Посібник «Мій конспект. Історія України. 7 клас»
Календарне планування
№ та дата уроку |
Тема уроку |
Поняття, терміни |
Історичні постаті |
Події, дати |
Орієнтовні навчальні цілі відповідно до предметних компетенцій |
1-2 |
Повторення. Вступ до середньовічної історії |
Середні віки, історичні джерела |
• Пригадати і назвати основні події та характеристики історичного розвитку людства у стародавню добу; • називати хронологічні межі та періодизацію історії України в Середньовіччі; • пояснювати і застосовувати поняття; • називати види джерел з історії України середньовічної доби |
||
Розділ 1. Виникнення та становлення Київської держави (Русі-України) |
|||||
3 |
Східнослов’янські племена (предки українців) напередодні утворення держави |
Велике розселення слов’ян, князь, дружина, літопис, Русь, імперія, полюддя, данина |
Аттіла |
• 4-7 ст. — Велике переселення народів; • 400-602 рр. — час існування Антського племінного союзу; • кінець 5 — початок 6 ст. — заснування Києва; • 8-9 ст. — розселення племінних союзів східних слов’ян на території України |
• Називати слов’янські племінні союзи на території України та їхніх сусідів; • наводити приклади впливу природногеографічних умов на господарство та спосіб життя східних слов’ян; • характеризувати відносини східних слов’ян із сусідами, їхнє суспільне життя за переддержавної доби; • описувати заняття, побут і спосіб життя східних слов’ян; • показувати на карті території розселення східнослов’янських племінних союзів та їхніх сусідів у 8-9 ст.; • пояснювати і застосовувати поняття |
4 |
Утворення Київської держави |
Князь, дружина, літопис, Русь, імперія |
Аскольд, Олег |
• 60-70 рр. 9 ст. — походи Аскольда на Візантію; • 860 р. — хрещення Аскольда; • 862 р. — запрошення варягів до Новгорода; • 882 р. — прихід до влади в Києві Олега; • 907, 911 рр. — походи Олега на Візантію |
• Розповідати на основі літописних джерел про виникнення Києва; • називати роки правління перших князів, версії походження назви «Русь»; • показувати на карті територію Київської держави за князювання Олега, напрямки його походів; • пояснювати і застосовувати поняття; • визначати сутність та наслідки внутрішньої і зовнішньої політики перших князів; • висловлювати ставлення до діяльності Аскольда, Олега |
№ та дата уроку |
Тема уроку |
Поняття, терміни |
Історичні постаті |
Події, дати |
Орієнтовні навчальні цілі відповідно до предметних компетенцій |
5 |
Київська держава за перших Рюриковичів |
Полюддя, данина, уроки, погости |
• 912-945 рр. — князювання Ігоря; • 945 р. — повстання древлян; • 945-954 р. — князювання Ольги; • 957 р. — хрещення Ольги |
• Називати роки правління Ігоря та Ольги; • показувати на карті напрямки походів князя Ігоря; • пояснювати і застосовувати поняття; • визначати сутність та наслідки внутрішньої і зовнішньої політики Ігоря та Ольги; • висловлювати ставлення до діяльності Ігоря, Ольги |
|
6 |
Практичне заняття 1. Князь Святослав та його походи |
||||
7 |
Узагальнення. Тематичний контроль за розділом 1 «Виникнення та становлення Київської держави (Русі-України)» |
Аскольд, Олег, Ігор, Ольга, Святослав |
• Називати роки правління перших князів, слов’янські племінні союзи на території України та їхніх сусідів, версії походження назви «Русь»; • показувати на карті території розселення східнослов’янських племінних союзів та їхніх сусідів у 8-9 ст., територію Київської держави за князювання Олега і Святослава, напрямки походів київських князів; • описувати заняття, побут і спосіб життя східних слов’ян; • пояснювати і застосовувати поняття: «Велике розселення слов’ян», «князь», «дружина», «літопис», «Русь», «імперія», «полюддя», «данина»; • наводити приклади впливу природногеографічних умов на господарство та спосіб життя східних слов’ян; • характеризувати відносини східних слов’ян із сусідами, їхнє суспільне життя за переддержавної доби, роль міста Києва в утворенні держави східних слов’ян та роль перших князів у становленні держави Русі-України; • розповідати на основі літописних джерел про виникнення Києва; • визначати сутність та наслідки внутрішньої і зовнішньої політики перших князів; • висловлювати ставлення до діяльності Аскольда, Олега, Ігоря, Ольги та Святослава |
