошуками «філософського каменя»;

Г

теологія

4

наука, яка вивчає сутність та буття Бога на основі встановлених церковних догматів.

Д

схоластика

 

 

28. Установіть відповідність між країнами та їх правителями:

а

Англія

1

Фрідріх ІІ;

Б

Франція

2

Генріх V Ланкастер;

В

Священна Римська імперія

3

Карл І Люксембург;

Г

Тевтонський орден

4

Карл VІ.

Д

Чеське князівство

 

 

29. Установіть відповідність між датою та історичним фактом:

а

1415 р.

1

повстання бідноти в Празі. Захоплення влади в місті;

Б

1419 р.

2

страта професора Празького університету Яна Гуса;

В

1420 р.

3

остаточний розгром військ гуситів;

Г

1423 р.

4

оголошення папою римським хрестового походу проти гуситів.

Д

1434 р.

 

 

30. Встановіть причинно-наслідкові зв’язки:

а діяльність Карла І Люксембурга

Б поява системи відкупу городян від влади феодала

В мир 1360 р. між Англією та Францією

Г битва під Орлеаном

Д битва під Азенкуром

підготовка Франції до нової війни: створення сильної артилерії, флоту, збільшення загонів найманців;

швидке перетворення Чехії на економічно розвинену та на одну з найбагатших країн Європи;

поява комун. Створення самоврядування — обрання міської ради та її голови (мера, бургомістра);

нищівна поразка французької армії, здобуття англійцями Парижа.

III. Завдання цієї форми складаються з інструкції та чотирьох подій, які треба розташувати в правильній послідовності.

31. Установіть хронологічну послідовність:

а битва при Слейсі;

Б битва при Кресі;

В узяття Бордо;

Г битва при Пуатьє.

32. Установіть хронологічну послідовність:

а облога Орлеана;

Б мирний договір у Бретіньї;

В успадкування королівського трону Карлом VІ;

Г возз’єднання Франції та герцогства Бургундського Людовіком ХІ.

33. Розташуйте в хронологічній послідовності:

а страта Жанни д’Арк в Руані;

Б розправа Людовіка ХІ над Карлом Сміливим;

В заява Філіппа VІ про повернення Гієні;

Г полон французького короля Іоанна ІІ Чорним Принцом.

34. Позначте варіант, де вміщено правильний перелік представників Ренесансу:

а 1, 2, 3, 4;

Б 1, 3, 4, 6;

В 1, 4, 7, 8;

Г 1, 5, 6, 7.

Петрарка;

Гутенберг;

Аліґ’єрі;

Чосер;

Боккаччо;

Донателло;

Боттічеллі;

Війон.

Відповіді до теми 10. Столітня війна. Гуситські війни. Освіта і культура в Європі в ХІ–ХV ст.

Завдання I типу

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Г

Б

А

Б

Г

Б

А

Б

В

В

А

Б

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

А

Б

В

Г

Б

А

Б

В

В

А

Г

А

Завдання II–III типу

 

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

а

4

2

3

2

2

2

А

Б

В

 

Б

3

4

1

4

1

3

Б

В

Г

 

В

5

3

 

1

4

1

Г

А

А

 

Г

2

 

4

 

 

 

В

Г

Б

+

Д

 

1

2

3

3

4