Історія України опорні конспекти 9 клас

Особливості розвитку культури

Особливості духовного та суспільного життя мешканців краю потрібно порівнювати з аналогічними явищами та процесами на інших територіях України.

Ось деякі дані, які можна використати вчителю, характеризуючи свій край і порівнюючи їх з загальними даними в Україні:

1. Царизм гальмував розвиток освіти в Україні, і насамперед тим, що забороняв навчання рідною мовою.

За переписом 1897 р. в Україні було 87% неписьменного населення, рівень грамотності в різних регіонах коливався від 15,5 до 27, 9% населення, середню освіту мали 1% населення, вищу — близько 0,1% населення.

У 1890 р. неграмотними у Східній Галичині були 66,4% населення, на Буковині — 75%.

2. На Закарпатті наприкінці XIX ст. було лише 40 українських шкіл, а читати й писати вміло лише 27,5% населення.

3. На західноукраїнських землях у жодному вищому навчальному закладі викладання не велося українською мовою.

4. Уповільнений розвиток вищої освіти гальмував зростання в країні науки і культури, які за умов розвитку капіталізму стали конче необхідними.

Ціною великих зусиль і невтомною працею за цих несприятливих умов окремі вчені досягли світових висот науки.

Учні доходять висновку, що рівень освіти був низьким, а середня і вища школа для трудящих недоступною. Доповнивши і конкретизувавши ці положення місцевим матеріалом з рідного села, міста, учитель робить узагальнювальні висновки про те, що царизм, австрійський уряд гальмували рівень розвитку освіти в Україні.

5. Неподалік Вінниці є невеличке село Вишеньки. У своєму маєтку тут прожив з 1866 р. останні дні свого життя світоч вітчизняної медицини Микола Іванович Пирогов. Нині у старовинному будинку розміщено музей Пирогова — природознавця, педагога, громадського діяча, почесного члена кількох європейських академій, лікаря від Бога.

За сімдесят років свого життя він врятував тисячі людей. Випускник медичного факультету Московського університету, він створив першу в Росії хірургічну школу. Виконував свій лікарський обов’язок під час бойових дій на Кавказі й у Севастополі, в Туреччині та Болгарії.

Він першим відкрив медицину для жінок, розпочавши рух сестер милосердя.

У своєму маєтку у Вишеньках М. Пирогов відкрив лікарню й аптеку для безкоштовного лікування.

За кілометр від маєтку розташована церква — усипальниця М. І. Пирогова, забальзамованого новим способом, який він винайшов.

6. Учителі різних регіонів можуть використовувати альбом „Українське образотворче мистецтво” або інші художні видання.

Ось учні розглядають репродукцію з картини М. Мурашко „Над Дніпром”. Тихий, але могутній Дніпро... На зеленому березі теж усе тихо й спокійно. Навіть постаті людей завмерли в тиші. Але скільки світла, радості й чарівності! Як тонко виписані всі деталі пейзажу. Недаром художник був відомим своїм нахилом до глибокого вивчення природи і життя. В такому самому стилі написані й інші його картини.

Ось картина М. Пимоненка з цього альбому „У похід”.

Тут показано не просто воїнів, які вирушають у похід, а зображено широку гаму почуттів простих людей села. На передньому плані молодий воїн. Він зніяковів і засмутився, бо схиливши до нього голову, гірко плаче його наречена. А далі праворуч зображено цілу родину, яка з сумом і тривогою відправляє в похід свого молодого годувальника. Вся картина з високою майстерністю і сердечністю зображує українське село того часу.

7. У багатьох школах є можливості провести урок, використавши експозиції художнього, історичного, краєзнавчого, меморіального або шкільного музею.

8. Учитель може організувати і заняття семінарського типу, коли учні самі виступатимуть з короткими доповідями з окремих питань теми. За повідомленнями учнів потрібно організувати жваве обговорення.

9. Велика роль літератури, характерними рисами розвитку якої були:

• різноманітність художніх напрямів — романтизму, натуралізму, просвітницького реалізму. Багато творів цього періоду мали синтетичний характер, поєднуючи елементи реалізму та романтизму;

• наявність індивідуальних стилів письменства;

• поява нових тем та проблематики;

• демократизація та гуманізація літератури;

• сприйняття людини як найвищої цінності і намагання просвітити народ щодо його прав. Багато письменників виступають на захист цих прав, закликають не миритися з насиллям та сваволею панівних класів, Піднімають народ на боротьбу за вільне життя;

• відбувається ускладнення художніх форм;

• політизація літературної творчості. Стає відчутним тісний зв’язок літератури з політикою.

Учителі на прикладах письменників свого краю оцінюють їхню творчість на основі характерних , рис розвитку літератури цього періоду.

Учні готують такий матеріал:

1. Хто з відомих діячів науки чи культури проживав у регіоні або був родом з нього?

2. У якій галузі й чим вони відзначилися?

3. Якими джерелами ви користувалися, щоб дізнатися про діячів свого краю?

4. Які твори художньої літератури описують про події, що відбувалися у нашому краї?