Ваша електронна бібліотека

По історії України та всесвітній історії

Розробки уроків 6 клас

УРОК 8. УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗА ТЕМОЮ

«ЖИТТЯ ЛЮДИНИ У ПЕРВІСНІ ЧАСИ»

Мета: узагальнити знання учнів з теми, розвивати вміння застосування знань; аналізу та порівняння історичних фактів; виховувати інтерес до вивчення історії.

Тип уроку: узагальнення знань.

Форма проведення: урок-гра.

Обладнання уроку: роздавальний матеріал — кросворди «Первісні збирачі та мисливці» та «Первісні хлібороби та скотарі».

ХІД УРОКУ

І. Мотивація

Учитель. Ми закінчили з вами вивчення теми «Життя людини в первісні часи». Тому сьогодні ми узагальнемо одержані вами знання. Урок проходитиме у вигляді гри і складатиметься з двох етапів.

ІІ. Основна частина уроку

Перший етап «Кросворд»

Учитель ділить клас на чотири команди, кожна з яких має виконати по два кросворди. Враховуватимуться як час виконання, так і правильність відповідей. (Максимальна оцінка 6 балів)

Кросворд № 1

Якщо правильно розгадати кросворд, то у виділених клітинках можна буде прочитати назву первісної людини, рештки якої було знайдено на острові Ява в Індонезії.

1. Одне зі знарядь праці кроманьйонця.

2. Сонце, вітер, вогонь, блискавку, грім первісні люди вважали живими ...

3. Віра у спільне походження й кровну спорідненість між людиною та певним видом тварин.

4. Річ чи документ, виставлені в музеї.

5. Рід — це ... родичів.

6. Учений, який здійснює розкопки й вивчає давні речі та споруди.

7. Тварини, кістки яких було знайдено в печері Кіїк-Коба в Криму.

8. Країна в Африці, де було знайдено залишки олдовейської людини.

9. Частина знаряддя праці, яку кроманьйонці виготовляли для зручності.

10. Візерунок на посуді, рушнику, яким стародавня людина приписувала захисні властивості.

11. Як називали найдавніших людей, що жили в епоху палеоліту.

Відповіді. Пітекантроп.

1. Проколка. 2. Істотами. 3. Тотемізм. 4. Експонат. 5. Колектив. 6. Археолог. 7. Носороги. 8. Танзанія. 9. Рукоятка. 10. Орнамент. 11. Первісні.

Кросворд № 2

Ця огорожа складена зі зброї, яку первісна людина використовувала під час полювання. Якщо ви правильно побудуєте огорожу, то у виділених клітинках прочитаєте основні заняття первісних хліборобів і скотарів.

1. Одними з перших людина приручила: ... , овець, свиней.

2. Поселення первісних землеробів.

3. Віра в самостійне існування духів.

4. Золото — це перший ... , відкритий людиною.

5. Небесне світило, яке люди обожнювали в давнину.

6. Книга, в якій вказано роки, дні тижня, місяці.

7. Зернова культура, яку вирощували трипільці.

8. Місце для зберігання припасів у будинку трипільців.

9. Зброя, яку використовували під час полювання.

10. Прикраса, яку знаходять у похованнях первісних людей.

11. Соху первісні люди виготовляли з оленячих ... .

12. Символ часу в Стародавній Індії.

13. Що вивчає хронологія?

14. Основна тяглова сила в землеробстві.

15. Цей метал використовують для отримання сплаву бронзи.

16. Доба панування батьківського роду.

17. Тварина, яку людина приручила першою.

18. Навчившись свердлити, люди отримували на знаряддях праці ...

19. Слово «камінь» грецькою мовою.

20. Доба панування материнського роду.

21. Плем’я — це великий ... первісних людей.

22. Одне з перших ремесел, яке опанували первісні люди.

Відповіді. Землеробство, скотарство.

1. Кіз. 2. Селище. 3. Анімізм. 4. Метал. 5. Сонце. 6. Календар. 7. Жито. 8. Погріб. 9. Спис. 10. Браслет. 11. Рогів. 12. Колесо. 13. Час. 14. Бик. 15. Олово. 16. Патріархат. 17. Собака. 18. Отвір. 19. Літос. 20. Матріархат. 21. Колектив. 22. Гончарство.

Другий етап «Загадки»

Кожній з чотирьох команд пропонується розгадати вірш-загадку. За кожну правильну відповідь надається 2 бали.

Загадки-складки

1. Далеких предків наших купа,

Або людей велика група,

Яка житла іще не мала,

Тому постійно кочувала,

Видобувала спільно їжу,

Плоди собі збирала свіжі,

Знаряддя всі виготовляла,

Ловила рибу, полювала.

Їм хижі звірі — не завада.

Цю групу називають ... .

(Стадо)

 

2. Було у древньої людини Знаряддя перше в формі клина.

Ним шкіри різали, стругали,

Що дуже всім допомагало.

З обох боків каміння били

За допомогою ... .

(Рубила)

 

3. В лісах ці мешкали істоти,

Чимало маючи турботи.

Уперше в Африці з’явились,

Лише в компанії селились.

