Ваша електронна бібліотека

Про історію України та всесвітню історію

Розробки уроків 7-8 клас

УРОК 15

Національно-визвольна війна українського народу 1648-1657 рр.

Мета: характеризувати видатних діячів Національно-визвольної війни, основні події і документи; аналізувати власну діяльність у грі.

Тип уроку: урок закріплення знань і формування навичок та вмінь.

Устаткування: мультимедійний екран, роздавальний матеріал для гри.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент уроку

ІІ. Основний етап гри

«Троє мудреців і слон»

Клас ділиться на команди по троє учнів.

Розподіл функцій — команда домовляється, хто яку картку отримує — портрет, факт біографії, висловлювання чи назву посади певної особи.

Кожному видають його картку. Члени команди, не радячись між собою, заносять до бланків відповідне прізвище та ім’я діяча. За кожну правильну відповідь нараховують один бал у загальну скарбничку команди.

КАРТКИ «ПОРТРЕТИ»

КАРТКИ «ФАКТИ БІОГРАФІЇ»

КАРТКИ «ВИСЛОВЛЮВАННЯ»

КАРТКИ «ПОСАДА»

«Трійки»

Варіант командної «Своєї гри». Команди по троє учнів, у якій двоє «припряжних» (сидять трохи позаду) і один «корінний» (сидить трохи попереду). Оголошується тема, а потім зачитують питання з першого по третій відповідно до ступеня складності, а отже, й дедалі вищого номіналу (1, 2, 3). «Корінний» може просигналити про готовність відповідати піднявши руку. Із командою він не радиться, і не знає, чи готові вони відповідати. Але першим відповідає саме один з «припряжних», потім наступний, потім — «корінний». Відповіді можна повторювати одну за одною, а можна дати три різних. Якщо хоча б одна з них правильна, команда отримує 1 бал,2 правильних — 2, три — 3. якщо вся команда відповіла неправильно, питання, за необхідності, дочитують, а право відповідати переходить до інших команд.

Битви

1. Про яку саме битву йдеться в такому уривку з літопису Грабянки: «Тільки тоді козаки до поживи кинулись, коли побачили, що ляхи тікають, не озираючись, отоді й розпочали без розбору брати — шкури рисячі, дорогоцінні хутра, соболів, покойові оздоби, начиння столове із золота та серебра, ванни, коновки, мідний посуд, чайники...»? (Пілявці)

2. Загальноприйнятою є думка, що основних своїх втрат козаки зазнали, переправляючись через р. Пляшівку, коли виходили з битви. Проте останні наукові дослідження засвідчуюють, що кількість загиблих козаків в польських історичних джерелах (до 30.000 убитими) є значно перебільшеною. Про яку битву йдеться? (Берестечко)

3. Схема саме цієї події відображена на карті. (Облога Збаража)

Матрична «-РО-»

У всіх відповідях зустрічається склад «-РО-».

1. Саме такий титул мав Ян Казимир. (Король)

2. Саме цей договір встановлював реєстр у 40 тисяч козаків і відводив для Війська Запорозького територію трьох воєводств. (Зборовський)

3. Саме він очолював козацькі війська в Західному Поділлі і став одним з популярних персонажів народних дум. (Морозенко)

4. Саме ця форма ландшафту згадується, коли говорять про одну з перших великих перемог козаків над поляками 1648 р. (Урочище)

Брейн-ринг

Грають дві-три команди одночасно. Обговорення дозволено. Відповідь надається, коли закінчують читати запитання і надходить сигнал: «Час». Учня, що відповідає, у команді призначає або капітан, або вчитель. (Краще за все ілюструвати кожну відповідь відповідними зображеннями на дошці.)

1. У шишках цієї рослини досить багато алкалоїдів. Свого часу ця рослина стала прізвиськом національного героя. Назвіть цю рослину. (Хміль)

2. Очевидці порівнювали цих польських лицарів з ангелами, що спустилися з небес. (Крилаті польські гусари)

Коментар. Як відомо, гусари прикріплювали до спини гусячі пера.

IV. Підбиття підсумків гри

Учні аналізують свою роботу під час гри. Розповідають про складнощі, помилки чи, навпаки, вдалі припущення. Висловлюються щодо причин виникнення ускладнення.

Оцінку слід виставляти з урахуванням результатів кожного учасника, а не всієї команди, склад якої мінявся протягом гри.

V. домашнє завдання

Додатки

Див. таблицю «Формування учнівських компетенцій учнів під час вивчення теми “Національно-визвольна війна українського народу”» на с. 106-107.