Науково-методичний журнал - Травень 2013

УРОК НА ТЕМУ «ЛІКВІДАЦІЯ КОЛОНІАЛІЗМУ, СТВОРЕННЯ ТА РОЗВИТОК НЕЗАЛЕЖНИХ ДЕРЖАВ»

Обладнання: підручник: Ладиченко Т. Всесвітня історія : підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закладів (рівень стандарту) / Т. Ладиченко. - К. : Грамота, 2011. - 224 с.

Хід уроку 

I. Вступна частина.

Обговорення з учнями змісту цитат.

Лиш той життя й свободи вартий, хто йде щодня, за них у бій (Й.-В. Ґете).

Втратити свободу може лише той, хто не вмів Ті захищати (Вольтер).

Нація без державності є покалічений, людський. колективний організм (В. Винниченко).

II. Основна частина.

1. Розпад колоніальної системи. Бтапи деколонізації.

Учитель за допомогою орієнтовних запитань та ілюстрацій, поданих на слайді, допомагає

учням визначити причини розпаду колоніальної системи. Учні записують у зошит необхідне. На фліп-чарті слайд 1.

Учитель зазначає етапи деколонізації, пояснює різні способи утворення держав: від революційних (здебільшого колонії Франції - Лаос, Камбоджа, Алжир) до підтримки національних сил ліберальними урядами метрополій і надання повноти влади (Бірма, Ізраїль, Цейлон тощо). Розповідь супроводжується показом країн на карті. Для усвідомлення строкатості визвольного руху держав Сходу учитель пропонує учням відповісти на запитання слайду 2.

2. Шляхи розвитку незалежних держав.

Учитель демонструє учням слайд 3 і пропонує їм, спираючись на знання з новітньої історії Європи, США та СРСР, нової історії країн Сходу, визначити причини різних шляхів розвитку держав Сходу.

3. Нові індустріальні держави Сходу.

Учитель пропонує учням ознайомитися з азіатськими країнами, що зазначені на слайді 4, та визначити, що в них спільного.

Учитель пропонує школярам зазначити, які країни розміщені під номерами на карті (демонструється слайд 5).

III. Заключна частина.

1. Чому I960 р. називали «роком Африки»?

2. Яке значення у світовій економічній політиці відіграють «азіатські дракони»?

3. З якими азіатськими державами ви порадили б Україні встановити економічну співпрацю, чому? Які чинники варто враховувати?

Можливі завдання для виконання вдома.

Створити презентацію історії однієї з держав Сходу за вибором.

ЦЕ ЦІКАВО

ГЕНРІХ IV (1553-1610), король Франції, перший з династії Бурбонів. У період Релігійних війн у Франції Генріх Наваррський (у той час він був королем Наварри) очолював гугенотів. У серпні 1572 р. оженився на МАРГАРИН ВАЛУА (майбутня королева Марго), щоб сприяти союзу католиків і гугенотів, але через кілька днів наступила Варфоломіївська ніч. Генріх, щоб урятувати собі життя, відрікся від своєї віри й перейшов у католицтво. Природно, що щирість його переходу була під сумнівом, і тому Генріх кілька років провів під наглядом при королівському дворі (спочатку КАРПА IX, потім ГЕНРІХА III). У 1576 р. Генріху вдалося втекти, і він знову очолив боротьбу протестантів.