Пряма хода в них і постава,

Кінцівки звільнені для справи,

Аби знаряддя в них тримали,

Якими їжу здобували,

Життя проводячи в борні.

(Знаряддя ж були кам’яні.)

Шкребли, копали, нори рили

І тим історію творили.

Набули навичок на ділі.

Їх вчені звали ... .

(Люди вмілі)

 

4. Життя у нас не було доти,

Як вдосконалені істоти

В процесі розвитку з’явились, —

І середовище змінилось.

Нагадували мавп сучасних

Оті істоти тогочасні.

Й знавцям неважко відгадати,

Що називали їх ... .

(Примати)

 

5. В процесі розвитку людини

Великі відбулися зміни:

На двох ногах пересувались,

На нових землях заселялись.

Змінилась тіла побудова,

З’явилися зачатки мови.

Вогнем вони користувались,

У гурт чи стадо всі збирались,

Уміли гарно полювати,

Рослин багато споживати,

Окрім яких вживати в їжу

Багато м’яса звірів хижих

Й знаряддя з каменю робити

Навчились в час ... .

(Палеоліту)

 

6. Покривши тисячі рівнин,

Вели до зникнення тварин.

Великі звірі і малі

Щезали швидко на землі.

Змінився клімат і буття,

Знаряддя та усе життя.

Та до нових складних умов

Підготувались люди знов.

Аби не холодно було,

Собі спорудили житло,

У нім розкинули багаття

І згуртувалися, як браття,

Коли у кам’яні віки

Прийшли сюди ... .

(Льодовики)

 

7. Сто тисяч років тому

У Африці жили,

Не одному святому

Молитися могли.

Задобрить грізні сили

Хотіли люди ті,

Аби їм догодили

В нелегкому житті.

Кремезне тіло мали.

Знаряддя в тій добі

Вони виготовляли

Із каменю собі.

Уміло полювали.

Як холодно було,

В печерах рятувались

І зводили житло.

Жердини і каміння

На будівництво йшли.

Великого уміння

У справах набули.

Цих первісних бувальців Зовуть ... .

(Неандертальці)

 

8. Багато раз неандертальці

Користувались ним в рибальстві.

Знаряддя гостре, кам’яне

У воду спритно запірне

Й у тілі риби застрягає,

Рибалить людям помагає.

Пірнать не варто вам до дна,

Коли тримаєш ... .

(Гарпуна)

 

9. В роки далекі із тварини

З’явилась первісна людина,

Яка на звірів полювала

Й рослинну їжу здобувала.

У гурт з подібними єдналась

І від загрози рятувалась.

Для цього метод віднайшли:

Каміння груди в хід пішли.

Кістки й усе тверде дробили

Знаряддям первісним — ... .

(Рубилом)

 

10. В суспільстві зміни відбулися,

У групи родичі злилися.

Той колектив не розпадався,

Із рівних членів він складався.

Гуртом на звіра полювали,

А потім спільно частували

Усім поселенням трофеї.

Жили великою сім’єю.

І це об’єднання родини Ми звемо ... .

(Родова община)

 

11. Багато є на те причин,

Щоб кілька первісних общин

Єднались, аби виживати

І спільно господарювати.

Сім’ї у них не існувало,

Зв’язки по жінці рахували,

Яка у давніх тих людей

Про житло дбала і дітей.

Щоб запобігти ворожнечі,

З сусідами міняли речі,

Не допускаючи біди.

Так утворилися ... .

(Роди)

 

12. Ми знову книгу відкриваєм,

В світ дивовижний відбуваєм,

Мандруєм в давньому житті

У роки первісні оті,

Де, об’єднавшись в колектив,

Спокійно жити можеш ти.

Гуртом робили в ньому все:

Полює хтось, хтось харч несе.

У справах тих чека успіх

І поділяється на всіх.

Мисливство було провідним,

А ремесло ішло за ним.

Житло із шкіри гріло їх

І шлюб складали між своїх.

Оте об’єднання одне Зоветься ... .

(Родо-племінне)

 

Метаграми

 

1. Із «Л» знаходжуся в воді,

Судна місця минають ті.

А з «Д» — метал один відомий.

На зміну каменю свідомо Прийшов мій вік давно колись,

Й великі зміни відбулись.

(МіЛь — МіДь)

2. З «С» на початку і донині

Найголовніша в Україні

І найсмачніша їжа в світі,

А з «Р» — знайти нескладно дітям

Знаряддя: ним могли орати

І щедро землю засівати

Зерном родючим навесні

(Ще плуг нагадує мені).

(Сало — Рало)

3. Як «Л» попереду стоїть,

Ми зимову згадаєм мить.

Від мене дикий холод йде,

Не те, що з літерою «Д».

До чого ж зміни привели?

Щоб декілька общин змогли

В єдине об’єднати

І відповідь вгадати.

(Лід - Рід)

 

ІІІ. Підбиття підсумків та оцінювання роботи

Підбиваються підсумки роботи груп, відзначаються кращі учні.

ІV домашнє завдання

Повторити матеріал теми «Життя людини в первісні часи», підготуватися до тематичного оцінювання.