Ваша електронна бібліотека

Про історію України та всесвітню історію

Розробки уроків 5 клас

УРОК 31. ПОВТОРЮВАЛЬНО-УЗАГАЛЬНЮЮЧИЙ УРОК ЗА ТЕМОЮ «УКРАЇНА У ХІХ-ХХ СТ.»

Мета: узагальнити й поглибити знання учнів з теми; вдосконалити вміння працювати з додатковою літературою; виховувати повагу до борців за права людини, гордість за героїчне минуле свого народу.

Обладнання: карта, портретні зображення історичних діячів, картки.

Тип уроку: урок повторення, узагальнення та систематизації знань учнів.

Форма уроку: урок-гра.

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина уроку

Відбувається загальна організція класу, спрямована на виконання завдання тематичного оцінювання.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель звертає увагу на характер завдань; проповодить інструктаж або нагадує про особливості виконання тих чи інших завдань; звертає увагу на систему оцінювання окремих завдань або ж всієї роботи в цілому; за потреби проводить тренувальні вправи (в такому разі час на підготовчий етап повинен бути збільшеним).

ІІІ. Основна частина уроку

Гра «Аукціон»

Учні мають назвати якомога більше понять за певний час із певної теми.

«Розминка»

1. Як склалася доля козаків-запорожців?

2. У складі яких держав опинилися українські землі наприкінці Х?ІІІ ст.?

3. Хто з народних месників захищав інтереси українських селян у ХІХ ст.?

4. Чому І. Котляревського та Г. Квітку-Основ’яненка називають рятівниками української мови ?

5. Кого називали «галицькими будителями»?

6. Чому український народ з любов’ю та повагою згадує Т. Шевченка?

7. Хто такі меценати ? Кого ви знаєте з українських меценатів ХІХ ст.?

8. Що ви знаєте про Українську Центральну Раду?

9. Що таке голодомор?

10. Чому український народ повстав на боротьбу проти німецьких загарбників?

«Історичне лото»

До наведених дат учні мають дібрати відповідні події:

а) 1825 р.;

б) 1840 р.;

в) 1846 р.;

г) 1914 р.;

д) 1917 р.;

е) 1918 р.;

ж) 1932-1933 рр.;

з) 1939 р.; і) 1941 р.; к) 1945 р.; л) 1986 р.

Про кого йдеться?

Прочитавши наведені тексти, слід назвати ім’я історичного діяча, про якого йдеться у ньому

1. Мужній, незламний борець, народний месник. П’ять разів утікав з війська, заслання та каторги. (Устим Кармелюк)

2. Декабрист. Написав Програму Південного товариства «Руська Правда». (П. Пестель)

3. Навчався в духовній семінарії, працював домашнім учителем, написав «Енеїду». (І. Котляревський)

4. Народився в сім’ї кріпака, поет, художник, родом з Черкащини. (Т. Шевченко)

5. Волинянка, поетеса, автор «Лісової пісні». (Леся Українка)

6. Родом з Львівщини, письменник, «український каменяр». (І. Франко)

7. Історик, голова Центральної Ради на Україні. (М. Трушевський)

8. Навчався в Київському університеті, започаткував розвиток археології, дослідник української історії. (В. Антонович)

«Склади речення»

Із слів, наведених по вертикалі, скласти речення.

1. Геноцид

2. Війна

3. Революція

ворог народу

розруха

цар

вирок

смерть

більшовики

знищення

голод

воля

4. Січові стрільці

5. Чорнобильська трагедія

6. Українська держава

Західна Україна

атом

Центральна Рада

воля

пожежа

Грушевський

добровольці

реактор

універсал

Історична плутанина

Співвіднесіть твір та прізвища автора.

1) «Руська Правда»

а) Тарас Шевченко

2) «Кобзар»

б) Леся Українка

3) «Русалка Дністрова»

в) Михайло Грушевський

4) «Лісова пісня»

г) «Руська трійця»

5) «Енеїда»

д) Ярослав Мудрий

6) Історія «України-Руси»

е) Іван Котляревський

7) «Малоросійські оповідання»

ж) Григорій Квітка-Основ’яненко

Відповіді: 1 д; 2 а; 3 г; 4 б; 5 е; 6 в; 7 ж.

Кросворд

Правильно вписавши слова по горизонталі, ви прочитаєте у виділеному рядку по вертикалі назву держави.

1. Один із засновників Кирило-Мефодіївського товариства. (Гулак)

2. Автор «Енеїди». (Котляревський)

3. Історик, голова Центральної Ради. (Грушевський)

4. Народний месник. (Кармалюк)

5. Незламна волинянка. (Українка)

6. Поет-шістдесятник. (Симоненко)

7. «Український каменяр». (Франко)

«Ланцюжок»

Перед вами ланцюжок цифр, з яких треба дібрати якомога більше дат, указавши події, що сталися цього року. Виділені цифри становлять початок кожної з дат.

А. 1825403746;

Б. 191739414445.

Плутанина

У наведених словах переплутані склади. Складіть слово і поясніть його значення. Виділені букви становлять початок кожного слова.

щи пан на; па крі ки; це ме нат; ти пар зан; па оку ція; го кол спи; лю рево ція; чо сі ві ці стріль.

З якого твору фраза?

1. «Рабство повинне бути рішуче скасовано». («Руська Правда», П. Пестель)

2. «І на оновленій землі Врага не буде супостата ...»

(«Імертвим, і живим...», Т. Шевченко)

3. «...і встане Україна з своєї могили, і знову озветься до всіх братів своїх слов’ян...» («Книга буття українського народу», М. Костомаров)

Заповніть пропуски в таблиці

Літературний гурток, створений у Львові у ХІХ ст.

Панщина

Українська організація ХІХ ст., названа на честь відомих слов’янських просвітителів

Світова війна

Український військовий добровільний підрозділ, створений на західноукраїнських землях на початку ХХ ст.

Більшовики

Заходи державного примусу

Окупація

Російські офіцери з дворян, які прагнули скасувати кріпацтво у ХІХ ст.

За рядком підручника

Закінчіть речення, використовуючи текст підручника: Мисан В. Вступ до історії України. — К., 2006. — С.162—163.

1. «Не з легенд та переказів увірвалося в наше життя це лячне слово — ...» (Чорнобиль).

2. «9 травня святкують як...» (День Перемоги).

3. «Для народу України, як і для всіх громадян СРСР, ця війна стала...» (Великою Вітчизняною).

4. «До чорних сторінок української історії відноситься...» (голодомор).

IV. Підсумок уроку

Учитель підводить підсумки уроку .

V . Домашнє завдання

Підготуватися до тематичного оцінювання, повторити § 7, 12, 17, 22 за підручником В. Мисана.