Науково-методичний журнал - Травень 2012

МЕТОДИКА, ПРАКТИКА, ДОСВІД

Урок на тему «з чого починається людська досконалість»

Обладнання: дошка, підручник «Етика, 5 клас», презентація, фломастери, короткометражний фільм із циклу «Єралаш» «Божевільний день», валіза, компас, карта, підзорна труба, лілії, сердечки.

Очікувані результати.

Після уроку учні зможуть:

• пояснити поняття пристойності як прояв відповідної поведінки у певній ситуації;

• сформулювати «золоте правило моралі», розкривши його значущість для життя;

• пояснити, що означає поняття «вдосконалюватись».

Хід уроку

На уроці опрацьовується підручник О. Данилевської, О. Пометун «Етика, 5 клас».

І. Вступна частина.

І. Мотивація навчальної діяльності.

Організаційний момент.

Всі мерщій сідайте, діти,

Домовляймось не шуміти.

На уроці не дрімати,

Руки вчасно підіймати.

І щоб не було мороки,

Усі готові до уроку.

Тож гаразд, часу не гаймо

И нашу подорож розпочинаймо.

2. Оголошення теми і очікуваних результатів.

Учитель. Урок сьогодні у нас незвичний, ми будемо подорожувати у морі Людських стосунків. Сьогодні на нас чекають дороги та цікаві випробування (вмикаємо пісеньку «По дороге соблаками»).

— Діти, чому люди подорожують?

Розпочинати будь-яку справу треба з гарним настроєм, з посмішкою. Психологи радять, що якщо у вас поганий настрій, все одно посміхніться, затримайте на кілька секунд посмішку, і ваш настрій обов’язково поліпшиться.

Тому посміхніться, подаруйте посмішку своєму сусіду по парті, побажайте йому успіхів на уроці.

За кожну правильну відповідь ви будете отримувати посмішку, яку малюватимете на смужках, потім обміняєте їх на бали. І якщо ви будете уважні, то дістанетесь міста Гідних Людей та зможете:

— пояснити поняття «пристойність»;

— навести приклади пристойної поведінки людей;

— сформулювати «золоте правило моралі» і пояснити важливість дотримання його в житті;

— пояснити, що означає поняття «вдосконалюватись».

Цікавинка

А чи знаєте ви, що український мандрівник Сергій Гордієнко, доцент Київського університету туризму, економіки і права, пройшов пішки 37 тис. км? Його подорож тривала два з половиною роки. За цей час він зносив більш як 10 пар взуття. Намет, найнеобхідніші речі та обладнання ніс на собі або віз на візку. Продукти купував на кілька тижнів, але більшу частину подорожі харчувався тим, що знаходив у природі.

II. Основна частина.

Учитель.

Якщо сумно сидіти вдома,

Марно часу не витрачай,

Щоб тебе не згубила втома,

Для мандрівки ти речі збирай.

— Що обов’язково потрібно взяти із собою в подорож? (Зібрати речі до валізи.)

Цікавинка

Найбільша валіза в світі нещодавно відкрилася в Шанхаї. Це магазин у формі валізи заввишки 20 м, завширшки 4 м.

У нас також є валіза, в яку ми будемо збирати речі, потрібні в морі Людських стосунків. Щоб розпочати нашу подорож, ми повинні перевірити домашнє завдання. Перевіримо його за допомогою гри «Правда-неправда».

Гра «Правда — неправда».

1. Чи правда, що громадянин - це особа, яка не належить до постійного населення певної держави, не користується її правами і не виконує обов’язків, установлених законами цієї держави? (Неправда.)

2. Чи правда, що державними символами України є герб, прапор, гімн, калина, верба? (Неправда. Калина і верба - народні символи України.)

3. Чи правда, що слова гімну України написав Павло Чубинський, а музику - Михайло Вербицький? (Правда.)

4. Чи правда, що громадянськими почуттями є: сором, почуття обов’язку захищати свою Батьківщину, почуття поважати її символи, мову, культуру, сором’язливість? (Неправда. Сором, сором’язливість - це людські почуття.)

