Науково-методичний журнал - Травень 2013

УРОК НА ТЕМУ «СУВЕРЕНІЗАЦІЯ УКРАЇНИ»

Мета уроку: висвітлити початок розгортання державотворчих процесів в Україні; розкрити суть мітингової демократії, Декларації про державний суверенітет України; пояснити причини та наслідки скасування 6-ї статті Конституції СРСР; формувати вміння користуватися науковою термінологією; розвивати логічне та історичне мислення в учнів; виховувати в них почуття патріотизму, толерантності, поваги до історичного минулого держави.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок.

Очікувані результати. Після уроку учні зможуть:

• пояснити причини та наслідки проголошення Декларації про державний суверенітет України, її зміст і значення;

• тлумачити і вживати такі поняття і терміни, як суверенітет, «мітингова демократія», опозиція, «живий ланцюг»;

• оцінювати діяльність КПУ та опозиції у період становлення незалежної держави.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

Тренувальна вправа.

1. З якою метою в червні 1988 р. було скликано XIX Всесоюзну конференцію КПРС? (Для обговорення напрямів реформування політичної системи).

2. Яку назву отримало інформаційне забезпечення перебудови? (Гласність).

3. Якісне оновлення політичної системи СРСР на основі додержання законності, прав людини, зміцнення самоврядування - це... (лібералізація).

4. Коли було впроваджено посаду президента в СРСР? (Березень 1990 року).

5. Яка тема була провідною на виступах під час проведення мітингів літом-восени 1988 p.? (Демократизація суспільства і національне Відродження).

6. Коли відновила роботу УГС в Києві? (У березні 1988 року).

7. Як називалось друковане видання УГС? («Український вісник»).

8. Що було головною метою діяльності Всеукраїнського товариства «Просвіта» ім. Т. Шевченка? (Поширення української мови).

9. За ініціативою якої організації було проведено в Києві в 1989 р. міжнародний симпозіум

«Голодомор 1932-1933 pp. в Україні»? (Товариства «Меморіал»).

10. Коли і де було опубліковано проект програми Народного Руху України за перебудову? (Лютий 1989 p., газета «Літературна Україна»).

Проблемне запитання. Чому формула «перебудова як соціальна революція» виникла майже через півтора року після проголошення перебудови. У чому полягала її суть, як вона була сприйнята в суспільстві та які мала результати?

III. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

1. Створення Демократичного блоку України.

Завдання. Учитель зачитує твердження, а учні повідомляють свою позицію: згодні вони з цим твердженням чи ні.

• Протистояння між національно-демократичним табором і бюрократичним апаратом Комуністичної партії загострилося в результаті виборів до Верховної Ради.

• Масове невдоволення виборців і протести громадськості спричинили появу антидемократичних положень у Законі УРСР про вибори (квота для комуністів), проект якого був опублікований 10 серпня 1989 р.

• Під тиском демократичних сил було знято статті про квоту для Компартії і положення про скликання з’їзду народних депутатів. Вибори мали пройти на альтернативній основі.

• Березневі вибори до Верховної Ради - перші за радянських часів вибори до Рад.

• Демократичний блок - об’єднання демократичних сил - був створений у листопаді 1989 p., до нього ввійшли 43 громадські організації, у тому числі Народний Рух, «Меморіал», «УГС».

• Виборчий маніфест Демократичного блоку закликав виборців голосувати за тих кандидатів, які виступали за досягнення реального політичного та економічного суверенітету, прийняття нової Конституції, за національне Відродження.

• Демократичний блок добився успіху: з 443 обраних депутатів BP 111 були її прибічниками. (Демократичні сили отримали переважну більшість у п’яти областях: Львівській, Івано-Франківській, Тернопільській, Волинській і Київській). Вибори до місцевих Рад засвідчили перемогу Демократичного блоку у Львівській, Івано-Франківській і Тернопільській областях.

• Народні депутати від Демократичного блоку об’єдналися на своїй платформі і створили парламентську опозицію - Народну Раду (125 депутатів), головою обрали І. Юхновського.

• Парламентська більшість оформилася в депутатську групу «За Радянську Україну» (239 депутатів), очолив її О. Мороз, об’єднавши в своїх лавах прагматиків і консерваторів комуністичного забарвлення.

Завдання. Скласти діаграму розмежування політичних сил у складі Верховної Ради.

Висновок. Уперше в історії України Верховна Рада розпочала роботу в парламентському режимі. Законодавча діяльність новообраного парламенту стала відбуватись в умовах плюралізму думок, гострого протистояння різних політичних поглядів.

2. Мітинги як форма протесту мас.

Словникова робота.

Мітинг - це організована форма політичних дій, оскільки є організатори, цілі та завдання (наприклад, добитися якомога більшої підтримки виборців на користь того чи іншого кандидата і виграти виборчу кампанію). Водночас мітинг, як і будь-яке багатолюдне зібрання, може за певних умов перетворитися на стихійний некерований процес і супроводжуватися раптовою зміною настроїв учасників, вибухом емоцій, бурхливими пристрастями.

