Ваша електронна бібліотека

Про історію України та всесвітню історію

Розробки уроків 5 клас

УРОК 29. УКРАЇНА В 50-80-Х РР. ХХ СТ.

Мета: дати уявлення про національний рух у 60-х роках ХХ ст., його характер, особливості; вдосконалювати навички роботи з текстом підручника, історичними джерелами, порівняння, розрізнення та оцінки історичних фактів; продовжити формування умінь давати характеристики історичним постатям; виховувати неприйняття насильства у будь-якій формі, порушення прав особи, поваги до діяльності українського національного руху.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. Підручник для 5 кл.; історичний атлас.

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина уроку

ІІ. Актуалізація знань учнів

Робота з таблицею

1) 1 вересня 1939 р.

а) Нападом Німеччини на СРСР розпочалася Велика ... війна

2) 22 червня 1941 р.

б) У ході битви за Дніпро Війська 1-го Українського фронту під командуванням М. Ватутіна звільнили місто ...

3) 11 липня — 26 вересня 1941 р.

в) Оборона столиці України міста Києва тривала ... дні

4) 6 листопада 1943 р.

г) На честь закінчення Великої Вітчизняної війни в нашій країні встановлено свято — День ...

5) 28 жовтня 1944 р.

д) Нападом Німеччини на Польщу розпочалася ... світова війна

6) 9 травня 1945 р.

е) Вступивши у Закарпаття, радянські війська завершили звільнення території ... від гітлерівських окупантів

Відповіді: 1д, Друга; 2 а, Вітчизняна; 3 в, 72; 4 б, Київ; 5 е, України; 6 г, Перемоги.

Робота з картою

Користуючись картою «Україна і Друга світова війна» на С. 34—35, дайте відповіді на питання:

1. Назвіть місця масового оточення радянських військ в 1941—1942 рр.

2. Назвіть міста, що уславилися у 1941—1942 рр. героїчною обороною.

3. Назвіть українські міста, що були нагороджені званням «Місто-герой».

4. Назвіть місця, де протягом 1944 р. були оточені угруповання гітлерівських військ.

5. Назвіть райони дії радянських партизанів.

6. Назвіть райони дії загонів Української повстанської армії.

Перевірка домашнього завдання

Учитель надає слово учням і вони повідомляють про виконання домашнього завдання.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Шістдесятники

Робота з історичним текстом

Учитель. Наш народ доклав чималих зусиль, щоб якомога швидше відбудувати країну, налагодити мирне життя. Але єдине, чого не домігся народ-переможець, це свободи власне для себе, захисту своїх людських прав від зазіхань комуністичного режиму.

«У 60-і роки XX століття доводилося повертатися до таких проблем, які турбували українську інтелігенцію в 60-ті роки XIX століття, на початку XX століття і в 1920-ті роки: захисту рідної мови і культури, їх популяризації, відновленню національної історії, етнографії. Цього вимагала реальна ситуація в українській культурі...»

1. Представники якої верстви населення очолили національний рух?

2. Як ви думаєте, чому представники ці національного руху дістали назву «шістдесятники»?

3. Прочитавши підручник на С. 181, наведіть факти, які спричинили появу руху шістдесятників.

Учитель. Пропонує учням прочитати текст підручника на С. 181— 182 і виконати завдання.

Робота з історичними фактами

Познайомтеся з історичними фактами і розподіліть їх, записавши номери, відповідно:

а) діяльність шістдесятників: ... ;

б) діяльність керівництва Радянського Союзу: ... .

1. На середину 60-х років XX століття українською мовою навчалося школярів значно менше, ніж російською.

2. У засобах масової інформації (газетах, журналах) з’явилися статті, в яких піддавалася критиці діяльність відомих шістдесятників — Ліни Костенко, Івана Драча, Леся Танюка.

3. У 1960 році в Києві виник Клуб творчої молоді за участю Івана Драча, Ліни Костенко та інших.

