Ваша електронна бібліотека

Про історію України та всесвітню історію

Науково-методичний журнал - Квітень 2013

ОБГОВОРЮЄМО ПРОБЛЕМУ

СОЦІАЛЬНА РЕКЛАМА НА УРОКАХ - МАЙБУТНЄ ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ

Головними завданнями сучасної освіти, як, 47 відомо є формування не тільки відповідних знань, умінь і навичок в межах предметних курсів, а й навичок соціальної взаємодії, так званої поведінкової манери в суспільстві, тобто способів реагування на суспільні вимоги, варіантів поведінки в тій чи іншій ситуації. І якщо з першим типом завдань школа ще якось справляється, оскільки є певні критерії оцінювання знань, то з другим - великі проблеми.

Учителі, як правило, як тільки можуть намагаються огородити своїх вихованців від проблем, які існують у суспільстві. Та зробити це стає дедалі важче. Економічна депресивність цілих регіонів, брутальність, байдужість та соціальна апатія, насилля в сім’ях та з екранів телевізора, агресивні підлітки, що розпивають алкогольні напої, інші «хвороби» сучасного суспільства - усе це стало буденною явищем нашого життя. Кожного дня, зіштовхуючись з цими негативними явищами, наші діти сприймають їх вже як норму.

А чи всесильна школа, чи всесильний учитель, чи може він конкурувати з тією ж індустрією збуту алкогольних напоїв, в яку вкладаються колосальні кошти - питання риторичні. Згадаймо останню рекламу відомого алкогольного бренду «Будьмо друзями», де на підсвідомому рівні доводиться, що дружба починається не з посмішки, як співається в пісні і як ми вчимо в школі, а з пляшки.

Як же змінити ситуацію, звернути увагу дітей на чинники, що «отруюють» наше життя, дати надію, повернути їх до глибинних людських цінностей. Одним із способів пов’язування цієї проблеми в усьому світі є використання соціальної реклами, яка за короткий історичний проміжок стала могутнім комунікаційним механізмом і спроможна надзвичайно ефективно впливати на ставлення до багатьох актуальних проблем суспільства.

У нашій країні соціальна реклама, хоч і займає певну нішу на телебаченні і в інших засобах масової інформації, але не досягла тих масштабів, яких би хотілось. Це здебільшого пов’язано з відсутністю коштів, оскільки власники ЗМІ в основному дбають про отримання прибутків. Для соціальної реклами виділяють зазвичай незручний час. А для шкільних колективів соціальна реклама може поширюватись практично безкоштовно. Для цього потрібен лише клас із мультимедійним обладнанням.

Вважаю, що вже виникла нагальна потреба в розробці і впровадженні в школах прийому використання соціальної реклами на уроках. Сучасна педагогічна думка не має напрацювань із цього питання, тому спробуємо з’ясувати основні переваги і підходи, а також завдання стосовно використання соціальної реклами на уроках.

1. Переваги прийому використання соціальної реклами:

а) діти є ідеальними глядачами для соціальної реклами, вони на відміну від дорослих із задоволенням дивляться її по телебаченню, запам’ятовують, цитують;

б) спираючись на вікові особливості учнів, можна створювати якісний і зрозумілий рекламний контент (у молодших класах, наприклад, можна використовувати мультиплікаційних і казкових героїв, у старших класах - популяризувати досягнення однолітків у спорті та навчанні);

в) часова регламентація уроку (45 хв), обов’язковість відвідування занять, навчальна діяльність під керуванням учителя - усе це забезпечує сприятливі умови для використання соціальної реклами.

2. Завдання прийому соціальної реклами.

Використання прийому соціальної реклами має відбуватись у руслі цілісного підходу до процесу становлення особистості й охоплювати всі аспекти впливу на учнів. Залежно від конкретногоуроку і належності його до певного циклу (суспільно-гуманітарного, природничо-математичного) потрібно підбирати і відповідну соціальну рекламу, яка зосереджує увагу на моральних, трудових, економічних, екологічних, правових, естетичних, фізичних, громадянських, світоглядних аспектах формування особистості дитини. На уроках біології, наприклад, доцільно демонструвати ролики, які б рекламували здоровий спосіб життя та негативний вплив на здоров’я шкідливих звичок. На уроках правознавства тематика реклами повинна сприяти вихованню поваги до законів, усвідомленню необхідності додержання правових норм.

Будучи фаховим викладачем історії, можу впевнено стверджувати, що саме уроки історії є благодатним ґрунтом для використання соціальної реклами. У ці весняні місяці, коли ми відзначаємо чергову річницю перемоги у Великій Вітчизняній війні, доцільно, демонструвати на уроках соціальні ролики, які показують всю велич народного подвигу, зосереджують увагу на вшануванні живих свідків тих подій, та повазі до них, викривають негідне поводження на братських могилах та меморіалах загиблих воїнів. Адже дикунський вандалізм, на превеликий жаль, вже не є чимось екстраординарним.

Звичайно, робити висновки про результативність використання соціальної реклами на уроках можна тільки після застосування цього прийому в межах хоча б одного міста чи району. Але при всій очевидності його переваг є багато невирішених питань, а саме: створення банку якісного рекламного продукту та контенту саме для шкільної аудиторії; технічне, наукове та методичне забезпечення; кадрова підготовка тощо. Варто було б відпрацювати деякі аспекти проблеми на базі одного з педагогічних вишів.

Розуміючи, що без підтримки освітньої галузі країни справу не зрушиш, хотів би звернутись і до нашого профільного міністерства з пропозицією розглянути можливість підготовки та проведення відповідного експерименту з використання соціальної реклами на уроках в одному із освітніх округів країни.