||
№ та дата уроку |
Тема уроку |
Поняття, терміни |
Історичні постаті |
Події, дати |
Орієнтовні навчальні цілі відповідно до предметних компетенцій |
Розділ 2. Київська держава (Русь-Україна) наприкінці 10 — у першій половині 11 ст. |
|||||
8 |
Київська держава за часів князя Володимира Великого |
Християнство, священик, митрополит, монастир, чернець, верстви |
Володимир Великий |
• 972-980 рр. — боротьба князів за владу; • 980-1015 рр. — князювання Володимира; • 988 р. — хрещення Русі-України; • 993 р. — поєдинок Кирила Кожум’яки з печеніжином; • 996 р. — зведення Десятинної церкви |
• Називати роки правління князя Володимира, рік запровадження християнства як державної релігії, основні групи населення Київської держави; • показувати територію Київської держави за правління князя Володимира Святославовича; • пояснювати і застосовувати поняття; • визначати причини, сутність та наслідки запровадження християнства як державної релігії Русі-У країни; • характеризувати роль князівської влади в політичному устрої Русі-України; • висловлювати ставлення до діяльності Володимира Великого |
9 |
Київська держава за часів Ярослава Мудрого |
Першій звід законів «Руська правда», шлюбна дипломатія |
Борис, Гліб, Свято- полк, Мстислав, Ярослав |
• 1019-1054 рр. — правління Ярослава; • 1036 р. — розгром печенігів, будівництво Софійського собору; • 1051 р. — заснування Києво-Печерського монастиря |
• Називати роки правління князя Ярослава Мудрого, основні групи населення Русі-України; • показувати територію Київської держави за правління князів Ярослава Мудрого; • описувати Київ часів Ярослава Мудрого, використовуючи писемні та візуальні джерела; • порівнювати внутрішню і зовнішню політику Володимира Великого та Ярослава Мудрого; • характеризувати роль князівської влади в політичному устрої Русі-України; • наводити приклади відносин Русі-України з європейськими державами; • висловлювати ставлення до діяльності Ярослава Мудрого |
10 |
Писемність, освіта, архітектура та монументальний живопис Русі-України доби розквіту |
Митрополит, монастир, чернець, графіті, мозаїка, церковнослов’янська мова, книжкові мініатюри |
• 988 р. — заснування першої школи; • 1036 р. — будівництво Софійського собору; • 1037 р. — заснування першої бібліотеки |
• Називати роки правління князів, рік запровадження християнства як державної релігії, основні групи населення Русі-України; • пояснювати і застосовувати поняття; • описувати Київ часів Ярослава Мудрого, використовуючи писемні та візуальні джерела; • розпізнавати та описувати пам’ятки монументального живопису й архітектури; • наводити приклади найдавніших пам’яток писемності, поширення освіти |
|
№ та дата уроку |
Тема уроку |
Поняття, терміни |
Історичні постаті |
Події, дати |
Орієнтовні навчальні цілі відповідно до предметних компетенцій |
11 |
Суспільне та господарське життя за доби розквіту Русі-України |
Верстви, бояри, «Руська правда», князь, боярська дума, віче, смерди |
• Пояснювати і застосовувати поняття; • характеризувати суспільну роль різних верств і станових груп населення Русі-України, повсякденне життя мешканців міста та села, ступінь розвитку господарства й торгівлі, роль князівської влади в політичному устрої Київської держави; • порівнювати політичний устрій і соціальний розвиток давньоруського та європейського суспільств |
||
12 |
Практичне заняття 2. Християнська релігія і церква в житті давньоруського суспільства/ Уявна подорож Києвом часів Ярослава Мудрого (за вибором учителя) |
||||
13 |
Узагальнення. Тематичний контроль за розділом 2 «Київська держава (Русь-Україна) наприкінці 10 — у першій половині 11 ст.» |
Християнство, священик, митрополит, монастир, чернець, графіті, мозаїка, верстви, бояри, церковнослов’янська мова, книжкові мініатюри |
Володимир Великий, Ярослав Мудрий |
