Ваша електронна бібліотека

По історії України та всесвітній історії

Розробки уроків 7-8 клас

8 КЛАС

УРОК 9

Українські землі в XVI ст.

Мета: перевірити рівень набутих під час вивчення теми знань, умінь і сформованих навичок; оцінити рівень навчальних досягнень учнів з вивченої теми; розвивати в учнів вміння аналізувати матеріал творів української літератури, всесвітньої історії, художньої культури, географії та образотворчого мистецтва.

Тип уроку: контроль та перевірка знань.

Вид уроку: інтегрований.

Міжпредметні зв’язки: історія України — всесвітня історія — образотворче мистецтво — географія — українська література.

ХІД УРОКУ

І. організаційний момент уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель ознайомлює з темою та метою уроку.

Оцінювання та перевірка знань.

ІІІ. Контроль і перевірка знань, умінь та навичок

Завдання І. Українська література — історія

Прочитайте уривки і дайте відповіді на запитання.

Текст 1

«Небагато було таких, що оборонилося. Татари порізали або пов’язали всіх, що були на майдані, а тепер уганялися за дівчатами, ловили їх, в’язали й тягнули в одне місце коло церкви. Інші кинулися зганяти товар,ловити коней та грабувати. Павлусь бачив, як татарин витягнув панотця за бороду і таки під церквою відрубав йому голову. Інші татари почали витягати козацькі вози, запрягали воли та вантажили награбоване добро.

Вони раділи, мов чорти. Добича була добра, бо Спасівка була дуже багате село. Татари розбивали сокирами скрині й витягали гроші та ліпшу одежу, а все інше кидали в огонь». (Андрій Чайковський «За сестрою»)

Запитання

1. Хто автор цього уривка? Які ще твори цього автора ви знаєте?

2. Із якою метою татари нападали на українські землі?

3. Чому татари полювали переважно за молодими дівчатами?

4. Якою була подальша доля полонених?

Текст 2

...Забіліли сніги мої чорні,

Засміялась душа молода:

Воріженьки стоять видзігорні,

Воріженьки стоять, як вода.

І солона моя Солонице

На погибель мені ще гряде,

Ще у міднім бику задимиться

Моє тіло, як сон, молоде;

Ще заплаче ночами Барбара

Над споляченим сином моїм,

І розірветься серце, як хмара,

Від даремних за мене молінь, —

Та і тоді не прокленем ми долю,

Не зречемось себе, поранених синів,

Коли й побачимо в кривавищі за волю,

Що наш народ все тереном зацвів.

(Микола Вінграновський

«Остання сповідь

Северина Наливайка»)

Запитання

1. Хто автор цього уривка?

2. Що спричинило повстання під проводом С. Наливайка?

3. Коли почалося це повстання?

4. «...І солона моя Солонице На погибель мені ще гряде...» — які події пов’язані з урочищем Солониця?

5. Автор натякає на подальшу боротьбу. Які ще антипольські повстання ви знаєте?

Текст 3

«— Шабаш! — крикнув Летючий, і всі гребці підняли гребки. — До стерна! — командував він, і всі кинулись до стерна, щоб направити байдак просто на прохід.

Зашуміла вода і заревла. Кодацький поріг появився весь від берега до берега, весь білий, вкритий піною та бризками. Байдак загув і полетів з лави на лаву, рівно як стріла. В одну мить його перенесло через поріг. Вода оббризкала гребців і присипала Карпові кучері. Судно тихо загуло, як порожня бочка. Всі перехрестились». (ІванНечуй-Левицький «Запорожці»)

Запитання

1. Цю казку ви вивчали в 5 класі. Згадайте її сюжет.

2. Скільки порогів було на Дніпрі поблизу о. Хортиця? Які ще пороги ви знаєте?

3. За однією з легенд, щоб стати козаком, необхідно було подолати усі Дніпрові пороги. Наскільки важким було це випробування?

Текст 4

«...Де ви голих одягали? Чи не ваші милості самі обголюєте, із обори коні, воли, вівці у бідних підданих здираєте, податки грошові, податки поту і праці від них витягаєте, з них живцем лупите, обголюєте, мучите, виснажуєте, до ком’яг і шкут, не дивлячись на годину, зимою і влітку в непогідь гоните; а самі як ідоли, на однім місці сидите, або якщо і трапиться того трупа обідолотвореного на інше місце перенести, — то на колисках, немов дома сидячи, безтурботно переноситесь.