5. Чи правда, що ти також можеш бути корисним для своєї країни? (Правда.)

6. Чи правда, що Батьківщину люблять не за те, що вона велика, а за те, що вона твоя? (Правда.)

Учитель. Знання, які ми маємо, будуть для нас компасом під час нашої подорожі в морі Людських стосунків, тому беремо його до валізи. Подорожувати дуже цікаво. Під час подорожі Сергій Гордієнко мандрував і водою, і сушею. Він пішки пройшов від Севастополя через Сибір до Тихого океану, а звідти іншим шляхом — до Києва.

— Діти, як ви гадаєте, що допомогло Сергію Гордієнку не заблукати? (Карта подорожі.) У нас також є чарівна карта, яка допоможе не заблукати і знайти шлях до міста Гідних Людей. (Карту кладемо до валізи.)

Ну що ж, часу не гаймо і в подорож рушаймо!

І перша наша зупинка - це озеро Пристойності.

Цікавинка

А чи знаєте ви, що найбільше озеро на планеті через його величезні розміри називають Каспійським морем? Площа цього велетня - 371 тис. км2. Це більше, ніж половина території України. До Каспію несуть води понад 130 річок, але жодна з них не витікає, тому озеро є солоним.

Байкал - найглибше озеро світу, його глибина 1620 м.

Ялпуг (149 км2) - найбільше озеро України природного походження, розташоване в Одеській області.

Ми з вами подорожуємо казковою картою, до казкового міста. І озеро називається етичним терміном «Пристойність». Що це таке? Давайте звернемось до підручника (с.116).

Словникова робота.

Пристойність - ввічливість, гарні манери, повага до людей, охайний вигляд, усе, що відповідає загальноприйнятим правилам поведінки.

Учитель. Яку ж поведінку можна назвати пристойною?

Метод «Гронування».

Пристойна поведінка - це допомога іншим, доброзичливе ставлення до інших, повага до людей, охайний зовнішній вигляд. Подорож продовжується. На карті в нас - ліс Моральності. Щоб зайти до лісу, потрібно знайти вихід із запропонованих ситуацій.

Цікавинка

До речі, ліси ростуть на всіх континентах, окрім Антарктиди. Вони вкривають близько 30 % суходолу Землі. Одне дерево середньої величини виробляє стільки кисню, скільки потрібно для дихання трьох людей.

Робота із завданням 5 і запитаннями до нього.

(Діти розв’язують морально-етичні ситуації, передаючи сердечко.)

Учитель. Пам’ятайте: герої повинні діяти пристойно відносно інших. Головне - це доброзичливе ставлення.

1. «Ми сьогодні в школі вивчали, як під час обіду користуватися ножем і виделкою, - сказав Миколка батькам. - А ви цього не робите! Я думаю, що ви - некультурні». Батьки перезирнулися. «Ну що ж, а ти навчи нас», - запропонувала мама.

2. Назустріч хлопцям вулицею йде дуже високий чоловік. Вони зупинилися, щоб краще роздивитися його, голосно обмінюючись враженнями: «Дивись, жираф! Цікаво, а як він в автобусі їздить? А якого розміру в нього ліжко?».

3. Петрик і Віктор прямують вулицею, з протилежного боку раптом помічають учительку й голосно гукають: «Добрий день, Віро Петрівно!».

4. Іде урок. Учитель розповідає про свою подорож до Києва. У класі всі уважно слухають. Раптом Павло вигукує: «А я теж з батьками їздив до Києва! Я також це бачив!».

5. Микола любить жарти і вважає себе дотепником. Наприклад, учора він вдало, як йому здається, покепкував з однокласника Михайлика. Під час перерви той посковзнувся та впав, видно, дуже боляче вдарився. Микола, звичайно, засміявся й запитав його: «Ну як пройшла посадка?», але Михайлик чомусь образився.

Учитель. Що головне у спілкуванні між людьми? (Доброзичливість, повага, співчутливість, вміння прийти на допомогу.)