• Називати роки правління князів, рік запровадження християнства як державної релігії, основні групи населення Київської держави; • показувати територію Київської держави за правління князів Володимира Святославовича та Ярослава Мудрого; • описувати Київ часів Ярослава Мудрого, використовуючи писемні та візуальні джерела; • пояснювати і застосовувати поняття; • розпізнавати та описувати пам’ятки монументального живопису й архітектури; • наводити приклади найдавніших пам’яток писемності, поширення освіти, відносин Київської держави з європейськими державами; • порівнювати внутрішню і зовнішню політику Володимира Великого та Ярослава Мудрого; • визначати причини, сутність та наслідки запровадження християнства як державної релігії; • порівнювати політичний устрій і соціальний розвиток давньоруського та європейського суспільств; • висловлювати ставлення до діяльності Володимира Великого та Ярослава Мудрого |
|
№ та дата уроку |
Тема уроку |
Поняття, терміни |
Історичні постаті |
Події, дати |
Орієнтовні навчальні цілі відповідно до предметних компетенцій |
Розділ 3. Київська держава (Русь-Україна) у другій половині 11 — першій половині 13 ст. |
|||||
14 |
Київська держава за наступників Ярослава |
Князівський з’їзд, вотчина, віче, половці |
Ізяслав, Всеволод, Святослав |
• 1061 р. — напад половців; • 1068 р. — повстання в Києві; • 1071 р. — укладення «Правди Ярославичів»; • 1097 р. — Любецький з’їзд князів |
• Характеризувати становище Русі-України за правління наступників Ярослава, особливості політичного та соціально-економічного життя князівств часів роздробленості, відносини половців із Руссю; • називати роки правління князів цієї доби, дату Любецького з’їзду князів, князівства часів роздробленості Русі-України; • показувати на карті території князівств часів роздробленості Русі-України та території розселення половців; • визначати причини, сутність та наслідки князівських усобиць, половецьких набігів, Любецького з’їзду князів, роздробленості Русі-У країни; • пояснювати і застосовувати поняття; • висловлювати ставлення до діяльності Ярославичів |
15 |
Русь-Україна за Володимира Мономаха та його сина |
«Повчання дітям» |
Володимир Мономах, Мстислав Володими рович |
• 1103 та 1111 р. — похід проти половців; • 1113 р. — повстання в Києві; • 1113-1125 рр. — князювання Володимира Мономаха; • 1125-1132 рр. — князювання Мстислава Володимировича |
• Називати роки правління князів цієї доби; • наводити приклади піднесення Русі-України за правління Володимира Мономаха; • висловлювати ставлення до діяльності Володимира Мономаха, Мстислава Великого |
16 |
Політичне та мистецьке життя Київського, Чернігівського, Переяславського князівств доби роздробленості |
Князівський з’їзд, вотчина, віче, політична роздробленість, Україна, «Слово о полку Ігоревім» |
• Називати князівства часів роздробленості Русі-У країни; • показувати на карті території князівств часів роздробленості Русі-України; • наводити приклади зв’язку між географічним положенням князівств та їх історичним розвитком, полікультурного характеру давньоруського суспільства і культурних досягнень; • висловлювати ставлення до діяльності Ярослава Осмомисла; • пояснювати і застосовувати поняття; • розпізнавати та описувати пам’ятки образотворчого мистецтва й архітектури |
||
17 |
Галицьке та Волинське князівства в другій половині 12 ст. |
Ярослав Осмомисл |
• 1153-1187 рр. — князювання Ярослава Осмомисла |
||
№ та дата уроку |
Тема уроку |
Поняття, терміни |
Історичні постаті |
Події, дати |
Орієнтовні навчальні цілі відповідно до предметних компетенцій |
18 |
Практичне заняття 3. «Повчання дітям» Володимира Мономаха — кодекс настанов князівської родини / «Слово о полку Ігоревім» як історичне джерело (за вибором учителя) |
||||
19 |
Узагальнення. Тематичний контроль за розділом 3 «Київська держава (Русь-Україна) у другій половині 11 — першій половині 13 ст.» |
Яросла- вичі, Воло димир Мономах, Мстислав Великий, Ярослав Осмомисл |
• 1103 та 1111 р. — похід проти половців; • 1113 р. — повстання в Києві; • 1113-1125 рр. — князювання Володимира Мономаха; • 1125-1132 рр. — князювання Мстислава Володимировича; • 1117 р. — «Повчання дітям »; • 1185 р. — похід Ігоря на половців; • 1187 р. — перша згадка назви «Україна» |
