Ваша електронна бібліотека

По історії України та всесвітній історії

Розробки уроків 6 клас

УРОК 49. РИМСЬКА РЕСПУБЛІКА У V -  СЕР. ІІІ СТ. ДО Н. Е.

Мета: дати уявлення про характер влади часів Римської республіки; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки та узагальнення відповідно до віку учнів; працювати з текстом підручника, складаючи під керівництвом вчителя, опорні конспекти, таблиці, простий план; виховувати повагу до здобутків правової і політичної культури Давнього Риму.

Тип уроку: комбінований.

Основні поняття: «держава», «монархія», «імперія», «поліс», «демократія», «цар», «сенат», «курії», «куріатні комісії», «триби», «патриції», «плебеї», «вето», «трибуни», «республіка».

Обладнання: тематична карта «Зростання Римської держави у ІІІ ст. до н. е. — ІІ ст. н. е.», атласи з історії Давнього світу.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань

Підготувати біля тематичної карти повідомлення «Географічне положення Італії та її природні умови порівняно з Грецією».

Понятійна розминка у формі гри «Сильна ланка»

 

Питання

відповідь

1

Суспільство, якому притаманна наявність органів влади та законів

Держава

2

Рівень розвитку суспільства на час створення держави

Цивілізація

3

Держава, в якій влада належить одній людині

Монархія

4

Держава, створена шляхом завоювань

Імперія

5

Види монархій

Обмежена й необмежена

6

Поселення рільників і скотарів у Греції

Поліс

7

Місто-держава в Греції

Поліс

8

Вміння керувати державою

Політика

9

Влада найкращих

Аристократія

10

Народовладдя

Демократія

11

Влада декількох

Олігархія

12

Колективний орган управління досвідчених людей

Рада старійшин

13

Рада старійшин в Афінах

Ареопаг

14

Рада старійшин у Спарті

Герусія

15

Орган влади, в якому беруть участь усі дорослі чоловіки

Народні збори

16

Нововведення, зміни в державі

Реформи

17

Суспільство, яке придушує розвиток

Тоталітаризм

Висновок. Таким чином, народи давнього світу створили різні форми держав, елементи яких використовуються і в наш час.

Готуються повідомлення «А» — «Легенда про заснування Рима» та «Б» — «Правління перших царів».

Виступ біля карти.

Постановка завдання перед виступами «А» — «Легенда про заснування Рима» і «Б» — «Правління перших царів»: під час виступів записати у зошит основні поняття та прізвища згаданих осіб, користуючись відповідним матеріалом підручника.

Основні поняття та особи

«А»

«Б»

Троянська війна

Латиняни

Еней

Сабіняни

Латин

Капітолій

Лавінія

Етруски

Альба-Лонга

Роди

Нумітор

Курії

Ромул

Триби

Рем

Фамілії

Тібр

Цар

Палатин

Сенат

Рим

Народні збори

Сенекс

Куріатні комісії

Висновок. Таким чином, у Давньому Римі в результаті об’єднання племен та еволюції їх суспільних відносин утворилася держава у формі обмеженої монархії, яка не виправдала себе.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

План нового матеріалу (запис у зошит)

1. Боротьба плебеїв і патриціїв у Римі.

2. Завоювання Римом Італії.

3. Римська республіка: організація влади і римське суспільство.

ІІІ. Опрацювання нового навчального матеріалу

1. Боротьба плебеїв і патриціїв у Римі

Складання опорної схеми під керівництвом вчителя, використовуючи відповідний матеріал підручника.

 

На дошці заповнити схему «Населення Італії».

 

Висновок. У результаті протистояння патриціїв і плебеїв в Римі остаточно сформувалася республіка.

2. Завоювання Римом Італії

Опрацювання відповідного матеріалу підручника.

Завдання групам

1-а група. Початок війни римлян з етрусками.

2-а група. Війна з галами, перемога римлян.

3-я група. Боротьба з саммітами, поразка римлян.

4-а група. Перемога над саммітами та галами.

5-а група. Боротьба з грецькими колоністами.

6-а група. Підкорення всієї Італії.

7-а група. Войовничий характер Римської республіки. Складання таблиці, використовуючи основні поняття.

Висновок. Таким чином, в результаті підкорення Римом усієї Італії сформувалася республіканська форма правління, яка за своїм устроєм мала спільні ознаки з грецьким полісом та відрізнялася способом організації влади.

У Римі відбувся перехід від монархічної форми правління до республіканської як до більш прогресивної.

IV. Закріплення знань

1. Які питання на сьогоднішньому уроці були основними?

2. Які форми роботи були використані в процесі уроку?

3. Як же розвивалася Римська держава в V — сер. ІІІ ст. до н. е.?

4. Чого ви навчилися на сьогоднішньому уроці?

5. Назвіть сучасні держави з республіканською формою правління.

V. Підбиття підсумків уроку

1. Чи досягли ми поставленої мети?

2. Виставлення оцінок.

VІ. домашнє завдання

Опрацювати відповідний матеріал підручника. Опрацювати нові поняття, скласти три речення із запропонованими словами.

• Громадяни, сенат, виборний орган.

• Патриції, плебеї, народні трибуни.

• «Закони дванадцяти таблиць», консул, шлюб.