До валізи обов’язково покладемо сердечко, тому що головне у стосунках між людьми - доброта, доброзичливість, повага, вміння прийти на допомогу. Подорожуючи лісом, ми втомилися, а тому перед наступним випробуванням треба відпочити.

Фізкультхвилинка під музику.

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться,

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

Учитель. Ми знаходимося біля підніжжя гір Людяності.

Цікавинка

Найвища вершина в світі - Еверест, а найвища точка України - гора Говерла.

Щоб піднятися на гори Людяності, потрібно сформулювати Золоте правило моралі.

(Діти пропонують власні формулювання. Має прозвучати: «Стався до людей так, як ти хочеш, щоб ставилися до тебе».)

Цікавинка

«Золоте правило моралі» здавна відоме багатьом народам. З’явилося воно ще в І тис. до н. е. Цікаво, що сталося це майже одночасно в культурах різних народів. У давньокитайській його сформулював Конфуцій: «Чого собі не бажаєш, того не роби іншим». У давньоіндійській - Будда, у давньогрецькій - сім мудреців. І формулювання правила вражаюче подібні. Золоте правило моральності - це істина, яку не потрібно доводити. Здійснюючи певний вчинок, ми повинні порівнювати себе з іншою людиною, ставити себе на її місце.

Мозковий штурм.

Учитель. Чому його називають золотим? (Тому що воно найцінніше, найважливіше, найголовніше, непорушне, незмінюване.)

Золотим називають це правило тому, що людині достатньо його дотримуватися, щоб інші вважали її ввічливою.

Демонстрація фільму з циклу «Єралаш» «Божевільний день».

— Як за золотим правилом моралі повинен вчинити хлопчик?

— Чи хотів би він, щоб інші вчинили з ним так само?

— То як ми повинні діяти стосовно інших?

Учитель. Золоте правило моралі - найважливіше у спілкуванні, тому беремо його до валізи. Далі за картою у нас - болото Злості, Байдужості. Болото - одне з найсуворіших місць, де нелегко виживати людині. Але ми спробуємо перетворити його на озеро із чудовими квітами ліліями. А це нам вдасться, якщо ми виконаємо завдання, створивши прислів’я.

Об’єднайте словосполучення в прислів’я.

• Не чини іншому того, що собі немиле.

• Чого собі не зичиш, іншому не бажай.

• Чого в інших не любиш, не роби сам.

• Хто кому лиха зичить, сам лиха діждеться.

• Що посієш, те й пожнеш.

Учитель. Яка ідея об’єднує всі ці прислів’я?

(До інших треба ставитися так, як ти хочеш, щоб вони ставилися до тебе. Треба жити за золотим правилом моральності.)

Лілія символізує милосердя, співчуття. А ці якості дуже важливі у спілкуванні, тому беремо лілію до валізи. Буденні правила етикету в сучасному суспільстві є доволі простими. Вони пов’язані з найтиповішими ситуаціями в житті: зустріч, розмова, відвідування громадських місць тощо. Спільним для всіх цих норм є те, що вони потребують від нас людяності й справедливості. Людяність передбачає ставлення до інших з повагою, а справедливість виявляється в тому, що право на повагу своєї гідності має кожна без винятку людина.

Робота в парах.

Вибери з переліку ті правила, які передбачені етикетом.

1. Не говоріть про людину погано позаочі. Не читайте без дозволу чужих листів.

2. Неввічливо вказувати пальцем, особливо на людину.

3. Немає потреби уважно слухати співрозмовника.

4. Неввічливо грюкати дверима, навіть якщо ви розгнівані.

5. Ніколи не смійтеся над помилками інших: це прикро вражає людей.

6. Якщо ви слухаєте якусь смішну історію, смійтеся, навіть якщо вам і не смішно: це вияв ввічливості до оповідача.

7. Підслуховуйте чужі розмови - це дуже цікаво.

