Науково-методичний журнал - Січень 2013

ВИКОРИСТАЙТЕ НА УРОЦІ

НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ ЗАХІД «ПРАВОВИЙ РИНГ»

Мета: узагальнити та поглибити знання учнів з правознавства; розвивати навички роботи в групах; застосовувати набуті знання в конкретних життєвих ситуаціях; виховувати в школярів повагу до закону; формувати правову культуру.

Методичне забезпечення: плакати з крилатими висловами на правознавчу тематику, картки із завданнями, DVD, диски з фільмами «Ревізор», «Жорстокий романс».

Підготовчий етап: у 6 раундах беруть участь дві команди, кожна з яких має підготувати візитну картку команди: назву, емблему, девіз.

Хід заняття

Перший раунд. Візитна картка.

З візитною карткою ознайомлює капітан команди: пояснює назву команди, емблему та девіз. Максимальна кількість балів - 5.

Другий раунд. Розминка.

Командам пропонується дати відповіді на десять запитань. За кожну правильну відповідь команда отримує один бал. У разі якщо команда не зможе відповісти на запитання, то право відповіді передається команді-супротивнику. Час обмежено - 10 сек. Максимальна кількість балів - 5.

Запитання до раунду.

Назвати правильно правознавчі терміни.

1. Основний документ громадянина.

2. Організована злочинність у Сицилії.

3. Обвинувачування в суді.

4. Головний Закон України.

5. Добровільне об’єднання громадян за певними політичними поглядами.

6. Особи, які не досягли 18-річного віку.

7. Рішення суду.

8. Законодавчий орган держави.

9. Стан, коли людина є одночасно громадянином двох держав.

10. Захисник у суді.

11. Доказ того, що підозрюваний був у зазначений час зовсім у іншому місці.

12. Він може бути цивільним, адміністративним, кримінальним.

13. Той, хто бачив злочин.

14. Птах, якого бояться злочинці.

15. Грошове стягнення за рішенням суду.

16. Державна служба економічного контролю на кордонах України.

17. Державний озброєний орган виконавчої влади, який захищає життя, здоров’я, права і свободи громадян.

18. Союзна держава, що складається із суб’єктів, які мають обмеження суверенітету.

19. Документ, необхідний для арешту або обшуку.

20. Примусове затримання особи співробітниками правоохоронних служб.

Третій раунд. Міні прес-конференція.

Учасники виступають у ролі журналістів команди і задають запитання на правову тематику вчителеві. Максимальна кількість балів - 5.

Запитання журналістів.

1. Як Ви ставитесь до гарантованого права на працю працездатній молоді порівняно з цим правом іншим громадянам?

2. За будь-які незаконні прямі чи опосередковані обмеження прав молоді передбачено відповідальність? Яку б відповідальність запропонували?

3. Фінансування заходів, спрямованих на соціальне становлення та розвиток молоді відбувається за рахунок коштів держави з місцевого бюджету. Яка Ваша думка з цього приводу?

4. Яку користь суспільству можете принести сьогодні?

5. Які конституційні гарантії права на освіту є в Україні?

6. Які зміни і доповнення до ст. 45 Конституції України: «Кожен, хто працює, має право на відпочинок» внесли б?

7. Чи завжди страйк є таким ефективним засобом, що може захистити економічні й соціальні інтереси громадян?

8. Чому повна загальна середня освіта є обов’язковою?

9. Як ставитесь до гарантій на своєчасне одержання винагороди за працю?

10. Який характер освіти необхідний людині в наш час?

Четвертий раунд. Правові ситуації.

А) Учні переглядають уривки з фільмів і аналізують їх з погляду порушення прав людини.

Б) Ведучий пропонує розв’язати правові задачі і визначити умови реалізації зазначених правочинів.

В) Одна з команд розігрує правову ситуацію і пропонує проаналізувати її команді-супротивниці.

Максимальна кількість балів - 5.

Четвертий раунд.

А) Перегляд фільмів.

Команда «Феміда» аналізує уривок з фільму «Ревізор».

Команда «Ніка» аналізує уривок з фільму «Жорстокий романс».

(Можна запропонувати свої варіанти фільмів.)

