Ваша електронна бібліотека

По історії України та всесвітній історії

Розробки уроків 6 клас

УРОК 53. РИМСЬКА ІМПЕРІЯ В  I—II СТ.

Мета: дослідити, якими шляхами відбувся перехід Риму від республіки до імперії ; вдосконалювати навички опрацювання, систематизації історичної інформації; познайомити та закріпити розуміння понять «імперія», «прінцепс», «монархія», «династія», «централізована держава», «меценат».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами лабораторно- практичної роботи.

Обладнання: підручник з історії давнього світу, історичні атласи, ілюстрації.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація знань

Бесіда за питаннями

1. Чому Цезар переміг у громадянській війні?

2. Що означає крилатий вислів «перейти Рубікон»?

3. Які реформи провів Цезар?

4. Чому виникла змова проти Цезаря?

5. Розв’яжіть історичну задачу: Гай Юлій Цезар загинув у 44 р. до н. е. у віці 56 років. Коли він народився? (44 + 56 = 100 р. до н. е.).

6. Чому змовники не змогли утриматися при владі?

7. З якою метою створювалися тріумвірати?

ІІ. Вивчення нового матеріалу

Учитель розповідає про те, що, прийшовши до влади, Октавіан Август любив говорити, що Антоній прагнув стати царем, а він, Октавіан, відновив республіку. За правління Октавіана формально зберігалися: народні збори, що приймали закони, обирали консулів і народних трибунів. Сенат обговорював важливі державні справи. Але при цьому влада фактично перебувала в руках однієї людини — Октавіана. Встановлюється новий державний порядок — Рим перетворився на імперію. Із встановленням імперії припинилися громадянські війни. Рим став централізованою державою.

Використовуючи метод «Мікрофон», учням пропонується визначити поняття «імперія» та «централізована держава». Результат роботи записується у зошит.

Учитель пропонує учням за допомогою тексту підручника познайомитися з наступниками Октавіана Августа і виконати завдання лабораторно-практичної роботи.

Завдання лабораторно-практичної роботи

Керуючись описом на картках, встановити, про кого з імператорів йдеться. Імена римських імператорів розташуйте на стрічці часу у хронологічному порядку, указавши роки їх правління.

 

Картка № 1

Цей імператор походив з родини збирача податків у Малій Азії. Йому належить вислів «Гроші не пахнуть!»

Картка № 2

Уклав союз із германцями; називав себе Геркулесом; бився в амфітеатрі як гладіатор; став останнім імператором династії Антоніанів.

Картка № 3

Зображення кінної статуї Марка Аврелія.

Картка № 4

Цей імператор спорудив собі безліч статуй та наказав замінити імена засновників давніх будівель на власне ім’я. Називав себе богом.

Картка № 5

Син божественний, що боявся змови, вимагав, щоб обшукували сенаторів, що до нього підходили. Цей імператор «отримав Рим глиняним, а залишив мармуровим».

Картка № 6

Визначте імператора за девізом правління: «Прощення й забуття».

Картка № 7

Цей імператор свого коня Швидконогого поселив у готельному палаці та приводив на засідання сенату, сенаторів же наказував страчувати, а майно привласнював собі. Постійно повторював слова «Нехай ненавидять, аби боялися!»

Картка № 8

Ілюстрація із зображенням колони Траяна.

Картка № 9

Кому належать слова: «Друзі мої! Я втратив день, якщо не зробив нічого доброго!»

Картка № 10

Визначте імператора за прізвиськом «благочестивий».

Картка № 11

Заповніть пропуски.

Вчителем та вихователем ... був знаменитий філософ Сенека, але уроки не стали до пуття. ... брав участь у змові проти рідної матері. Пожежа Рима у 64 р. до н. е. теж вважається справою рук ...

Картка №12

Визначте імператора за проведеними реформами: відновив закон про образу величі; скоротив термін служби в армії до 16 років; позбавив народні збори права обирати посадовців.

Відповіді

• Октавіан Август (27—14 рр. до н. е.) — картка № 5;

• Тіберій (14—37 рр. н. е.) — картка № 12;

• Калігула (37—41 рр.) — картка № 7;

• Клавдій (41—54 рр.) — картка № 6;

• Нерон (54—68 рр.) — картка № 11;

• Веспасіан (69—79 рр.) — картка № 1;

• Тіт (79—81 рр.) — картка № 9;

• Доміціан (81—96 рр.) — картка № 4;

• Траян (98—117 рр.) — картка № 8;

• Антоніан (138—161 рр.) — картка № 10;

• Марк Аврелій (161—180 рр.) — картка № 3;

• Коммод (180—192 рр.) — картка № 2.

ІІІ. Закріплення знань

Бесіда за питаннями

1) Чи можна римських імператорів I ст. н. е. вважати тиранами? Чому?

2) Дайте визначення поняття «імперія».

3) За що засуджують Нерона?

4) Чому правління династії Антоніанів називають «золотим століттям» римської історії?

IV. Підбиття підсумків роботи. Оцінювання

V. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника; скласти сенкан про одного з імператорів династії Антоніанів.

Сенкан

1. Особа.

2. Два прикметники у рядку, що характеризують ознаки терміна.

3. Три дієслова у рядку, що характеризують діяльність особи.

4. Зв’язна фраза з чотирьох слів, що визначає суть особи.

5. Асоціація.