Учитель. Отже, діти, ми повинні бути людяними, справедливими, а ще далекоглядними, повинні передбачати, як можуть вплинути на людину наші слова та вчинки, тому беремо підзорну трубу. Ядумаю, ви готові зайти в місто Гідних Людей, де на нас чекає ще одне цікаве завдання.

Робота з підручником.

(Учні розглядають малюнок на с.112 підручника і читають текст до нього. Потім обговорюють запитання до завдання 1 на с.102.)

— Олесю, як ти гадаєш, що означає вислів: «Бути людиною з великої літери»?

— Не знаю, - простодушно зізналася дівчинка. - Може, це означає бути героєм, відчайдухом.

— Навряд, - міркує Богдан. - Цей вислів я прочитав у посвяті на книжці, яку подарували таткові, коли він закінчив 3 клас.

— Тоді зрозуміло, - зраділа здогадці Олеся. - Бути людиною з великої літери означає просто бути доброю, досконалою, взірцевою.

— Якщо так, то чому слово «людина» пишуть з малої літери? Невже так мало добрих людей?

— Богдане, не змішуй етику з орфографією. Кожна людина повинна прагнути до того, щоб досягти досконалості. А з великої літери ми пишемо імена та прізвища, - узагальнила суперечку Олеся.

Бесіда.

— Кого з ваших знайомих і близьких ви б назвали людиною з великої літери?

— Як людини може вдосконалювати себе?

Учитель. Усі ми не ідеальні. У кожного з нас є негативні риси характеру. Щоб вдосконалюватися, людина повинна їх викорінювати, боротися з ними і, навпаки, розвиватися, вчитися.

У кожного із вас є листочок, в якому перелічуються негативні людські якості, я пропоную вам закреслити ті якості, які ви вважаєте не притаманні вам, і дописати недоліки, які, ви вважаєте, є у вас. Тепер розірвіть цей листочок і вкиньте в урну для сміття. Я ваші недоліки викину на смітник.

А тепер згадайте свої чесноти і від сьогодня починайте їх розвивати, адже недоліків у вас більше немає, ми викинули їх на смітник.

(Людські недоліки, записані на листочках.)

1. Інколи перебиваю співрозмовника.

2. Підслуховую чужі розмови.

3. Інколи говорю про людину погано позаочі.

4. Злюся, якщо мене випадково штовхнули чи образили.

5. Голосно грюкаю дверима, щоб виразити свій гнів чи образу.

6. Не завжди слухаю батьків.

7. Я трішки ледачий.

III. Підбиття підсумків.

1. Бесіда.

— Що таке пристойність?

— Яку поведінку ми називаємо пристойною?

— Сформулюйте золоте правило моралі.

— Чому його називають золотим?

(Діти виходять до дошки, зривають листочки із запитаннями, що прикріплені до ілюстрації, на якій зображено місто Гідних Людей, і відповідають.)

Учитель. Діти, ми зібрали валізу для подорожі в морі Людських Стосунків.

— Що є найнеобхіднішим у людському спілкуванні?

— Як ви гадаєте, ми сьогодні з вами гарно попрацювали, ми досягли успіху?

Тож настав час створити «Сонечко успіху».

2. «Сонечко успіху».

Діти, за бажанням, підходять до сонечка і вішають промінчики, пояснюючи, у чому вони були успішними на уроці.

IV. Домашнє завдання.

Прочитати параграф 20, с. 117, відповідати на запитання; с. 118, виконати завдання 1, 2, 3; написати мінітвір-роздум «З чого починається людська досконалість». (Учитель розповідає притчу.)

Притча про двох вовків

Колись давно старий індіанець відкрив своєму онукові одну життєву істину. У кожній людині відбувається боротьба, дуже схожа на боротьбу двох вовків. Один вовк - це зло, заздрість, ревнощі, туга, егоїзм, амбіції, брехня. Інший вовк - це добро, мир, любов, надія, істина, доброта, вірність...

Маленький індіанець, зворушений до глибини душі словами діда, на хвильку замислився, а потім запитав:

— А який вовк зрештою перемагає?

Старий індіанець ледь помітно посміхнувся і відповів:

— Завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш.