Розробки уроків 6 клас

УРОК 54. РИМСЬКА РЕЛІГІЯ ТА КУЛЬТУРА

Мета: дати уявлення учням про релігію давніх римлян, познайомити з основними досягненнями культури Риму; з’ясувати, у чому виявився вплив та зв’язок грецької та римської культур; вдосконалювати навички самостійної роботи, розвивати уміння складання таблиць; формувати ес- тетчний смак; виховувати повагу до культурної спадщини минулого.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручники з історії Давнього світу, історичні атласи, ілюстрації.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань

Вчитель заслуховує сенкани про імператорів та короткі розповіді про те, який внесок кожен з них зробив у розвиток культури Давнього Риму.

Підбиваючи підсумок виступів учнів, учитель зазначає, що найбільш сприятливі умови для розвитку культури Давнього Риму були створені за часів правління Антоніанів.

ІІ Мотивація навчальної' діяльності

Учитель. Вважається, що римляни багато в чому запозичили релігійні уявлення греків, давши лише інші імена їхнім богам.

Але, попри це, релігія римлян була досить самобутньою і має становити для нас інтерес, бо допоможе збагнути внутрішній світ цього великого народу. Відкриття бетону, куполів, спорудження водогів — все це здійснено за часів Риму і використовується і в наш час. Окрасою столиці Італії ще й сьогодні, майже через дві тисячі років, залишається Колізей. Римське право складає основу більшості правових систем країн.

ІІ. Вивчення нового матеріалу

Римська релігія

Учитель. У римлян була безліч богів і богинь. Вони ділилися на дві основні групи: духи — захисники домівки, яких вшановували у кожному будинку, та боги і богині державної релігії, яким вклонялися під час публічних церемоній.

Історик. Вітаю, я запрошую вас до Рима — столиці могутньої імперії. Давайте познайомимося з духовним світом римлянина. Для цього нам потрібно зробити невеличку подорож вулицями міста.

Вирушимо на Капітолій, де ще за перших римських царів був побудований головний храм міста, присвячений богові Юпітеру.

Жрець храму Юпітера. Храм Юпітера будувався близько ста років. Юпітер такий же могутній, як бог греків Зевс. Юпітер — бог денного світла й блискавки. Як наймогутніший з богів він протегує царям, магістратам, державній владі.

Тріумфатори приносили до ніг Юпітера Капітолійського військову здобич, тут зберігаються скарби, римські громадяни довіряють нам свої заощадження та коштовності, вищі магістрати тримають тут свої документи. Іноді в Капітолійському храмі влаштовуються засідання сенату, а на майданчику перед храмом проходять народні збори.

Бічні приміщення в храмі Юпітера Капітолійського присвячені його дружині та дочці — богиням Юноні та Мінерві. Діва Мінерва походить з Етрурії — країни славних ремісників; вона протегує наукам, ремеслам, мистецтвам і дуже схожа на грецьку богиню Афіну. Юнона, богиня заміжніх жінок, іменувалася грецькою Герою.

Історик. Великою повагою користувався у римлян їхній прародитель — бог війни Марс (з грець. — Арес). А ще Янус і Сатурн. Янус вважався богом усякого початку і вартовим дверей. У мирний час ворота його храму були зачинені, а під час війни відчинялися. Януса зображали з двома обличчями — одне дивилося вперед, а інше — назад. Сатурном греки називали грецького бога Крона, поваленого з престолу батька Зевса. За переказами, Крон-Сатурн оселився в Італії, розділивши владу з Янусом, навчив людей землеробству, виноградарству та суднобудування.

Римські селяни. Храми, в яких молиться простий народ, розташовані на Авентіні. Ми, селяни, молимося богам землеробства: господині хлібних ланів Церері, її дочці Лібері та богові вина Ліберу. В цьому храмі зберігаються документи народних трибунів. На вершині Авентіну побудований храм богині-мисливиці Діані. Споруджували його грецькі майстри за зразком знаменитого храму Артеміди Ефеської. Діана-Артеміда вважалася покровителькою всіх латинян і заступницею простих людей — плебеїв і навіть рабів. Храм Діани Авентінської слугував притулком для біглих рабів.

Історик. Ці боги римлян теж мають аналоги в грецькій міфології. Церера — це грецька Деметра, Лібера — дочка Деметри Персефона, бог вина Лібер — грецький Діоніс.

Жриця-весталка. Богиня Веста — богиня домівки — дуже шанована в Римі. Її храм розташований на Форумі. Ми підтримуємо там священний вогонь усієї Римської держави. У нашому храмі зберігаються таємні святині, вивезені Енеєм з Трої. Ми виконуємо дуже давні складні обряди. Від нас шістьох залежить благополуччя Рима.