Проявами національного руху в Україні були:

• мітинги, демонстрації, акції протесту;

• широкий загальнонаціональний рух - Народний рух за перебудову;

• формування українських національних партій і, відповідно, багатопартійної системи.

З 1988 р. процес перебудови вступив у свій мітинговий етап. Центрами політичної активності стали Львів, Івано-Франківськ, Тернопіль, Ужгород, Житомир, Київ. Правоохоронні органи не мали юридичної підстави для придушення мітингової демократії, а запроваджені в серпні 1988 р. санкції не могли зупинити зростаючої хвилі мітингової активності. Значним завоюванням національно-демократичних сил стало ухвалення Верховною Радою УРСР у жовтні 1989 р. Закону УРСР «Про зміни і доповнення до Конституції УРСР», в якому йшлося про демократизацію виборчої системи, та Закону УРСР «Про мови в Українській РСР», що юридично закріпив державний статус української мови і гарантії рівноправності мов усіх народів, які проживають на території республіки.

Завдання. Опрацювати відповідний матеріал підручника і скласти таблицю «Хроніка мітингової демократії 1988-1990 рр.»

3. «Живий ланцюг» 21 січня 1990 р.

Живий ланцюг - символічна акція, яку проводять великі групи людей, узявшись за руки.

В Україні найбільша така подія відбулася 22 січня 1990 p., коли близько трьох мільйонів людей взялися за руки, щоб з’єднати Львів і Київ у день 71 річниці Злуки УНР і ЗУНР. Цей живий ланцюг був одним з наймасштабніших у світовій історії і став ще одним кроком до здобуття незалежності України.

Акцію «живий ланцюг» Львів-Київ було організовано Народним Рухом України. У ній взяли участь, за офіційними даними, близько 450 тисяч чоловік, за неофіційними - від одного до п’яти мільйонів.

21 січня 1990 р., у переддень свята Злуки, в Києві на Софійському майдані тау Львові біля пам’ятника Іванові Франку відбулися мітинги-молебні.

Робота з документом.

Олесь Доній, політолог, керівник Центру досліджень політичних цінностей висловлює своє бачення події.

«...Й навряд керівники підприємств та інституцій готові виділити транспорт, навіть за заплановані кошти, для поїздки в той чи інший район по трасі Львів-Київ - аби не перервати ланцюг. Тоді, 1990-го, вони робили це на власний страх і ризик. Тоді на «ланцюг» вирушали цілими родинами та колективами, власними автомобілями чи організованими групами. Словом, справжніми та нерозривними «ланками».

Мені й досі не до кінця зрозуміло, хто ж насправді координував цю неперервність живого ланцюга на трасі завдовжки понад півтисячі кілометрів. Можливо, саме тому цього дня, 22 січня 1990 р., чимало з нас остаточно повірили в реальність змін. Повірили в диво. Сьогодні в диво не вірить уже ніхто. А от чи можливо знову сплести «живий ланцюг» між Львовом і Києвом?

Тоді цей міст єдності мав символічне значення. Тоді об’єдналися демократичні сили, щоб вибороти незалежність. Тоді долучалися студентські організації - «це був єдиний порив». Для мене - це світлий спогад тих часів. Патріотизм людей не зменшився. Якби нині організовували такий ланцюг - люди, безперечно, вийшли б. Я сам готовий прийти на будь-яку частину ланцюга».

Запитання. Чи готові сьогодні ми долучитися до такої акції?

Вершиною суспільно-політичної активності перебудовної доби став живий людський ланцюг «Українська хвиля».

Перегляд презентації «Українська хвиля». (Випереджувалье завдання, підготовлене учнями)

IV. Закріплення нових знань.

V. Підсумки уроку.

Заключне слово вчителя. Вибори 1990 року сприяли поглибленню національно-визвольного руху, спрямованого на суверенізацію України. Незважаючи на те, що більшість у Верховній Раді за партійною належністю становили комуністи, основна їх маса була налаштована прагматично. Розуміючи, що союзний центр уже не здатний керувати державою, що СРСР приречений, більшість депутатів ВР УРСР підтримали проголошення Декларації про державний суверенітет України.

VI. Домашнє завдання.

Опрацювати відповідний матеріал підручника. Підготувати тематичне повідомлення «Державотворчі та правотворчі події в УРСР у період «горбачовської перебудови» 1985-1991 pp., які наблизили український народ до проголошення незалежності й самостійності Української держави.

ЦЕ ЦІКАВО

15 травня 1905 р. - заснований Лас-Вегас. Першими на місці майбутньої столиці ігорного бізнесу в 1855 році з’явилися мормони з Юти, притягнуті виявленими артезіанськими джерелами в безводну долину, через яку проходила стара дорога іспанських першопрохідників. Звідси й іспанське ім’я місця, що означає «луги». Незабаром мормони пішли, а на місці поселення армія СШАспорудила в 1864 р. форт Бейкер. Після прокладки залізниці Солт-Лейк-Сіті - Лос-Анджелес в 1905 р. у Лас-Вегасі з’явилася залізнична станція, і він став містом. Розквіт міста як місця відпочинку й розваг почався після Другої світової війни.