Ваша електронна бібліотека

Про історію України та всесвітню історію

Розробки уроків 6 клас

УРОК 3. КАМ’ЯНА ДОБА

Мета: дати уявлення про основні чинники, що визначили подальшу еволюцію людини; формувати навички встановлення причинно-наслідкових зв’язків; засвоїти поняття: «неандерталець», «льодовиковий період», «рід»; удосконалювати навички роботи з підручником, уміння виділяти головне в тексті, коротко формулювати думки.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, атлас, інформативні тексти, ілюстративний матеріал.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація знань

Бесіда за питаннями

1. Назвіть основні гіпотези появи людини.

2. Які факти, гіпотези ви можете навести на підтвердження цих припущень?

3. Як виглядали найдавніші люди? Чим вони відрізнялися від сучасної людини?

4. Яка головна відмінність людини від тварини?

5. Назвіть найдавніші знаряддя праці. Для чого вони застосовувалися?

6. Якою першою математичною дією оволоділи люди?

7. Яким було життя найдавнішої людини?

Зачитується декілька уривків з домашніх міні-творів «Життя первісної людини».

ІІ. вивчення нового матеріалу

Виклад нового матеріалу відбувається з використанням методу «Начаючи — вчюся»

Вчитель ділить клас на групи. Кожна група отримує для вивчення одне з питань, передбачених змістом уроку. Робота здійснюється самостійно за допомогою матеріалу підручника.

1-а група готує відповідь на питання «Вплив навколишнього середовища на еволюцію найдавнішої людини».

2-а група готує відповідь на питання «Винахід нових знарядь праці, одягу та житла».

3-я група готує відповідь на питання «Оволодіння вогнем і розселення людей по Землі».

Вчитель нагадує учням алгоритм роботи:

1. Керівник групи зачитує текст.

2. По черзі заслуховують пропозиції щодо оформлення тексту відповіді.

3. Враховуються всі думки.

4. Доповідач представляє результати роботи групи.

Групи виступають з підготовленими відповідями, вчитель коментує результати їхньої роботи.

ІІІ. Закріплення знань

Рольова гра «На стоянці неандертальців»

Можливі ролі:

• Старійшина (роль виконує вчитель).

• Ватажок мисливців.

• Мисливці.

• Рибалки.

• Жінки-збирачки.

• Діти.

Умова:

• «Вогонь повинен горіти».

• Їсти поодинці забороняється. Всю знайдену поживу треба принести до печери.

• Їжу потрібно приготувати.

• До полювання необхідно готуватися (на якого звіра відправляються мисливці, яка зброя або пристосування їм знадобляться).

Вчитель моделює ситуацію залежно від пори року (літо, зима). Головна задача — люди повинні вижити. Для цього необхідні дії всіх членів колективу. Наприклад, хтось може бути поранений на полюванні або захворіти. Учасники рольової гри описують, що і як вони робитимуть. Старійшина — вчитель коментує дії учасників. «Мисливців», «збирачок», «дітей», що «припустилися помилки», тих, що не вижили, «ховають» (виключають із гри).

IV. підбиття підсумків роботи. оцінювання

V. домашнє завдання

Опрацювати відповідний текст параграфа; письмово відповісти питання історичної задачі.

Археологи обстежили первісну стоянку мисливців, що існувала декілька десятків тисяч років тому. Під час розкопок було знайдено кістяк однорукої людини, яка загинула під уламками стелі печери, що завалилася. Вивчення скелета засвідчило, що чоловікові на момент смерті було приблизно 50 років, а свою праву руку він втратив ще в юнацькому віці.

Чи можна на підставі цієї знахідки сказати що-небудь про життя первісних мисливців? Про ставлення людей один до одного.

Написати невеликий (на 1 сторінку) твір про життя неандертальця.