Перший римський громадянин. Храми розташовані не лише на вулицях міста, але й у кожного в домівках. Ми шанували сімейних богів — ларів і пенатів. Ларами називаються добрі душі померлих предків, а пенатами — таємних істот, хранителів кухні та комори. Ми уявляємо їх у вигляді маленьких чоловічків, що живуть біля вогнища. Фігурки цих чоловічків ми малюємо в кухні на стіні або робимо з глини та ставимо в особливі шафи, так звані ларарії. У дні народжень чи під час інших родинних свят ларарії відкриваються та прикрашаються квітами, у вогнища ми ставимо миски з їжею для ларів і пенатів — добрих охоронців домівки.

Ми дуже марновірні і, щоб дізнатися про майбутнє, відвідуємо гарус- піка. Він по нутрощах тварин передбачає, вдалою чи невдалою буде справа, що починається. Окрім гаруспіків, у Римі існує особлива група віщунів-авгурів. Вони стежать за небесними та природними явищами, за допомогою яких тлумачать волю богів.

Римська культура

Учитель. Ми вже згадували про те, що римляни зазнали значного культурного впливу греків. Починаючи з часів ІІ-ої Пунічної війни дітей знатних римлян виховували грецькі вчителі — граматики, філософи, оратори, а іноді — художники та майстри мисливської справи. У II ст. до н. е. римська знать говорила грецькою настільки ж вільно, як і латиною. Під грецьким впливом перебували римська література і театр.

На часи правління Октавіана Августа припадає розквіт римської літератури. Він першим з правителів намагався впливати на людей за допомогою літератури. Помічником Августа у цій справі став його друг — Меценат — знаменитий багач і покровитель мистецтва.

Найбільшу самобутність римляни виявили у будівництві.

Вчитель пропонує учням самостійно попрацювати з текстом підручника та скласти таблицю: «Римська культура».

 

Архітектурна пам’ятка

Архітектор

Призначення споруди

Час будівництва

 

 

 

 

ІІІ. Закріплення знань

Завдання № 1

Співвіднести імена грецьких і римських богів (0,5 бала за кожну правильну відповідь).

Грецькі боги

Римські боги

Відповіді

1

2

3

4

5

1

Арес

А

Діана

1 — д;

2

Аїд

Б

Плутон

2 — б;

3

Артеміда

В

Нептун

3 — а;

4 — в;

5 — з;

4

Посейдон

Г

Вулкан

5

Асклепій

Д

Марс

6

Зевс

Е

Меркурій

6 - і;

7 - ж;

8 - е;

9 - г;

10 - л;

11 - к;

12 - м;

7

Гера

Ж

Юнона

8

Гермес

З

Ескулап

9

Гефест

І

Юпітер

10

Афродіта

К

Лібер

11

Діоніс

Л

Венера

12

Персефона

М

Лібера

Завдання № 2

Доберіть підписи до зображень пам’ятників античного мистецтва (0,5 бала за кожну правильну відповідь).

На картках наведено наступні ілюстрації:

• Ілюстрація «Акведук».

• Ілюстрація «Колізей».

• Ілюстрація «Октавіан Август».

• Ілюстрація «Фрагмент мозаїки».

• Ілюстрація «Капітолійська вовчиця».

• Ілюстрація «Пантеон».

Завдання № 3

Розв’яжіть хронологічну задачу.

Рим був заснований у 753 р. до н. е. Скільки років пройшло від заснування Рима до 1991 р., тобто, до проголошення незалежності України (1991 + 753 = 2744). (1 бал за правильне розв’язання задачі).

Завдання № 4

Деякі слова, які ми зараз використовуємо під час розмови, виникли дуже давно. Деякі з них мають римське походження. Подумайте, які пов’язані між собою римські слова «маніпула» і сучасне дієслово «маніпулювати»; римське «популюс» і сучасне слово «популярний»?

Орієнтир для відповіді: «маніпула» — підрозділ римської армії, що виконує накази командира; «популюс» — народ (правильна відповідь оцінюється у 2 бали).

IV. Підбиття підсумків роботи. Оцінювання

V. Домашнє завдання

1. Опрацювати відповідний параграф. (1—3 бали)

2. Закінчити таблицю «Римська культура». (4—6 балів)

3. Користуючись картою історичного атласу «Пам’ятники архітектури Давнього Риму», опишіть подорож Римом, зазначаючи, які зі споруд Давнього Риму збереглися до нашого часу. (7—8 балів)

4. Дайте відповідь на запитання.

Вважається, що римський народ подарував людству право. Чи втратили свою чинність правові норми того часу: «Кожен вважається чесним, поки не доведено зворотне», «Без вини немає відповідальності», «Справа держави — стежити за дотриманням закону»? Наведіть приклади з історії Риму часів імперії, які б спростовували наведені правові норми.