• Називати роки правління князів цієї доби, дату Любецького з’їзду князів, князівства часів роздробленості Русі-України; • показувати на карті території князівств часів роздробленості Русі-України та території розселення половців; • пояснювати і застосовувати поняття «князівський з’їзд», «вотчина», «віче»; • розпізнавати та описувати пам’ятки образотворчого мистецтва й архітектури; • наводити приклади піднесення Русі-України за правління Володимира Мономаха, зв’язку між географічним положенням князівств та їхнім історичним розвитком, полікультурного характеру давньоруського суспільства і культурних досягнень; • характеризувати становище Русі-України за правління наступників Ярослава, особливості політичного та соціально-економічного життя князівств часів роздробленості, відносини половців із Руссю, літописи і твори літератури як історичні джерела; • визначати причини, сутність та наслідки князівських усобиць, половецьких набігів, Любецького з’їзду князів, роздробленості Київської держави; • висловлювати ставлення до діяльності Ярославичів, Володимира Мономаха, Мстислава Великого, Ярослава Осмомисла |
|
№ та дата уроку |
Тема уроку |
Поняття, терміни |
Історичні постаті |
Події, дати |
Орієнтовні навчальні цілі відповідно до предметних компетенцій |
Розділ 4. Галицько-Волинська держава |
|||||
20 |
Галицько- Волинська держава: від створення до монгольської навали |
• 1173-1205 рр. — князювання Романа Мстиславича; • 1203 р. — приєднання Києва; • 1221 р. — утвердження Данила Романовича на Волині; • 1238 р. — відновлення влади Данила над Галичем |
• Називати роки правління найвидатніших галицько-волинських князів; • показувати на карті територію держави за Романа Мстиславовича та його території сусідніх держав; • характеризувати заходи правителів із династії Романовичів задля збереження могутності Галицько-Волинської держави; • визначати сутність та наслідки внутрішньої політики галицько-волинських правителів; • висловлювати ставлення до діяльності Романа Мстиславовича, Данила Романовича |
||
21 |
Монгольська навала на українські землі |
Орда, баскак, ярлик, улус, ярмо |
Чингісхан, Батий |
• 1223 р. — битва на р. Калці; • 1239 р. — розорення Переяславської та Чернігівської земель; • 1240 р. — захоплення Києва; • 1241 р. — вторгнення монголів у галицько-волинські землі |
• Показувати на карті напрямки навали монголів; • пояснювати і застосовувати поняття; • наводити приклади героїчного опору монгольським завойовникам; • характеризувати особливості монгольського панування на українських землях; • визначати сутність та наслідки залежності князівств від Золотої Орди |
22 |
Практичне заняття 4. Зовнішня політика князя Данила Романовича. Коронація / Данило Романович — будівничий Галицько-волинського князівства (за вибором учителя) |
||||
23 |
Галицько-Волинська держава за Данила Романовича |
Данило Романович |
• 1245-1246 рр. — візит Данила Романовича до Золотої Орди; • 1253 р. — коронація Данила Галицького |
• Показувати на карті територію держави за Данила Романовича, території сусідніх держав; • характеризувати заходи правителів із династії Романовичів задля збереження могутності Галицько-Волинської держави; • висловлювати ставлення до діяльності Данила Романовича |
|
№ та дата уроку |
Тема уроку |
Поняття, терміни |
Історичні постаті |
Події, дати |
Орієнтовні навчальні цілі відповідно до предметних компетенцій |
24 |
Розвиток освіти, літописання, архітектури та малярства в Галицько-Волинсвкій державі |
Писало, «Галицько-Волинський літопис», романська архітектура |
• 13 ст. — Галицько-Волинський літопис |
• Розпізнавати та описувати пам’ятки образотворчого мистецтва й архітектури; • наводити приклади змін у соціальній структурі суспільств Галичини й Волині, культурних досягнень; • порівнювати особливості та тенденції розвитку українського суспільства за княжої доби з європейськими країнами |
|
25 |
Галицько-Волинське князівство за наступників Данила Романовича |