А бідні піддані день і ніч на вас трудяться та мучаться; а ви, кров і силу, і працю, і дбання їхні висмоктавши, і голими в оборі й коморі їх поробивши, ваших драчів, що перед вами стоять, у фалюндиші, утрофини та кармазини одягаєте, щоб приємним виглядом тих слуговин своє око тішити.

А тії бідаки піддані і простої сірячини путящої, чим би наготу свою прикрити могли, — не мають. Ви їхнього поту мішки повні — грішми золотими, талярами, півталярами, ортами, четвертаками і трояками напихаєте, суми збиваєте, в шкатулах шукаєте місця, де б котрій особі із них поіменованих здатніше було б спочивати. А тії бідаки шеляга, за віщо солі купити, не мають...» (Іван Вишенський «Послання до єпископів» )

Запитання

1. Що таке полемічна література?

2. У зв’язку з чим виник цей жанр літератури?

3. Наведіть аргументи та доведіть, що авторські закиди справедливі.

4. Яких авторів-полемістів XVI ст. ви ще знаєте?

Текст 5

«Повсякчасна необхідність боронити узграниччя від трьох різнохарактерних націй надавала якогось вільного, широкого розмаху їхнім подвигам і виховала впертість духу. Це був справді надзвичайний вияв української сили: його викресало з народних грудей кресало лиха. Замість колишніх уділів, малих містечок, що аж кишіли псарями та ловцями, замість ворохобливих та мізерних

князів, що купували й перепродували свої міста, виникли грізні села, курені й околиці, пов’язані спільною небезпекою й ненавистю до хижих нехристів. Усім відомо вже з історії, як козацька безнастанна боротьба і невсипуще життя порятували Європу від бусурменських наскоків, які щохвилини загрожували їй повною руїною. Королі польські, ставши замість удільних князів володарями цих просторих земель, хоч би й далекими та слабосилими, зрозуміли, чого варте козацтво і яку може дати користь така войовнича вартова сила. Вони потурали йому і улесливо шукали з ним згоди. Під їхньою, хоч і далекою, владою гетьмани, з-поміж козаків таки обрані, єднали околиці й курені в полки та належні округи. Не було це лавне рекрутоване військо, — такого ніхто б і не побачив; та на випадок війни й посполитого рушення за вісім днів, не більше, усе козацтво було вже на конях і при зброї, маючи тільки один червінець платні від короля, і за два тижні набиралося таке військо, якого не набрати жодній рекрутчині. Похід кінчався — усі вояки розходилися по луках та ланах, на дніпровські перевози — ловили рибу, торгували, варили пиво і всі були вільними козаками. Тогочасні чужинці справедливо дивувалися надзвичайним талантам козацьким. Не було такого ремесла, що його не знав би козак: накурити горілки, спорядити воза, натерти пороху, справити ковальську, слюсарську роботу, а на додачу — загуляти, щоб аж небу було душно, пити й гуляти так, як уміє тільки козак, — усе це було йому до снаги». (Микола Гоголь «Тарас Бульба» у перекладі В. Шкляра)

Запитання

1. Від яких ворогів доводилось боронити Україну?

2. Хто такі реєстровці? Коли воно виникло?

3. Чому українські козаки користувалися неабияким авторитетом серед різних країн?

4. Назвіть автора й героїв цього твору.

Завдання ІІ. Образотворче мистецтво — історія України Розгляньте уважно репродукції картин і дайте відповідь на поставлені запитання.

• Ян Матейко «Люблінська унія»

Запитання

1. На обличчях зображених людей — різні емоції: від радості до розпачу. Кому була вигідна унія і чому?

2. Якими були наслідки підписання Люблінської унії для України?

3. Чому картина була написана 1869 року?

• Ян Матейко «Проповідь Петра Скарги»

Запитання

1. Як ставився Петро Скарга до Берестейської церковної унії?

2. Коли ця унія відбулася? Які наслідки мала унія для православ’я України?

• Сергій Пущенко «В дорогу до Січі», «Проводи синів»

Запитання

1. Чим приваблювала Січ молодих хлопців?

2. Які звичаї зарахування до січового товариства ви знаєте?

3. Назвіть причини, що спонукали юнаків ставати козаками.