Б) Правові задачі.

1. Під час суперечки з однокласником Лубенко Василь, 1993 року народження, погрожував йому фізичним насильством. Міліціонер, який проходив мимо, затримав Лубенка В. і доставив його у відділ міліції. Чи правомірні дії міліціонера?

2. Під час концерту популярної рок-групи група фанатів (16-17 років) у відповідь на багаторазові зауваження міліціонерів вступила з ними в бійку. Зазначте ознаки адміністративного проступку, обставини, що пом’якшують відповідальність.

3. Під час футбольного матчу, після несправедливого пенальті у ворота своєї команди, вболівальники влаштували бійку на стадіоні. Назвіть ознаки та склад адміністративного правопорушення (проступку).

4. Працівники ДАІ зупинили мотоцикліста, який був без шолома і керував мотоциклом у нетверезому стані. Визначте склад адміністративного проступку. Які стягнення можуть бути застосовані до водія?

5. Антонов часто грабував продуктові магазини в різних містах України. Під час чергового пограбування в Мінську його затримали. За законом якої держави повинен відповідати Антонов?

6. Слісаренко і Самолов, перебуваючи в стані алкогольного сп’яніння, ображали Орлова, потім звалили його з ніг і побили ногами, зламали два ребра і ніс. Визначте склад злочину.

7. Сімнадцятирічний Петренко пошкодив мобільний телефон, що належить його однокурснику. Визначте ознаки цивільного правопорушення. Яким чином має відшкодовувати збиток петренко, якщо він одержує стипендію?

Визначте умови реалізації правочинів:

а) батьки подарували синові на день народження комп’ютер;

б) банк надав позику Валентинові на суму 800 грн для покупки мобільного телефону;

в) група підлітків придбала квитки на футбольний матч;

г) друзі подарували Максиму на день народження три диски DVD з фільмами;

д) чоловік придбав квиток на потяг до Києва в касі попереднього продажу;

е) приватне підприємство найняло для проведення ремонтних робіт бригаду малярів;.

є) 50 сімей лікарів і вчителів отримали ордери на квартири в новому будинку, побудованому міською владою, та оселилися в них.

В) Правові ситуації.

За столом сидять двоє учнів: Тин (прізвисько) - дев’ятикласник і Віктор - восьмикласник.

Тин. Сиджу на лавці. Раптом бачу, йде мій колишній друг, а тепер ворог - Сашко. Ну, думаю, зараз я з тобою розквитаюся. Хапаю палку з тину (не даром мене називають Тином - цей спосіб оборони або нападу часто використовую) і наздоганяю Сашка. Ударив ззаду. А то, виявляється, не він, а якийсь незнайомець. Той від удару впав. Ну, думаю, коли вже так сталося, полізу почищу його кишені. Ну і сміхота. Витягнув гаманець, а в ньому всього три гривні. Звичайно, і від них не відмовився, давай швидше тікати. Отак мені пощастило...

Віктор. А зі мною також сталася пригода. Іду, бачу - Оксана з 8-Б класу. Хотів пожартувати: смикнув за сумку і побіг. Біжу, захекався. Вирішив оглянутися. Ой, що я побачив! А то не Оксана, а якась старушенція. Очі витріщила, щось шепче, руки тремтять. Я з переляку чкурнув далі. Перевірив, що ж у її сумці. Теж небагато: тринадцять гривень. Число таке нещасливе! Хай йому грець.

(До столу підходить Пиха - учень десятого класу).

Пиха. Що зажурилися, синки? Я чув вашу розмову. Хто ж так ризикує? Дві-три гривні вкрали! Це треба бути останнім дебілом! Навчайтеся, синки, поки я добрий. Ось дивіться (виймає гаманець із кишені Тина). Як бачите - ніякого ризику.

Запитання. Які покарання мали б понести герої наведених ситуацій?

П’ятий раунд. Виступ капітанів.

Капітани виступають з доповідями на такі теми:

А) Капітан команди «Феміда» розповідає про загальноприйняті права людини в суспільстві;

Б) Капітан команди «Ніка» виступає на тему «10 грудня - День прав людини».

Можна запропонувати будь-які інші теми. Максимальна кількість балів - 5.