Лев, Шварно, Мстислав, Юрій II, Болеслав, Дмитро Дедько |
• 1270-1301 рр. — правління Лева; • 1303 р. — відновлення Галицької метрополії |
• Показувати на карті територіальні зміни Галицько-Волинської держави за наступників Данила Галицького; • характеризувати діяльність правителів із династії Романовичів; • висловлювати ставлення до діяльності Юрія І Львовича |
|
26 |
Узагальнення. Тематичний контроль за розділом 4 «Галицько- Волинська держава» |
• Називати роки правління найвидатніших галицько-волинських князів, монгольської навали на землі південно-західної Русі; • показувати на карті територію держави за Романа Мстиславовича та його наступників, території сусідніх держав, напрямки навали монголів; • пояснювати і застосовувати поняття: «орда», «баскак», «ярлик», «улус»; • описувати подорож у Золоту Орду та коронацію Данила Романовича; • розпізнавати та описувати пам’ятки образотворчого мистецтва й архітектури; • наводити приклади героїчного опору монгольським завойовникам, змін у соціальній структурі суспільств Галичини й Волині, культурних досягнень; • характеризувати заходи правителів із династії Романовичів задля збереження могутності Галицько-Волинської держави, особливості монгольського панування на українських землях; • визначати сутність та наслідки залежності князівств від Золотої Орди, зовнішньої та внутрішньої політики галицько-волинських правителів; • порівнювати особливості та тенденції розвитку українського суспільства за княжої доби з європейськими країнами; • висловлювати ставлення до діяльності Романа Мстиславовича, Данила Романовича, Юрія І Львовича |
|||
№ та дата уроку |
Тема уроку |
Поняття, терміни |
Історичні постаті |
Події, дати |
Орієнтовні навчальні цілі відповідно до предметних компетенцій |
Розділ 5. Українські землі у складі Великого князівства Литовського та інших держав (друга половина 14—15 ст.) |
|||||
27 |
Статус українських земель у складі Великого князівства Литовського та Польського королівства |
Унія, українська шляхта, магнат, кріпацтво, господар |
Любарт Гедимінович, Воло димир Ольгердович, Костянтин Острозь кий |
• 1321-1362 рр. — захоплення українських земель Литвою; • 1362 р. — битва на р. Сині Води; • 1385 р. — Кревська унія; • 1387 р. — завоювання Галичини Польщею; • 1359 р. — Північна Буковина потрапила до складу Молдови; • 1538 р. — визнання Молдовою васальної залежності від турецького султана |
• Називати час входження українських земель до складу різних держав, показувати на карті українські землі у складі різних держав; • розповідати про князів литовської династії Гедиміновичів, причетних до історії українських земель та про основні верстви суспільства Галичини, Волині й Київщини в 15 ст.; • пояснювати і застосовувати поняття; • наводити приклади діяльності литовських князів у розбудові українських удільних князівств; визначати причини, сутність та наслідки Кревської унії; • висловлювати ставлення до діяльності Любарта Гедиміновича, Володимира Ольгердовича, Костянтина Острозького |
28 |
Держава Феодоро в Криму. Утворення Кримського ханства. Гереї |
Феодоро (Готія) невільник, ясир, хан,султан |
Олексій І, Хаджі- Герей |
• 1445 р. — проголошено Кримське ханство; • 1478 р. — Крим став васалом Туреччини; • 1482 р. — початок нападів татар на Україну |
• Називати час входження українських земель до складу різних держав та утворення Кримського ханства, його підпорядкування Османській імперії; • показувати на карті територію Кримського ханства; • пояснювати і застосовувати поняття; • характеризувати державне, суспільне та культурне життя Кримського ханства; • визначати причини, сутність та наслідки встановлення залежності Кримського ханства від Османської імперії; • висловлювати ставлення до діяльності Хаджі-Герея |
29 |
Суспільне і церковне життя. Сільське господарство, ремесло торгівля, міста (друга половина 14-15 ст.) |
Зем’яни, магістрати, магдебурзьке право |
• 1557 р. — «Устави на волоки»; • 1566 р. — Литовський статут; • 1565 р — Віленський привілей |