• Сергій Васильківський «Козаки у степу», «На варті»; Георгій Крушевський «Тривога»

Запитання

1. Що таке Дике поле?

2. Яким було озброєння козаків?

3. Яким чином козаки-вартові повідомляли про небезпеку?

Завдання ІІІ. Географія — історія України

Кросворд

Розв’яжіть географічний кросворд, використовуючи історичні підказки, наведені в дужках.

1. Місто в Рівненській області. (Академія, Василь-Костянтин Острозький)

2. Море між Європою та Західною Азією. Сполучене протокою Босфор із Мармуровим морем. Площа 422 тис. км2, найбільша глибина до 2 211 м, солоність 17-18 %. (Понт Євксинський, Руське)

3. Третя за довжиною і площею басейну річка Європи, найбільша річка України. Довжина — 2 201 км, в межах України — 981 км. Площа басейну — 504 тисячі км2, з них в межах України — 291,4 тисячі км2. (Борисфен, Славутич)

4. Виходи гранітів, гнейсів та інших корінних гірських порід Українського кристалічного щита в руслі Дніпра між містами Дніпропетровськ і Запоріжжя. (Ненаситець, Будило)

5. Найбільший острів на Дніпрі, розташований у районі міста Запоріжжя нижче Дніпрогесу, унікальний природний й історичний комплекс. (Байда-Вишневецький, фортеця)

6. Столиця Польщі з 1596 р., 1,7 млн жителів. (Річ Посполита, страта Наливайка)

7. Провінція Османської імперії, яка існувала в Північному Причорномор’ї у 1475-1774 роках. (Невільничий ринок, похід Сагайдачного)

8. Область України, утворена 9 січня 1939 року. Розташована на південному сході України. Протяжність з півночі на південь 208 км, із заходу на схід — 235 км. (Олександрівськ, Січ)

9. Селище міського типу Тернопільської області, розташоване на правому березі річки Збруч. (Наливайко, Калиновський)

Гра «Знайди і розкажи»

За поданими географічними координатами знайдіть на карті місто і дайте відповідь на питання.

1. 50°44' пн. ш. 25°19' сх. д. Центром якого воєводства було це місто за умовами Люблінської унії? (м. Луцьк, Волинське)

2. 49°49' пн. ш. 24°00' сх. д. Якого року братство цього міста отримало статус ставропігії? (м. Львів, 1586 р.)

3. 52°05' пн. ш. 23°42' сх. д. Яка відома церковна подія відбулася в цьому місті і коли це сталося? (м. Брест, Берестейська церковна унія 1596 р.)

4. 49°26' пн. ш. 32°03' сх. д. Яким чином це місто пов’язане з Криштофом Косинським? (Черкаси, тут 1593 р. Косинський загинув)

5. 50°19' пн. ш. 26°30' сх. д. Назвіть 3 факти, що стосуються цього міста періоду XVI ст. (Острог. 1) заснування Острозької школи; 2) заснування друкарні; 3) друкування Острозької Біблії.)

Завдання IV. Всесвітня історія — історія України

1. Використовуючи названі події та роки, заповніть синхроністичну таблицю за поданим зразком.

Події історії України

Роки

Події всесвітньої історії

Одна з перших письмових згадок про козаків

1492

Відкриття Америки Х. Колумбом

Варфоломіївська ніч; страта Марії Стюарт; 1566; відкриття єзуїтської колегії в Ярославлі (Галичина); приєднання Португалії до Іспанії; 1588; битва під Лепанто; 1571; підписання ІІ Литовського статуту; утворення реєстрового козацтва; загибель «Непереможної армади»; 1587; підписання ІІІ Литовського статуту; видання Острозької Біблії; 1572; написання полемічного твору «Ключ царства небесного»; початок революції в Нідерландах; 1581.

2. Використовуючи знання із всесвітньої історії, дайте відповіді на запитання

1) Які релігійні течії європейського протестантизму ви знаєте? Які з них поширилися в Україні? Чому?

2) Які європейські університети ви знаєте? Чи поступалися українські навчальні заклади європейським за рівнем та якістю освіти?

3) Порівняйте стан сільського господарства в Україні та у Європі впродовж XVI ст. Що було спільного? У чому полягала відмінність? Зробіть висновок.

IV. Підсумки уроку

Що нового ви дізналися сьогодні для себе?

V . Домашнє завдання

Повторити матеріал теми «Українські землі у XVI ст.».