4. Навмисне звуження сфери вживання української мови у навчальних закладах, в пресі, телебаченні, значно зменшилася кількість творів українських митців в репертуарі театрів республіки.

5. Заснування низки літературно-просвітницьких клубів у Києві, Львові, Одесі, Запорожжі, Дніпропетровську за участі молодої української інтелігенції з метою піднесення національної самосвідомості українців, організації виставок молодих художників, творчого святкування ювілейних дат видатних українських діячів.

6. У серпні-вересні 1965 року були заарештовані відомі діячі культури України: літератор Іван Світличний, художник Опанас Заливаха, історик Валентин Мороз.

7. Ліна Костенко видала збірки поезій «Мандрівка серця» та «Проміння землі», у яких звернулася до проблем духовності українського народу, переоцінки ряду подій історії України.

8. Зменшення випуску кількості україномовних газет і журналів.

9. Щорічна організація членами Клубу творчої молоді вечорів пам’яті Тараса Шевченка, Івана Франка, Лесі Українки.

10. Ліна Костенко написала історичний роман у віршах «Маруся Чурай», в якому висвітлила події національно-визвольної боротьби українського народу проти Польщі.

Відповідь: а) 2, 3, 5, 7, 9, 10; б) 1, 4, 6, 8.

Василь Стус

Учитель пропонує учням, використовуючи матеріал підручника на С. 183-185, виконати завдання.

Складіть біографію поета-шістдесятника Василя Стуса, заповнивши хронологічний ланцюжок.

1. У 1972 р. разом з групою товаришів-однодумців Василя Степановича засудили до п’яти років ув’язнення в таборах суворого режиму та трьох років заслання за те, що він відкрито виступав на захист несправедливозасуджених однодумців і гостро критикував керівництво СРСР.

2. Вихід у світ перших віршів у 1959 р., у яких автор виступив на захист ідей свободи, за утвердження високої моралі та самобутності мистецтва українського народу.

3. Василеві Стусу судилося померти в неволі, в таборі, на далекому та чужому українському серцю Уралі, в ніч з 3 на 4 вересня 1985 року... Він повернувся до свого народу. Навіки.

4. Писати Василь почав рано, ще у шкільні роки. Як згадував сам поет, «в четвертому класі щось заримував про собаку. Справжня поезія народилася в старших класах, коли прийшла любов».

5. Вірші Василя Стуса заборонялися владою, а тому збірка «Зимові дерева» вийшла друком за кордоном у 1970 р.

6. У грудні 1961 р. Стус влаштувався в одну зі шкіл міста Горлівки, що на Донбасі, вчителем української мови та літератури. Працювалося важко, бо живої, рідної української мови діти не чули...

7. У серпні 1979 року поет повернувся із заслання до Києва, де його зустріли дружина, син, кілька рідних і знайомих.

8. 6 січня 1938 року, в селі Рахнівка, що на Вінниччині, народився хлопчик, «який не відав про той важкий шлях, що йому дарував Господь». Хлопчика назвали Василем.

9. Протягом 1954-1959 рр. Стус навчався в Донецькому педагогічному інституті, де постійно та наполегливо працював у бібліотеці, по-новому вивчав історію свого народу.

Відповідь: 8, 4, 9, 2, 6, 5, 1, 7, 3.

Трагедія Чорнобиля

Діти складають сенкан до слова «Чорнобиль».

IV. Закріплення знань

Учні розв’язують кросворд, використовуючи знання, отримані на уроці.

1. Назва нового покоління борців за волю України, що складалося з представників інтеліґенції у 60-х роках XX ст.

2. Відомий український поет-шістдесятник, автор віршів «Салюти миру» та «Грудочка землі».

3. Відомий український поет-шістдесятник, який зазнав переслідувань через твори, присвячені долі свого народу.

4. Ім’я поетів Симоненка та Стуса.

5. Українська поетеса, самобутність якої втілилася в історичному романі «Маруся Чурай».

V. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника. Записати спогади одного з членів родини про Чорнобильську катастрофу.