• Пояснювати і застосовувати поняття; • розповідати про особливості розвитку міст та магдебурзвкого права в українських землях та про культурні досягнення; • характеризувати суспілбно-політичне становище українських земель у складі різних держав та побут різних етнічних груп, роль суспільних верств і станових груп у житті тогочасного суспілвства |
|
30 |
Розвиток освіти. Архітектура та образотворче мистецтво |
Іконостас |
Костянтин Острозький, Юрій Дрогобич |
• 1483 р. — видання в Римі «Прогностичних оцінок » Юрія Котермака (Дрогобича) |
• Пояснювати і застосовувати поняття; • розпізнавати та описувати пам’ятки архітектури й образотворчого мистецтва; • висловлювати ставлення до діяльності Костянтина Острозького, Юрія Дрогобича |
№ та дата уроку |
Тема уроку |
Поняття, терміни |
Історичні постаті |
Події, дати |
Орієнтовні навчальні цілі відповідно до предметних компетенцій |
31 |
Практичне заняття 5. Етнічний склад населення України. Повсякдення життя та взаємовідносини населення України в 14-15 ст. |
||||
32 |
Історія рідного краю |
||||
33 |
Узагальнення. Тематичний контроль за розділом 5 «Українські землі у складі Великого князівства Литовського та інших держав (друга половина 14- 15 ст.)». |
Унія, українська шляхта, магнат, кріпацтво, невільник, ясир, гетьман, господар, хан, султан, магдебурзьке право, іконостас |
Любарт Гедимінович, Воло димир Ольгердович, Хаджі- Герей, Костянтин Острозь кий, Юрій Дрогобич |
• Розповідати про князів литовської династії Гедиміновичів, причетних до історії українських земель, та про основні верстви суспільства Галичини, Волині й Київщини в 15 ст.; • наводити приклади полікультурності українського суспільства, діяльності литовських князів у розбудові українських удільних князівств; • характеризувати суспільно-політичне становище українських земель у складі різних держав та побут різних етнічних груп, роль суспільних верств і станових груп у житті тогочасного суспільства, ступінь розвитку господарства й торгівлі; • характеризувати державне, суспільне та культурне життя Кримського ханства; • показувати на карті українські землі у складі різних держав, територію Кримського ханства; • пояснювати і застосовувати поняття; • характеризувати суспільно-політичне становище українських земель у складі різних держав та побут різних етнічних груп, роль суспільних верств і станових груп у житті тогочасного суспільства, ступінь розвитку господарства й торгівлі; державне, суспільне та культурне життя Кримського ханства; • розповідати про особливості розвитку міст та магдебурзького права в українських землях та про культурні досягнення; |
|
№ та дата уроку |
Тема уроку |
Поняття, терміни |
Історичні постаті |
Події, дати |
Орієнтовні навчальні цілі відповідно до предметних компетенцій |
• визначати причини, сутність та наслідки Кревської унії, встановлення залежності Кримського ханства від Османської імперії; • висловлювати ставлення до діяльності Любарта Гедиміновича, Володимира Ольгердовича, Хаджі-Герея, Костянтина Острозького, Юрія Дрогобича |
|||||
34 |
Узагальнення до курсу «Середньовічна історія України та її внесок у загальноєвропейську спадщину» |
• 882-912 рр. — правління в Києві Олега; • 945-954 рр. — князювання Ольги; • 945-972 рр. — князювання Святослава; • 980-1015 рр. — князювання Володимира; • 988 р. — запровадження християнства в Русі-України; • 1019-1054 рр. — правління Ярослава; • 1113—1125р. — правління Володимира Мономаха; • 1205-1264 рр. — князювання Данила Романовича; • 1264-1301 рр. — правління Лева Даниловича |
• Пояснювати хронологічні межі середньовічного періоду історії України та його особливості; • називати і характеризувати основні цивілізаційні здобутки українського суспільства в 9-15 ст. та його внесок у загальноєвропейську спадщину; • порівнювати процеси та явища європейської та української історії доби Середньовіччя; • висловлювати судження щодо ролі та значення середньовічних держав на території України для подальшого розвитку українського суспільства |
||
35 |
Резерв |
Цей контент створено завдяки Міністерству освіти і науки України